• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med service av en Rolex Submariner 1680

palm

Breitling
Hej,

För cirka fem år sedan ärvde jag den här Rolex Submarinern 1680. Tog då klockan direkt till Kaplans för värdering/äkthetsintyg och där konstaterades att klockan är från 1973, lika så länken men att låset är bytt någon gång på 80-talet.

Har ingen information om när klockan servades senast men tror det kan vara god tid för en sådan. Jag har tidigare aldrig lämnat in en klocka på service så skulle behöva lite hjälp med vad man ska be om och vad man bör undvika på en vintage Rolex.

I förra veckan lämnade jag in klockan hos en klockhandlare i Stockolm för att få ett kostnadsförslag på service. Fick idag ett mail på vad detta skulle kosta...26.500kr. Känns spontant mycket, speciellt som student. I denna skulle det ingå:

Översyn 5300kr
Automatbrygga 800kr
Klinkhjul 600kr
Färg i vridring 900kr
Balansaxel 1800kr
Stållänk 13 000kr
alt. lås 4100kr

Total 26.500kr
I översyn ingår också polering av boetten och länken.
Reservdelar som ingår vid en översyn nedan,
Krona, kronhals, packningar, fjäder, rotoraxel,
bandstift i stål samt ev. löpverkshjul,
fjäderhus och hake.Priset gäller vid inbyte av de gamla delarna.

Kostnadsförslaget ovan säger mig inte mycket, vad balansaxel är och om det är en rekommendation att byta ut den eller ett måste vet jag inte. Länken antar jag är ett prisförslag för en ny länk, men jag behåller gärna den gamla, dock är den väldigt rasslig och ganska sliten. Har läst om Michael Young i Hong Kong, hur gör jag för att skicka länken dit?



Sammanfattningsvis:
* Hur/var bör jag serva klockan och vad är en rimlig kostnad?
* Ska jag köpa en ny länk eller renovera den gamla? / (ev. skicka till Michael Young i Hong Kong)
* Klockan saknar sin plupp, ska jag köpa en ny plupp, leta en orginalplupp eller lämna det som det ser ut idag?



image.php

Bild på klockan

Tacksam för hjälp :)
Carl
 

POO

Panerai
Du kan ju skita i ny länk och färg i vridring(?) så kommer du ner på klart mer rimliga nivåer. Du kan ju alltid också få en second opinion hos annan makare. Rådet du kommer få här är att inte göra något som påverkar klockans utseende eller grad av "originalitet". Dvs polering, eller byte av delar som syns s.a.s, vilket nog är ett klokt råd. Du vet om att du har en ganska speciell och dyr klocka va?

Fin klocka förövrig!
 

OBRKV

Cartier
Ja, säger som ovanstående. Skit i ny länk och färg i vridning (vad nu det betyder...). Sen skulle jag även be dem att inte polera boetten.
Själv skulle jag antingen skicka till Michael Young, eller lägga länken i en låda och sätta på en beggad ersättare. Pluppen skulle jag nog skita i tills vidare.. Finns ju annars på VRM.
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Som tidigare skrivit, det är inte en vanlig sub detta! Om det är en äkta "rödsub" så snackar vi rätt mycket mer pengar.
Vem var det du lämnade klockan till?
Länk osv hade jag hoppar nu, men servicen bör du göra. Se det som en god investering.
Grattis till en jäkla trevlig klocka.
 

CLT

Rolex
Skulle aldrig bytt länk! Inte rimligt att du ska betala 17100:- + din länk för en ny?
Hoppa över polering. Och jag har ingen aning vad färg på inserten innebär?

Skulle jag varit du hade jag frågat hos en annan urmakare för att få en till offert.

Men service lär vara nödvändigt!

Grattis till en fin rödsub!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Grattis till en fin klocka!
Tror du har lämnat den till Rob Engström och det är ett gott val om du vill ha en kvalitetsservice vilket en Red Sub förtjänar. Det jag skulle låta dem göra kostar 8500 kr, vilket inte är orimligt på en gammal Rolex som inte är servad på länge. Vill du komma billigare undan kan nog Dr Watch serva den för halva kostnaden.

Som sagt , polering ska du nog avstå. Av det lilla man ser på bilden är den i väldigt fint skick.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Låt dom serva den och byta packningar.
Byt varken insert, länk eller polera den.
Länken må vara fel, men den har nog suttit där i 20 år redan så då kan man ju tycka att den borde få sitta kvar.
Du lär ju kunna få tag på en tidskorrekt länk begagnad till den senare (vet inte vad dom kostar dock) och då har du kvar den nuvarande länken också.
 

palm

Breitling
Tack för alla snabba svar!

