• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med present till frun!

Taxman

Rolex
2-Faktor
Hej kära KS-bröder och systrar!

Jag vänder mig till er för att ta del av den gränslöas kunskap som medlemmarna besitter och som jag så tacksamt tar del av! (slut på smörandet, nu till det viktiga)

Inom en överskådlig framtid kommer min fru fylla 30. Det innebär att en lite bättre present ska inhandlas och vad kan passa bättre än en klocka? Slug som man är har jag funderat på detta ett tag och försökt klura ut vad som går hem och vad som är big no-no's.

För tillfället har min fru 2 klockor från Certina (enkla små damur), den ena på länk och den andra på skinn. Utöver detta har hon pratat om en DW på nato men hon har inte köpt någon (tror intresset väcktes när jag köpte min Omega dressare). Det som däremot händer är att hon då och då lånar min Seiko SKX 007 vilket jag bara tycker är roligt.

En lämplig klocka ska fungera både på jobbet och till vardags. Den måste tåla vatten och lite äventyr. Tankarna har således gått till ett dykur som inte är allför stort. I helgen när vi passerade en urmakare frågade jag om vi inte skulle gå in och kika lite. Jag styrde oss mot Omegas monter där vi fick hjälp att kolla närmare på en automatisk Omega Seamaster Professional Midsize (36mm). Klockan satt väldigt bra på handleden och frun gav sitt godkännande gällande utseendet. (första reaktionen var "vad tung den är") :D

Nu till mitt problem. En ny Omega SMP midsize ligger väl prismässigt runt 25-30 000 och det är lite väl dyrt (det blir ju inget över till mig ;) ). Alltså återstår en begagnad och det är här som ni kommer in i bilden! Som jag förstår det finns det en rad olika ref nr.
  • Vilka är automater?
  • Ungefär vad kan priset tänkas bli (är runt 12 000 till 18 000 rimligt?)
  • Har alla äldre modeller "vågor" på tavlan?
  • Något särskilt att tänka på i övrigt?
Jag har inte kunnat hitta någon på köp/sälj men om det finns någon här som har en till salu så är jag intresserad!

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh
Taxman

Ps. Hittade denna http://www.chrono24.se/omega/seamaster-300m-mid-size-25518000--id2861748.htm?query=2551.80&suchen=Söka&dosearch=true&searchexplain=1&resultview=list&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm kan det vara något?. Ds
 

cab

Audemars
2-Faktor
De som har automatiskt urverk står det chronometer på urtavlan. Det är dom nya modellerna som har blanktavla. Tycker man borde kunna hitta en beggad midszie för runt 10k då dom är lite mindre populära.


1238013d1380607782-design-flaws-easily-avoidable-smpbond20.jpg


Seamaster.jpg
 

cab

Audemars
2-Faktor
Sen har du ju två olika länkar. Det är delade meningar om länken ovan. Tycker den är lite fulsnygg den sitter i alla fall väldigt skönt.

Den här modellen är lite mer ovanlig+den andra länken.

P5120298.jpg
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Tack för hjälpen såhär långt! Klockan på bilden nedan är den som jag har spanat in sedan tidigare och som jag tycker är snyggast. Någon som vet vad den har för ref nr? De klockor jag har hittat hittills har varit dyrare än 10 000 kr vilket är ok om skicket är bra.

De som har automatiskt urverk står det chronometer på urtavlan. Det är dom nya modellerna som har blanktavla. Tycker man borde kunna hitta en beggad midszie för runt 10k då dom är lite mindre populära.


1238013d1380607782-design-flaws-easily-avoidable-smpbond20.jpg
 

cab

Audemars
2-Faktor
Priserna på smp har nog gått upp en del men har du lite is i magen så kommer du nog kunna hitta en runt 10k. Brukar kunna dyka upp på blocket med jämna mellanrum.

Var inte så länge sen jag sålde både en vanlig och en chrono full size för runt 10k. Jag köpte en Omega Aqua Terra 38mm till min tjej för ett tag sen. Den tycker jag passar grymt bra på en tjej också.

Omega_Seamaster_AquaTerra_LG.jpg
 

Taxman

Rolex
2-Faktor

cab

Audemars
2-Faktor
Tack för hjälpen! Har även hittat ett annat ref nr (2220.80) som verkar var co-axial. Någon som vet om det är någon annan skillnad mellan modellerna?

