• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp med val utav klocka!

charken

Basic
Tjenare!

Det nalkas klockköp och jag är riktigt taggad.
Jag har dock lite svårt att bestämma vilken jag ska välja. Klockan i fråga kommer vara en gåva av pappa, och kommer få ligga mellan 50-60k.
Har spanat på Rolex Explorer samt retro varianten av Omega Seamaster 300m. Grand Seiko har även gått i tankarna.
Tänker mig att det är bra att ta en som funkar i alla lägen, samt kan funka långt in i framtiden.

Tanken är även att klockan skall graveras, så snack om att klockan kommer hålla högt värde efter köp spelar mig inte någon roll. Hoppas grabben min vill ha den senare osv osv.

Så vad säger ni, känns dessa klockor jag har kikat på som vettiga eller är jag helt ute och cyklar?

Kom gärna med förslag om vad ni tycker är vettiga klockar i denna prisklass.

Tack på förhand.

Mvh Per.

Nu har du inte skrivit om det gäller nyköp eller om ni har pratat beg fullset?
Jag har min 16570 som jag måste tvinga mig att inte ha varje dag!
Sitter behagligt, snygg (kan komma på mig med att titta på den och tänka: Jäklar vad fet den är!
Den gör inte bort sig, har varit överallt med den, grottkrypning, bilmek och anställningsintervju!
GMT är både snyggt och praktiskt!
Bilder
FDFF6FB3-FF64-4A7B-AFEC-19ECA35B8C44.jpeg
E28AB6F6-C1B6-4F28-A879-892A85BDF30A.jpeg

Du är inte ute och cyklar, men det är trots det helt omöjligt att ge dig vidare råd.

Folk kommer som vanligt bara gapa om de modeller de gillar mest, och det är ju mer intressant att veta vad du gillar och vad som hade passat dig bäst.

Tanken är att det blir ny köp i affär. Vågar inte annat när det är pappas pengar.

Ang vad som hade passat mig bäst, är jag öppen för det mesta.
Har haft en del dykare, allt ifrån Seiko Sumo till Omega PO XL. Så dykare är alltid skoj. Men tänker att det kanske blir bättre om jag kör något mera klassiskt när tanken och förhoppningarna är att den ska gå vidare till sonen.

Har länge kikat på olika Grand Seiko, av alla klockar jag har haft är nog sumon min favorit. Sen gillar jag det faktum att Grand går under radarn. Men spelar dom i samma liga som schweizarna?

Tanken är att det blir ny köp i affär. Vågar inte annat när det är pappas pengar.

Har haft en del dykare, allt ifrån Seiko Sumo till Omega PO XL. Så dykare är alltid skoj. Men tänker att det kanske blir bättre om jag kör något mera klassiskt när tanken och förhoppningarna är att den ska gå vidare till sonen.

Har länge kikat på olika Grand Seiko, av alla klockar jag har haft är nog sumon min favorit. Sen gillar jag det faktum att Grand går under radarn. Men spelar dom i samma liga som schweizarna?
Tveklöst högre liga än schweizarna du nämnt, i alla fall om vi kollar finish.

Jag tycker Explorer 1 är en fantastisk klocka. Men du får nog gå på vad du gillar mest här.

Köp med hjärtat! För mig lockar inte Rolex någonting, har försökt men inte lyckats gilla Rolex.

Mina högst subjektiva åsikter:
Finishmässigt ligger GS klart högre än Rolex om du frågar mig, undantaget spänne. Deisgnmässigt är ju GS cirka en miljard gånger roligare än Rolex men det gäller att välja rätt GS-modell.

Sedan till det negativa, inga klockor är perfekta.
Vad gäller urverk är ju GS mer traditionella och justerar sina spiraler för hand, inga kiselspiraler här alltså och då blir tidhållningen ”lidande”. Spännen är tjocka och det är även VISSA boetter. Hur kul är det att ärva en GS jämfört med en Rolex? Ingen aning men det är väl först och främst du som ska äga den och bära den? Kanske blir det även fler klockor i framtiden...

Så, köp med hjärtat och inse så snabbt som möjligt att det inte finns något som heter ”den perfekta klockan”.

Det kan hända att AD har något trevligt beggnat inne. Budgeten vs Rolex blir oftast begagnat. Har du tittat på Tudor?
Det är jag medveten om, Explorer ligger på 58k.
Yes det har jag. Finns många fina att välja mellan. Men hur är dom sett till kvalitet på ur och den biten? Vet att dom använder samma stål som Rolex iaf.

Om man skulle få för sig att köpa en klocka över internet, var bör man göra detta? Säkert och äkta m.m.?

Tjenare!

