• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp med val av urverk

Stetes

Omega
Jag sitter och försöker att knåpa ihop en klocka som förhoppningsvis ska gå att tillverka och sälja i liten skala. Det är dock en udda typ av klocka och behöver således en udda typ av urverk som jag inte riktigt hittat än. Tänkte att ni kanske kan komma till hjälp här:

Tanken med klockan är att den ska ha roterande "urtavla" och statisk indikator för tidsvisning. Det finns en tanke bakom idéen, men vill inte avslöja allt direkt, så ha tålamod. Problemet är att disken som ska rotera är egentligen inte en vanlig rund, platt disk (eller "urtava") utan egentligen en helt annan form, vilket kommer att medföra att vikten av den roterande disken kommer att vara cirka 2 gram. Vilket jag antar är för mycket för ett vanligt urvekt att hantera. Vilket urverk har den kapaciteten är frågan då?

Det är en kort beskrivning här, jag har också skapat en tråd på WUS där det är lite mer utförligt beskrivet om ni är intresserade. http://forums.watchuseek.com/f6/movement-moving-dial-high-torque-1073605.html

Bifogar också en snabb förenklad bild på hur det kommer att se ut.
 

Bilagor

  • Watch Simple.jpg
    Watch Simple.jpg
    18 KB · Visningar: 103

Sputniq

Panerai
Intressant projekt, håll oss uppdaterade! Kan tyvärr inte svara på din fråga, men någon kunnig på forumet borde kunna guida dig en liten bit på vägen tror jag :)
 
Topp