• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med Rolex vintage inför köp

MOL

Silver
DD39965C-DBB0-439F-AC63-D3DF3572A607.jpeg
1D67322D-EF40-41D4-BF96-2DF11F384D85.jpeg
A3F87121-68C2-4BC8-A27F-58E17A20CF8A.jpeg
Hej Rolex kunnare!
Har lovat hjälpa en samlar-kompis med råd och dåd runt denna Rolex. Främsta ”oron” är att ref numret mellan bandhornen är 6103 men på baklocket 6284. Är det en ”franken” eller finns det en legit förklaring? Han är bra sugen men lite villrådig. Själv vet jag inte ens var jag kan leta när det gäller Rolex. Tack för råd!

Utöver det med boettlocket som du själv påpekade skulle jag bli lite orolig om tavlan hade blivit rostig i den utsträckning som den uppvisar. Verkar vid någon tidpunkt ha kommit in vatten. Har du fått bild på urverket?

Coolt utförande! Tycker den ser ball ut. Men verkbild är nog inte fel. Tror vissa delar kan vara småluriga att få tag i till det verket för övrigt.

Cool klocka! Som flera hintat om är det säkert ingen rolig klocka att leta delar till, men det är ju ändå Rolex, så någon begagnad del från Istanbul/Argentina går säkert att sourca.

Av nyfikenhet, vad får man ge för något liknande?

(Kan inte modellen och kan inte avgöra om boettlocket hör till klockan eller om tavlan/visarna är rätt)

Jag tror tavlan är ommålad. Baklocket är streckat så det hade jag inte bekymrat mig över. Rätt vanligt att man tog vad som fanns tillgängligt på den tiden. Referensen är det som står mellan luggarna.

General feeling.. Swiss made och lum kl12.

Inte direkt något jag brinner för så ta det för vad jag skrev. Jag tror...
Lysmassan är uppenbart inte original. Finns det någon guide angående swiss-märkning på Rolex? Aldrig orkat lära mig något om den.

Lysmassan är uppenbart inte original. Finns det någon guide angående swiss-märkning på Rolex? Aldrig orkat lära mig något om den.
Nja.. Bubblebacks var Swiss made tror jag (denna är ju någon transitionalhybrid av bubbleback/oyster) och oysters är märkta swiss fram till ca 63-64. Iom denna är någonstans mellan dessa så kanske den är okej. Ingen aning. Magkänslan säger att den är omgjord.

Nja.. Bubblebacks var Swiss made tror jag (denna är ju någon transitionalhybrid av bubbleback/oyster) och oysters är märkta swiss fram till ca 63-64. Iom denna är någonstans mellan dessa så kanske den är okej. Ingen aning. Magkänslan säger att den är omgjord.
Säger inte emot men tyckte inte den stack i ögonen. Kan iofs bero på missfärningarna också. Det är ju även detta tryck de flesta ommålade tavlorna har. Man får väl helt enkelt leta referensobjekt om man är intresserad.

Tillbaka
Topp