• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med Omega 266

Stetes

Omega
Jag ropade hem en fin Omega i guld, men kaliber 266 i veckan. Jag skulle vilja ta ut urverket för att rengöra boetten och byta glas, men lyckas inte för ut urverket ur caset. Det går att rotera i caset men inte ta ur, har läst någonstans att man ska rotera vissa Omega-verk typ 15 grader för att de skall ploppa ur, men det lyckas inte jag med heller. Någon som har något tips? Såg att @eriksson850 rengjorde en Omega med samma typ av urverk, men hans hade flikar vid boettskruvarna, det har inte min.
2015-06-15 20.15.42.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hur ser framsidan ut? Kan det vara så att glasringen med glas ska bort och tavlan med verk plockas ut framifrån?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Svårt att se, ser det ut som att det är en skarv mellan boett och glasring, och att delarna skulle kunna delas?
 

Minuteman

Rolex
Lite svårt att se på bilden, men jag skulle tro att du har en verksring (ringen runt hela urverket) som behöver tas ut för att urverket skall lossna.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tycker det ser ut som du kan dela på boett och glasring. Leta och ser om du ser en skåra där det ser ut som att du kan använda en boettkniv.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Förresten, visst är det ett sådant glas som gäller för dessa? https://www.cousinsuk.com/product/domed-low-sternkreuz-n
Man mäter väl bara diametern på gamla glaset och tar samma? Har inte gjort detta innan.. Som kanske märks
Länken leder mig bara till cousinuk s hemsida, men visst brukar det gå bra med att bara mäta diametern på glasringen och lägga till någon mm. Ser att länken var tänkt att leda till ett low dome glas, se till att det finns tillräckligt utrymme för visarna bara så borde det gå bra. Har du en glaspress?
 

Stetes

Omega
Ja precis, tänkte att det ska vara ett low dome glass. Det ser ut som det gamla var det iaf. Ja har en glaspress, men aldrig egentligen använt den. Pressar man glaset till glasringen först och sen glasringen till boetten eller tvärtom?
Jag tänker att man mäter diametern på glaset och exakt samma, eller var tänkte du att man lägger till?
 

rogart-63

Patek
Jag pressade i glaset först och sen glasringen.På en Omega De ville.Vet inte om det var fel? Fick några repor på glaset. Men dom gick att putsa bort. Vet inte hur man skulle vetat hur långt man skulle pressat ner ringen annars?
 

Stetes

Omega
Annars så har Cousins antagligen original Omegaglas till den där.
Kolla i boettlocket så kan du se boettnummret och söka dig till rätt glas.
De kostar (inte helt) lite mer, men passar garanterat, och har Omegalogga :)
Jag har försökt att googla runt lite och kollade på otto frei, men har inte hittat något än tyvärr. Har du några tips på vart man kan titta? Boettnummret är 2685.
 
Topp