• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig att tänka - Hur resonerar ni?

jappdapi

Guld
2-Faktor
God afton,

Lite kort om varför jag nu har startat detta ämnet.
I dagsläget äger jag en SUB 116610LN och en YM 16622 (både platina oh blå tavla). Tycker klockorna kompletterar varandra ganska bra.
Har nu varit fundersam i en lång period. En liten bakgrundsbeskrivning till detta.
Jobbar inom byggbranchen vilken innebär att jag inte kan bära en sån klocka på jobbet vilket kan medföra skador på klockan/klockorna.
Bär i princip klocka bara under helgen.

Är rätt så sugen på sälja både klockorna och köpa en annan, eller sälja en av de och behålla den andra.
Kan i princip sträcka mig upp till 50-70tkr om jag skulle sälja både.

Vad säger ni? Borde jag behålla klockorna? Borde jag sälja både och köpa en istället? Hur resonerar ni?

46FA4F52-ECBE-4B28-900F-740967FA39D1.jpeg

Vad gör du på helgerna? Åker klockan på stryk då också, eller sitter du på restaurang i kostym? :)
Vad fantiserar du om för klocka som skulle kunna vara den enda?

Innan min YM så ägde jag en speedy ,005.

Två helt olika klockor om man nu jämför med suben. Tror det handlar om att man inte ”hinner” bära två klockor.

Vad gör du på helgerna? Åker klockan på stryk då också, eller sitter du på restaurang i kostym? :)
Vad fantiserar du om för klocka som skulle kunna vara den enda?

Resturang, fika och lite ut i stan. Långt ifrån kostym.
Har funderat lite på en Ap 15450 då 15400 är lite för stor. Annars patek. Vetifan

Har du nån gräns för när klockan är så dyr att du blir nervös för att bära den på stan?

Absolut ingen gräns. Tänker nästan aldrig på det.

Varför kan du inte ha dem på jobbet?
För mig är klockorna helt olika och båda fantastiska. Jag anser du kan behålla båda och börja använda dem på jobbet.

Visst är de helt fantastiska men samtidigt tänker man att nån annan kan ha mer nytta av de mer än vad jag har.
Är väldigt rädd att de ska komma till skada eller dylikt.

Absolut ingen gräns. Tänker nästan aldrig på det.

Visst är de helt fantastiska men samtidigt tänker man att nån annan kan ha mer nytta av de mer än vad jag har.
Är väldigt rädd att de ska komma till skada eller dylikt.
Det är ju väldigt tåliga klockor
Vilken gillar du bäst?
En grym klocka är ju 116619 om du bara skall ha en....:)

Ja, då är det väl bara en smakfråga? Klart att du kan hitta roligare för 120-130'(?) än två sportiga Rolex!
Frågan är om den sportiga APn är så mycket roligare?

Det är ju väldigt tåliga klockor
Vilken gillar du bäst?
En grym klocka är ju 116619 om du bara skall ha en....:)

Gillar nog mig YM mer men sub’n håller nog bättre i värde.
Hehe gillar inte alls 116619.... :/

Ja, då är det väl bara en smakfråga? Klart att du kan hitta roligare för 120-130'(?) än två sportiga Rolex!
Frågan är om den sportiga APn är så mycket roligare?

Vad skulle du rekommendera för klocka? Tycker en AP passar nog till det mesta, kanske därför jag jag just gillar 15450.

Du borde sälja YM och köpa en IWC Ingenieur Chronograph med länk istället. Känns rätt.

Ska det vara en IWC så ska det helst vara med en månfas. Annars är den dö häftig!

Sälj. De är för lika varandra både till utseende och användningsområde. Rolexpuristerna skriker säkert i högan sky nu men kom igen nu. För 99% av befolkningen ser de likadana ut.

Vad skulle du rekommendera för klocka? Tycker en AP passar nog till det mesta, kanske därför jag jag just gillar 15450.
Mm.. är du intresserad av rekommendationer så kommer vi nog lite längre om vi har några kriterier att utgå ifrån. AP 15450 skulle t.ex. kunna checka boxarna för; snygg, stålboett, kostsam, skaplig igenkänningsfaktor, minst vattentät till 50 meters tryck, synligt urverk, vackert dekorerat urverk, mönstrad urtavla, känd designer, automatisk et c.
Det finns ju en del klockor som kostar mindre än 140' och inte är olämpliga att ha på armen när man dricker kaffe eller äter mat. :)

Senast ändrad:
Spontant...men, men...det är kanske bara jag...
Ska du köpa en så pass dyr klocka du bara kan bära på helgerna...?

Sälj. De är för lika varandra både till utseende och användningsområde. Rolexpuristerna skriker säkert i högan sky nu men kom igen nu. För 99% av befolkningen ser de likadana ut.

Hahaha det är de kanske. Nog jag som har övertalat mig själv att de är olika.
Vad skulle du köpt istället?