Har tagit kontakt med en utländsk säljare av en 2551.80. Spännande att se vad det kan tänkas leda till. Vad tror ni om prutmöjligheterna? Skadar väl inte att fråga iaf?

Förutom annat urverk så är det vad jag känner till bara små skillnader på urtavlorna.

Seamaster står med rött på tavlan under Omega loggan och står co-axial längre ner.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Ok, nu börjar det hända saker!

Vad tror ni om nedan klocka? Såld 2003-2004 men tyvärr med odokumenterade servicehistorik. (Någon service ska ha gjorts men kvitto saknas :cool:) Jag tycker den ser reko ut. Vad säger ni om länken, borde några länkbitar vara "blankare"? Har jämfört med lite andra bilder men svårt att avgöra. Andra synpunkter?

image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Har vari i kontakt med säljaren som säger att det inte finns något cert från Omega med till klockan. Men de kan själva skriva ett intyg på äkthet och ger 12 mån garanti. Är det något att reagera på? Antar att det bör ge effekt på priser? Klockan är ju förhoppningsvis en keeper så ur det perspektivet bör det inte spela så stor roll. :D
 

cab

Audemars
2-Faktor
Kan inte säga så mycket mer än att skicket ser väl bra ut på de där bilderna. Spännet brukar kunna repas lätt och det ser man ju inte på den där bilden.

Okänd servicehistorik har många klockor på Chrono24 om det är där du kollar. Många säljare kanske säger att den är nyservad men det ska man nog ta med en nypa salt om intyg inte finns.

Priset ska vara lite billigare om det saknar cert. Vissa vill ha det och andra bryr sig inte så mycket på äldre klockor. Stora frågan här är ju vad är det för handlare? Är det en större handlare med egen butik? Känns dom seriösa? Går det att hitta några omdömen/referenser? Är det en mindre skojare är inte 12 månaders garanti värt ett jota.

Ingen vits att stressa fram ett köp om allt inte känns rätt.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Får man fråga hur din fru ställer sig till begagnat?

Jag har stått inför samma dilemma som dig men här hemma fungerar ingenting annat än nytt på tjejens handleder. Hon vägrar och tycker det är äckligt med begagnade klockor.. Kanske är det mitt eget fel då jag visat henne en del äckliga länkar med gamla hudavlagringar :(

Varför är det just en automatare som intresserar i första hand? Tänker mig att en quartz är dels billigare och har också ett billigare ägande då service inte behövs i samma utsträckning som på en automat.

Vh.
Daniel
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Kan inte säga så mycket mer än att skicket ser väl bra ut på de där bilderna. Spännet brukar kunna repas lätt och det ser man ju inte på den där bilden.

Okänd servicehistorik har många klockor på Chrono24 om det är där du kollar. Många säljare kanske säger att den är nyservad men det ska man nog ta med en nypa salt om intyg inte finns.

Priset ska vara lite billigare om det saknar cert. Vissa vill ha det och andra bryr sig inte så mycket på äldre klockor. Stora frågan här är ju vad är det för handlare? Är det en större handlare med egen butik? Känns dom seriösa? Går det att hitta några omdömen/referenser? Är det en mindre skojare är inte 12 månaders garanti värt ett jota.

Ingen vits att stressa fram ett köp om allt inte känns rätt.

Säljaren är uhrtreff.de som det finns något positivt omdöme om här på KS och hittills har korrespondensen varit förtroendeingivande. Som vanligt gäller att köpa säljaren snarare än klockan men såhär långt känns det bra. Menar du att skicket är "för bra för att vara sant"/fixad på något sätt eller kan det vara en tidigare ägare som inte använt klockan så mycket?

Någon kommentar till att länken inte ser ut att vara matt och blank på det sätt som är brukligt?
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Får man fråga hur din fru ställer sig till begagnat?

Jag har stått inför samma dilemma som dig men här hemma fungerar ingenting annat än nytt på tjejens handleder. Hon vägrar och tycker det är äckligt med begagnade klockor.. Kanske är det mitt eget fel då jag visat henne en del äckliga länkar med gamla hudavlagringar :(

Varför är det just en automatare som intresserar i första hand? Tänker mig att en quartz är dels billigare och har också ett billigare ägande då service inte behövs i samma utsträckning som på en automat.

Vh.
Daniel

Begagnat ska inte vara något problem. Jag får ju självklart se till att allt är rent och snyggt innan det lämnas över men som det är just nu finns tom tid att lämna in länken för professionell rengöring om nödvändigt.