Du kan ju skita i ny länk och färg i vridring(?) så kommer du ner på klart mer rimliga nivåer. Du kan ju alltid också få en second opinion hos annan makare. Rådet du kommer få här är att inte göra något som påverkar klockans utseende eller grad av "originalitet". Dvs polering, eller byte av delar som syns s.a.s, vilket nog är ett klokt råd. Du vet om att du har en ganska speciell och dyr klocka va?

Fin klocka förövrig!
Tack :) Jo jag förstod det efter värderingen på kaplans, man blev ju lite mer försiktig efter det:)

Som tidigare skrivit, det är inte en vanlig sub detta! Om det är en äkta "rödsub" så snackar vi rätt mycket mer pengar.
Vem var det du lämnade klockan till?
Länk osv hade jag hoppar nu, men servicen bör du göra. Se det som en god investering.
Grattis till en jäkla trevlig klocka.
Tack! Jag lämnade den till Rob Engström Drottningatan

Skulle aldrig bytt länk! Inte rimligt att du ska betala 17100:- + din länk för en ny?
Hoppa över polering. Och jag har ingen aning vad färg på inserten innebär?

Skulle jag varit du hade jag frågat hos en annan urmakare för att få en till offert.

Men service lär vara nödvändigt!

Grattis till en fin rödsub!
Tack :) antar det är 13 000 för ny länk eller 4100kr för bara byte av låset.

1: Polera ABSOLUT INTE
2: Gör en översyn och byt det som är defekt i urverket, BARA
3: Du har en klocka som kan vara värd drygt 70 lax

Då skippar jag poleringen helt! är byte av automatbrygga, Klinkhjul och Balansaxel rutinåtgärder eller troligtvis något som är defekt i min klocka?

Grattis till en fin klocka!
Tror du har lämnat den till Rob Engström och det är ett gott val om du vill ha en kvalitetsservice vilket en Red Sub förtjänar. Det jag skulle låta dem göra kostar 8500 kr, vilket inte är orimligt på en gammal Rolex som inte är servad på länge. Vill du komma billigare undan kan nog Dr Watch serva den för halva kostnaden.

Som sagt , polering ska du nog avstå. Av det lilla man ser på bilden är den i väldigt fint skick.

Tack :) Med andra ord be de fixa :
Översyn 5300kr
Automatbrygga 800kr
Klinkhjul 600kr
Balansaxel 1800kr
?

Här är info. om Michael Young ,[email protected] Skicka honom Email ock han kommer att förklara. Hemsida är - Watch Service & Restoration

Stort tack! Skickade iväg ett mail nu så får vi vad han säger
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Glöm inte att förtydliga att du INTE vill ha den polerad! Tål inte att sägas tillräckligt många gånger.

Grattis till en röding!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Byts alltid krona & kronhals när man servar en gammal sub eller är de troligtvis skadade på just denna klocka? Känns ju onödigt att byta ut en gammal originalkrona om den är funktionsduglig.
 

_jonte

Patek
Tack för alla snabba svar!


Tack :) Jo jag förstod det efter värderingen på kaplans, man blev ju lite mer försiktig efter det:)


Tack! Jag lämnade den till Rob Engström Drottningatan


Tack :) antar det är 13 000 för ny länk eller 4100kr för bara byte av låset.



Då skippar jag poleringen helt! är byte av automatbrygga, Klinkhjul och Balansaxel rutinåtgärder eller troligtvis något som är defekt i min klocka?



Tack :) Med andra ord be de fixa :
Översyn 5300kr
Automatbrygga 800kr
Klinkhjul 600kr
Balansaxel 1800kr
?



Stort tack! Skickade iväg ett mail nu så får vi vad han säger
Precis så! Och var tydlig med att du inte vill ha klockan polerad. Om du inte vill ha det dvs... men det vill du inte! ;)
Vill du fixa länken så gör Michael Young en utmärkt jobb. Den ser dock fin ut på bilden? Äger två länkar som renoverats av MY, mycket bra resultat. $150 plus frakt för stållänkar.
Grym klocka!
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Byts alltid krona & kronhals när man servar en gammal sub eller är de troligtvis skadade på just denna klocka? Känns ju onödigt att byta ut en gammal originalkrona om den är funktionsduglig.
Ser ut som en twinlock-krona. I så fall är det i närmaste omöjligt att få tag på rätt packningar. Många twinlock har bytts till triplock.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ser ut som en twinlock-krona. I så fall är det i närmaste omöjligt att få tag på rätt packningar. Många twinlock har bytts till triplock.
Aj, vad tråkigt! Gillar inte när man uppgraderar vintage genom att byta till nyare teknik. Å andra sidan är det grymt att man fortfarande kan få en gammal 70-talare tät med originaldelar.