Det nalkas klockköp och jag är riktigt taggad.
Jag har dock lite svårt att bestämma vilken jag ska välja. Klockan i fråga kommer vara en gåva av pappa, och kommer få ligga mellan 50-60k.
Har spanat på Rolex Explorer samt retro varianten av Omega Seamaster 300m. Grand Seiko har även gått i tankarna.
Tänker mig att det är bra att ta en som funkar i alla lägen, samt kan funka långt in i framtiden.

Tanken är även att klockan skall graveras, så snack om att klockan kommer hålla högt värde efter köp spelar mig inte någon roll. Hoppas grabben min vill ha den senare osv osv.

Så vad säger ni, känns dessa klockor jag har kikat på som vettiga eller är jag helt ute och cyklar?

Kom gärna med förslag om vad ni tycker är vettiga klockar i denna prisklass.

Tack på förhand.

Mvh Per.
Omega som ska funka till mycket och länge, jag skulle välja en Globemaster.
Om du absolut måste ha Rolex med i leken, och funka till mycket och länge, jag skulle välja en DJ (lägg eventuellt till på pappas budget med eget kapital för att få den du vill ha)
GS varje dag i veckan. Och när det gäller GS spelar det ingen roll om det är springdrive, manuell, automat eller kvarts du väljer.

Trist, men jag skulle välja en DJ, motivet precis som @vaniljglass skriver att jag har en själv. En modern ligger på omkring 50-60k.
Notera atten GS bore ett mkt bra alternativ, men för mig är det oklart hur andrahandsvärdet är.
Lite inspirationsbilder.
D762A8F4-2018-458E-BA07-F98BC21A325F.jpeg
A4925B9A-3C2B-4F8F-8985-455EDD44627D.jpeg
AD8BBF99-339B-4A41-B689-00CB0EBF3B48.jpeg
57B0DEA7-D816-44CA-989C-FBD5A6E5EDD4.jpeg
D3C7A855-7949-4373-8239-33808432FE61.jpeg
E6AE4ED4-28E6-4106-87F1-7423C3B41FF0.jpeg
CAFD27C8-7C3D-49E1-AEE5-0AE34F5F76C0.jpeg
385DB1FC-282A-49F4-BFC4-1198DE2F32DD.jpeg
Den där är ruskigt trevlig :). Andrahandsvärdet var väl ovidkommande eftersom han tänkt den gå i arv först?

Lyssna inte på tips om specifika klockor. Surfa runt några veckor. Smaka på olika tillverkares historia. Andas, ta inga förhastade beslut. Gör en lista på pros/cons. Risken är att det inte blir din enda klocka. Låt dig inte köpas av marknadsföring. Låt klockan tala till dig. Andas..du har hittat hem.

Lyssna inte på tips om specifika klockor. Surfa runt några veckor. Smaka på olika tillverkares historia. Andas, ta inga förhastade beslut. Gör en lista på pros/cons. Risken är att det inte blir din enda klocka. Låt dig inte köpas av marknadsföring. Låt klockan tala till dig. Andas..du har hittat hem.
Han har ju varit medlem här i 3.5 år, tror nog han läst en del. :D

Explorer 1 är en väldigt trevlig modell som funkar i alla sammanhang och en design som uppenbarligen håller över tid.

Eftersom du redan har/har haft några klockor och säkerligen kommer köpa fler tycker jag du ska ta en "klassisk" klocka, något som man inte tröttnar på, tidlös. En allroundklocka som funkar till det mesta. Typ en datejust/Explorer. Sedan kommer du säkerligen komplettera med andra klockor men det är en bra bas :happyhappy:

Tack så mycket för alla svar, mycket nyttiga saker jag ska fundera på.

Kom in på Chrono24 igår. Är denna sidan säker att köpa ifrån? Var lite emot att köpa via internet, men när man kan spara 20k på vissa modeller "omega t.ex på denna sida" så känns det värt att diskutera saken.

Tack så mycket för alla svar, mycket nyttiga saker jag ska fundera på.

Kom in på Chrono24 igår. Är denna sidan säker att köpa ifrån? Var lite emot att köpa via internet, men när man kan spara 20k på vissa modeller "omega t.ex på denna sida" så känns det värt att diskutera saken.
Du kan säkert få hjälp av någon erfaren här på forumet med den saken :)
Googla säljaren och se om du kan hitta några negativa/positiva recensioner.

Efter mycket funderade styrs nog skutan mot en Rolex DJ 41mm blå tavla. Var inne och provade en med silver tavla igår, och den satt riktigt bra.

Kan ändå inte släppa tanken på GS. Men som någon annan skrev. Kanske roligare att ärva en Rolex än GS. Men vad vet jag.

Tillbaka
Topp