• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med val av band!

Galaxy

Rolex
Hej!

Som en del på forumet kanske är medvetna om har jag en Omega Seamaster från 1983 (kvarts...), som därför bör räknas som vintage(?). Just nu sitter ett natoband på klockan, något jag inte känner mig helt bekväm i. Jag skulle därför behöva lite professionella tips på vilket band du tycker passar till klockan.

Har funderat på något original Omega, men jag har inte riktigt koll på vad dessa kostar. Har en budget runt 500, och jag är tveksam till att jag skulle hitta ett original för den summan.

Har följande krav:
  • Läderband
  • 18 mm
  • Relativt diskret
Bind på klockan för tillfället för dig som är intresserad (boetten och urtavlan är silvriga, även om det liknar guld på bilden):
2008.jpg

Uppskattar verkligen om du kunde ge något tips på ett läderband, tack på förhand!
 

plattfot

Rolex

Galaxy

Rolex
Band handlar som allt om tycke och smak och vad en tycker passar, ratar den andre. Jag tycker klockan, som är relativt bulkig och hög behöver ett kraftigare band.

Hade kikat på tex.
http://www.strappedfortime.com/shop...avy-pad-oil-tan-leather-watch-band-strap/220/
oljat band som förändras med användande.

Eller varför inte kosta på klockan ett band i mjukt hästskinn:
http://www.watch-band-center.com/watchstrap-p16313h262s263-Watch-band-Chicago-1.html

Hepp!

Tackar! Det ljusbruna oljade bandet var riktigt snyggt! Blir förmodligen ett sådant. Innebär 20/18mm att det vid boetten är 20mm brett, men smalnar av till 18mm vid spännet?
 

Galaxy

Rolex
Skulle gärna vilja ha hjälp med att identifiera min klocka också, om någon är kunnig. Från vad jag läst verkar modellen heta Seamaster Square Face, kan det stämma? Och under Seamasterloggan står det 1337 (faktiskt!), om det skulle hjälpa till.
 

plattfot

Rolex
Tackar! Det ljusbruna oljade bandet var riktigt snyggt! Blir förmodligen ett sådant. Innebär 20/18mm att det vid boetten är 20mm brett, men smalnar av till 18mm vid spännet?

Yes.
dock kan du i menyn välja 18/16 om det var det du skulle ha. Vänta på några andra förslag innan du beställer - finns säkert någon som trumfar.

Strapped for time är bra att ha att göra med och man får en tjusig penna i paketet när man beställer.
 

Galaxy

Rolex
Yes.
dock kan du i menyn välja 18/16 om det var det du skulle ha. Vänta på några andra förslag innan du beställer - finns säkert någon som trumfar.

Strapped for time är bra att ha att göra med och man får en tjusig penna i paketet när man beställer.

Okej, jo jag såg det också. Blev dock tipsad sist jag bytte band att skaffa ett 20mm, men jag tycker att det verkar aningen stort. Denna kombination verkar ju dock perfekt.

Ja, det är nog bäst att vänta, trots att köparsuget blev stort :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Okej, jo jag såg det också. Blev dock tipsad sist jag bytte band att skaffa ett 20mm, men jag tycker att det verkar aningen stort. Denna kombination verkar ju dock perfekt.

Ja, det är nog bäst att vänta, trots att köparsuget blev stort :)


tycker du ska mäta och välja storleken efter bredden mellan luggarna, inte sätta på ett smalare bara för att du tycker att det vore snyggare... Finns en risk att klockan ramlar av om inte bandpinnarna sitter stenhårt, blir även halkigt med ett för smalt band.

Men jag kanske har fel, kanske finns någon som tycker annorlunda? :blackeye:
 

Galaxy

Rolex
tycker du ska mäta och välja storleken efter bredden mellan luggarna, inte sätta på ett smalare bara för att du tycker att det vore snyggare... Finns en risk att klockan ramlar av om inte bandpinnarna sitter stenhårt, blir även halkigt med ett för smalt band.

Men jag kanske har fel, kanske finns någon som tycker annorlunda? :blackeye:

Okej, jo det får nog bli en 19mm. Den verkar sitta bra.

Någon annan med förslag på band? :)
 
Topp