Automat för att det är roligare och mer känsla men även (jag kan ha helt fel här) för att det, med rätt service, håller längre än ett quartzur.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Säljaren är uhrtreff.de som det finns något positivt omdöme om här på KS och hittills har korrespondensen varit förtroendeingivande. Som vanligt gäller att köpa säljaren snarare än klockan men såhär långt känns det bra. Menar du att skicket är "för bra för att vara sant"/fixad på något sätt eller kan det vara en tidigare ägare som inte använt klockan så mycket?

Någon kommentar till att länken inte ser ut att vara matt och blank på det sätt som är brukligt?

Nej menade inte något sånt. Bara att klockan såg fin ut på de bilder du visade. Antingen är klockan kanske lite använd eller mer troligt att den blivit polerad någon gång vilket är fullt normalt.

Har svårt att avgöra något ang länken på bilderna. Den brukar ju bli lite blankare med tiden. Är länken polerad så kanske de har polerat hela länken matt, ser nästan så ut. Be om bättre bilder i så fall.

Länken ska ju se ut så här:
2320996242_e075f79430.jpg
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Tyvärr ser det inte ut att bli någon affär med uhrtreff då länken (på de bilder jag har fått) ser ut att vara helt matt-polerad. Har istället börjat spana mot ref nr 2222.80 dvs co-axial. Vad bör en sådan i gott skick från 2012 ligga på? Är runt 13-14 000 rimligt?
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Nu har klocka och pengar bytt ägare. Hittade en 2222.80 i Göteborg som såg fin ut. Efter lite trevlig korrespondens och några telefonsamtal bestämde jag mig. En kompis i Göteborg fick sköta själva köpet. Längtar efter att få se klockan på riktigt och jag lovar att lägga upp bättre bilder! Tillsvidare bjuder jag på en bild från säljaren.

image.jpg
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Nu har jag fått hem presenten och tänkte därmed också bjussa på ett par bilder. Det enda jobbiga är:

1. att klockan inte är till mig! :D
2. att frun fyller år först i februari

Troligtvis kan jag hålla mig fram till julafton men där går nog gränsen.

image.jpg


image.jpg


Får se om klockan lämnar handleden idag! ;)

Tack alla ni som hjälpt till och svarat på frågor!
 

Man

Rolex
Nu har jag fått hem presenten och tänkte därmed också bjussa på ett par bilder. Det enda jobbiga är:

1. att klockan inte är till mig! :D
2. att frun fyller år först i februari

Blir fler wristshot runt jul då.. ;-)

Troligtvis kan jag hålla mig fram till julafton men där går nog gränsen.

image.jpg


image.jpg


Får se om klockan lämnar handleden idag! ;)

Tack alla ni som hjälpt till och svarat på frågor!
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Presenten är nu levererad med gott resultat. Tänk vad roligt det är att ge bort något ibland! :D Jag hoppas kunna lägga upp en bild eller två inom de närmsta dagarna.

Storleken ser ut att fungera perfekt och jag tror och hoppas att den blir flitigt använd då den både passar till vardags och fest.
 

Man

Rolex
Presenten är nu levererad med gott resultat. Tänk vad roligt det är att ge bort något ibland! :D Jag hoppas kunna lägga upp en bild eller två inom de närmsta dagarna.

Storleken ser ut att fungera perfekt och jag tror och hoppas att den blir flitigt använd då den både passar till vardags och fest.

Kul att den blev uppskattad! Ja ett par wristshots är ju aldrig fel :)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Jag bumpar en tråd jag själv skapade för ganska länge sedan då det börjar bli dags för en ny present till frun. Omegan är fortfarande mycket uppskattad men jag tycker det vore roligt om hon hade något att variera sig med, något med lite mer bling. ;)

Därför har jag spanat på en Rolex Lady Datejust. Tyvärr ligger en ny en bra bit utanför budget. Men jag skulle kunna tänka mig att gå upp emot en 25 000kr om jag hittar en riktigt trevlig begagnad klocka.

Vad tror ni om den här?

http://www.chrono24.se/rolex/lady-datejust--id3989754.htm

Det känns som att länkarna ofta är helt slut vilket inte känns ok om det är en present.
 

JohnDoe

Rolex
Beggade damrollar verkar alltid ha länkar som är helt slut. I vart fall jubilee länkarna. Skulle nog kolla runt efter en så ny som möjligt.
 
Topp