• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med Omega Geneve

Vnagenius

Basic
2-Faktor
Hej på er!

Detta är kanske inte forumdelen som jag oftast hänger på men nu råkar det vara så att jag eventuellt har en vintage Omega på ingång :)
Då jag kan för lite om dessa ur undrar jag om här finns någon som kan hjälpa mig på traven.
Urverk?
Årtal på dessa modeller?
Rimligt pris?
etc.

Och här kommer bilden som är den enda jag har på klockan i fråga.
Tackar ödmjukast i förväg för hjälpen :)
KPvYEL1.png

Verket är ett kaliber 601 som är manuellt har jag tagit reda på.
I övrigt ser meshet schysst ut men jag är tveksam till om det är original.

Vad kan en manuell betinga för värde?

jag är ingen höjdare på detta så jag kan ha fel.
Men någon gång mellan år 70-75 och värde är beroende på skick på urverk och det estetiska. Meshet är inte original.
värde är väl 2-3k.

Kaliber 601 från 1962-70 enligt http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&&2uswk&Omega_601

Priset är beroende på skick, servicehistorik, originalmesh (?) mm. Perfekt funktion, och fint originalskick, utan servicehistorik, så låter 2-3 k rimligt. Är dock långt ifrån expert på dessa. Skulle tippa på att t.ex. Hardy har betydligt mer kött på benen.

EDIT: Självklart gäller gissningen på priset, head-only eller på no-name band/mesh, bör tilläggas.

EDIT2: Sök på annonsdelen, så hittar du kanske mer gällande marknadspris, men det har du förmodligen redan gjort.

Kul med Geneve!
601an är pålitlig och reservdelar finns i mänger (billigt).
Ang pris så styr servicehistoriken mycket! Nyservad mellan 3-4. Annars mellan 2-3k. De lite äldre med 5xx-verken är dyrare att köpa samt dyrare att serva tyvärr! Som vardagsvintage är denna modell härlig! Ser inte ut att vara nått skumt med tavla samt inte heller sönderpolerad!

Vad säger Ariste?

Kul med Geneve!
601an är pålitlig och reservdelar finns i mänger (billigt).
Ang pris så styr servicehistoriken mycket! Nyservad mellan 3-4. Annars mellan 2-3k. De lite äldre med 5xx-verken är dyrare att köpa samt dyrare att serva tyvärr! Som vardagsvintage är denna modell härlig! Ser inte ut att vara nått skumt med tavla samt inte heller sönderpolerad!

Vad säger Ariste?
Word up! :)

Har också en Geneva, väldigt lik några av klockorna ovan. Någon som vet ref på denna? Lyckas inte få bort baklocket...
DqFODVm.jpg

Det finns ju visa Genéve som har mörkblåa tavlor samt röda sekundvisare.
Dock verkar inte riktigt dyka upp lika frekvent till försäljning?

Vet tyvärr bara kalibern på min klocka (266) och att serienumret säger att klockan är från 1952 eller 1953. Ha det! För övrigt är automataren ovan galet snygg!

OK, tack för infon! Klockan är ny servad och används mkt.
Frugan lånade den en dag, hamnade i landstingets tvättkorg... Men en flink kollega räddade den.

Tillbaka
Topp