Är det något som drar ner värdet om man byter från twin till tripple?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Precis så! Och var tydlig med att du inte vill ha klockan polerad. Om du inte vill ha det dvs... men det vill du inte! ;)
Vill du fixa länken så gör Michael Young en utmärkt jobb. Den ser dock fin ut på bilden? Äger två länkar som renoverats av MY, mycket bra resultat. $150 plus frakt för stållänkar.
Grym klocka!
Bör ju poängteras att alla gamla länkar inte behöver renoveras bada för att de är gamla.

Oyster-Stretch.jpg

Bild på en som skulle behöva renoveras (om det inte redan är för sent).
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Aj, vad tråkigt! Gillar inte när man uppgraderar vintage genom att byta till nyare teknik. Å andra sidan är det grymt att man fortfarande kan få en gammal 70-talare tät med originaldelar.

Är det något som drar ner värdet om man byter från twin till tripple?

Kanske inte drar ner.....mera så att twinlock ökar på värdet lite....men det bygger lite på att allt annat även är korrekt....insert, plexi, länk och lås.....

Sjukt fin röding!!
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Aj, vad tråkigt! Gillar inte när man uppgraderar vintage genom att byta till nyare teknik. Å andra sidan är det grymt att man fortfarande kan få en gammal 70-talare tät med originaldelar.

Är det något som drar ner värdet om man byter från twin till tripple?
Håller med dig om att det är trist.
Tror inte många, inkl mig. själv, vet exakt kring vilka serier triplock introducerades. Nånting säger mig att det var runt 3-milj.serien men jag vet inte exakt.
För nörden drar det givetvis ner lite. Jag ville absolut behålla min bra twinlock på min sub. Slutade med att min urmakare la ca 1 månad på att hitta rätt packningar till min 5513 -67. Gick inte att uppbringa till ett vettigt pris. Slutade med att jag okejade att vi använde ej Rolextillverkade packningar som var identiska med originalet. Visade sig att samma sorts packningar används inom motorcykelindustrin. :)
Så min sub är 0,0000000001% franken. :D
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Håller med dig om att det är trist.
Tror inte många, inkl mig. själv, vet exakt kring vilka serier triplock introducerades. Nånting säger mig att det var runt 3-milj.serien men jag vet inte exakt.
För nörden drar det givetvis ner lite. Jag ville absolut behålla min bra twinlock på min sub. Slutade med att min urmakare la ca 1 månad på att hitta rätt packningar till min 5513 -67. Gick inte att uppbringa till ett vettigt pris. Slutade med att jag okejade att vi använde ej Rolextillverkade packningar som var identiska med originalet. Visade sig att samma sorts packningar används inom motorcykelindustrin. :)
Så min sub är 0,0000000001% franken. :D

Eller så hade man tur och fick tag i ett NOS twinlock till triplockpris..
image.jpg
 

palm

Breitling
Kanske inte drar ner.....mera så att twinlock ökar på värdet lite....men det bygger lite på att allt annat även är korrekt....insert, plexi, länk och lås.....

Sjukt fin röding!!
Tack! Twinlock är något jag aldrig hört om tidigare. Hur ser jag om det är twinlock? Tänkte även på "korrekt plexi", vill jag ha utbytt glas eller ska det lämnas orört?
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Tack! Twinlock är något jag aldrig hört om tidigare. Hur ser jag om det är twinlock? Tänkte även på "korrekt plexi", vill jag ha utbytt glas eller ska det lämnas orört?
Triplock har tre prickar under kronan på kronan, så att säga. :)
Twinlock har oftast två prickar eller ett streck.

Jag skulle byta glaset för att säkra tätheten.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Som jag ser det bör du serva verket och byta ut alla nödvändiga delar för att få verket i toppskick. Svårt att se vad glaset är för skick men blir fräsch med nytt. Är klockan nyservad och i ickepolerat skick kan du få en bra summa för den (om du inte vill ha en vintage-klocka) eller så kör du bara på och njuter av ägandet!

Är länken trist kan du ju renovera den, eller köpa en ny vid senare tillfälle. Riktigt fin röding!
 
Topp