• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med rolex köp (114270)

Tjena, har hittat en 114270 från 2005. Köpet omfattar original box, inga handligar (han har papper på en mindre service han gjort i sin egen shop tidigare i år). Ser i mina ögon ut att vara i fint skick. Har inte frågat om den är polerad eller ej. Handlaren vill ha ~41k. Hoppas på lite åsikter från er lite mer erfarna. Om man gör köpet kan man ta klockan till valfri seriös urmakare här i sverige för äkthets verifiering? Och vad gäller med service om man ej har ett certifikat att visa upp?
Här kommer länken: https://www.chrono24.se/rolex/explorer--id7779336.htm
Allt gott!
Martin

Senast ändrad:
Låter väl lite högt för en utan cert eller? Någon som vet mer får nog besvara det. Men jag sålde min 114270 från 2004 för typ 31-32k för 1,5 årsedan. Tveksamt om den gått upp 10k sedan dess, även om skicket såklart spelar in.

Ja priset är nog rätt och den ser väl skaplig ut. Jag bukar kolla på kronan på spännet. Om det inte ser alltför tunnt ut så är det bra.

Ganska hårt polerad på sina ställen, se kronan på spännet. AD brukar inte utfärda äkthetsintyg. Däremot Gör Kaplans det. Betrakta den som oservad i och med avsaknad av intyg från AD .

Ganska hårt polerad på sina ställen, se kronan på spännet. AD brukar inte utfärda äkthetsintyg. Däremot Gör Kaplans det. Betrakta den som oservad i och med avsaknad av intyg från AD .
Så himla hårt polerad är den väl ändå inte...o_O
Dessutom ligger de ju rätt högt nuförtiden så jag tyckte inte priset är jättehögt...

1,5årsen. Och visst har det hänt saker sedan dess. Men denna är fortfarande inte servad utav ad/rolex och cert saknas.
Vad kostar således en fin? En med cert?
Jag tror det stora flertalet (återigen utomlands) tycker denna är fin. Det är ändå en ganska liten klick som hellre tar en klocka med hairlines, små märken och dings än en snyggt polerad. Visst, några tusenlappar ner, men som sagt, 35 hade jag ansett som a real bargain.

Som @Bas redan skrivit är den polerad. Kronan på spännet såg lite tråkig ut.
Screenshot_20181023-113249.jpg

Annars är väl priset ok men något högt. Men vet också att explorer gått upp en del. Pruta ner den några tusingar iaf

Ja det var nog en partisk kör som vill att priset ska vara så högt som möjligt, hehe.
Det är väl bara att kolla här eller på Chrono för att se att priserna höjts?
Det tar inte många minuter att kolla upp.
Den för 47 kom nog aldrig ut på köp o sälj. Han kontaktade mig men jag avböjde då jag ville ha en från 07 eller framåt. Det var inte heller ett pros som var relevant för skicket på klockan.

Den för 47 kom nog aldrig ut på köp o sälj. Han kontaktade mig men jag avböjde då jag ville ha en från 07 eller framåt. Det var inte heller ett pros som var relevant för skicket på klockan.
Klart priserna har höjts. Det kollade jag även när diskussionen började. Men 41k är fortfarande rätt högt iallafall i mitt tycke. På chrono startar reffens priser tex på 35k. Och det är väl där nere en independentservad 114270 utan cert bör hamna enligt mig. Men som sagt, prutmån finns ju alltid, så då är den ju inte så långt ifrån.

Verkar som att modellen stigigt i samma takt som övriga Rolex referenser. Sen om den är värd 40’... Det är någon potentiella köpare får fråga sig själva.

Marknaden avgör!

Var det den graverande rehautan eller vad det heter du var ute efter? Tänkte på just 07. Överväger samma faktiskt. Lite roligare.

Var det den graverande rehautan eller vad det heter du var ute efter? Tänkte på just 07. Överväger samma faktiskt. Lite roligare.
Ja de senare med graverad rehaut, riktig lysmassa och solida ändlänkar är trevligare att bära än de äldre.
De äldre med lugholes och tritium är nog egentligen snyggare så det är hugget som stucket egentligen vilken man föredrar.
Båda är störtsköna!

Tillbaka
Topp