• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig att kolla dessa fickur efter morfar...

Maori

Breitling
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Hej vill veta lite om denna klocka som min morfar fick från Amerika
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    164.5 KB · Visningar: 44

Exxet

Rolex
Kanske ute och cyklar men det kan vara någon sorts chronograph, tänker på skalan 0-300 (1/5 sek) och knappen vid kl 2 ev stopp/start. 1800-tal.
 

Maori

Breitling
Tack! Ja min morfar sa att han fick den fr USA av en släkting, förmodat 1800-tal, men jag visste ej.... Chronograph vad menas då?
 

Exxet

Rolex
En kronograf (av grekiska "tidsskrivare") kan vara dels ett ur för tidtagning med stoppursfunktion, dels ett instrument för att registrera fysikaliska förlopp över tid och eller grafiskt "spela in" intervaller, såsom längden i tid för en händelse. Typisk användning är tidtagarur för sportevenemang. En kronograf utan registreringsanordning, ett tidtagarur kallades tidigare kronoskop.
De första kronograferna konstruerades av Nicolas Mathieu Rieussec 1821, och därefter av Joseph Thaddäus Winnerl 1831. Den första tillförlitliga kronografen uppfanns av Charles Wheatstone 1840. Googlat.
 
Topp