Mm.. är du intresserad av rekommendationer så kommer vi nog lite längre om vi har några kriterier att utgå ifrån. AP 15450 skulle t.ex. kunna checka boxarna för; snygg, stålboett, kostsam, skaplig igenkänningsfaktor, minst vattentät till 50 meters tryck, synligt urverk, vackert dekorerat urverk, mönstrad urtavla, känd designer, automatisk et c.
Det finns ju en del klockor som kostar mindre än 140' och inte är olämpliga att ha på armen när man dricker kaffe eller äter mat. :)

Har läst en del om klockan. Har sina fördelar och nackdelar. Tycker den är oerhört vacker. Bra urverk etc. men vad hade du valt för klocka? Bara ut med språket :)

Hmm älskar klockor... Då har man något att se fram emot när man vaknar en tidig och kall måndag morgon. Hehe

Det här är inga konstigheter: ubåtskapten i veckorna, helgen spenderas på yachtklubben.
Men är du orolig för klockan på jobbet, gör som @yonsson skrev: köp en nice kvartsare som blir snygg av stryk och fundera sen på hur din helgklocka skall se ut. Angenämt bekymmer egentligen :)

Vänta tills 22/3, bestäm dig därefter för om du ska byta till någon av nyheterna som lanseras i år.
...men glöm inte att nämna att avses Rolex får man addera några år innan TS får den där nyheten på armen. Alternativet är ju att betala überpremium och få den lite tidigare.. Typ 150k för en stål-Daytona med keramisk ring :hilarious::hilarious:

Testa dig fram till vad du gillar! Skulle gjort som du skrev längre upp i tråden. AP 15450 och sen köpa en sinn som du kan ha på jobbet.
Som redan sagts, dina klockor är lätta att få tag på om du skulle ångra dig.:)

Finns många som köper en Ferrari/Porsche för några mille och bara kör den på helgen, ser inte problemet?

Ont: Jag har samma "problem" som dig och använder inte finklockan på jobbet, 116613 på kvällar och helger, till vardags blir det beater :)

Hade jag varit i din sits hade jag sålt båda och köpt en lite dyrare finklocka, för typ 100-150k :)
AP lockar men de verkar va relativt känsliga och ha dyra servicekostnader.. (ingen egen erfarenhet utan endast min uppfattning av vad man läst här på forumet)

YM Rosé är trevlig, skulle själv kunna tänka mig den! frågan är bara ifall man klarar sig utan länk och kan ha en klocka på gummi som "finklocka"? ;)
Eller en vit 116500? personligen tar det dock emot att betala över list så den faller bort för mig..

Edit: Ifall du trots allt vill ha en AP röstar jag för Diver 15710ST!

Senast ändrad:
Haha! Med en budget på <= 140000 kr begagnat, och utan oro för att bära klockan på stan hade jag kikat noggrannt på bland andra de här:
20357-2_8.jpg

Zenith Chronomaster Power Reserve i rödguld. Kronograf med gångreservmätare och vattentät till 100M.

Ulysse Nardin Aqcua Perpetual. Tim Mosso på Watchuwant sköter här försäljningssnacket åt mig.

Moser Endeavour Center Seconds. Tim Mosso sköter snacket igen.

Jaeger LeCoultre Reverso Ultra Thin Duoface Bleu. Klart att Mosso hade en video om den med :)

bulgari-octo-finissimo-squelette-titane-cover_crop_1396x781.jpg

IMG_1013.jpg

Bulgari Octo Finissimo Skeleton och Finissimo Ultrapiatto Limited Edition Bleu

ahci_4933263.jpg

Kaaanske skulle man kunna få tag i en beg. Lang & Heyne Friedrich III till det priset.

MG_Tefnut_Pure_1.jpg

Moritz Grossmann Tefnut

patek_image.4356143.jpg

PP 5120

arm.jpg

Union Glashütte Perpetual Calendar

5157_bb_11_9v6_face_0.jpg

En Breguet Classique skulle sitta fint till helgkaffet också.

Det här kan pågå länge men jag stannar där.
Såg en kul, tidig Royal Oak Offshore i en video häromdan förresten. Inte mitt val kanske, men ett alternativ till 15450. Måste letas upp...

Bilagor

• IMG_1013.jpg
    IMG_1013.jpg
    107.8 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Vänta tills 22/3, bestäm dig därefter för om du ska byta till någon av nyheterna som lanseras i år.

Och köp en schysst kvartsare sp du kan ha klocka på jobbet, så där kan man ju inte ha det.

Inte alls en dum idé. En omega kanske? Seiko eller liknande.. Ett nytt projekt i sig:)

Det här är inga konstigheter: ubåtskapten i veckorna, helgen spenderas på yachtklubben.
Men är du orolig för klockan på jobbet, gör som @yonsson skrev: köp en nice kvartsare som blir snygg av stryk och fundera sen på hur din helgklocka skall se ut. Angenämt bekymmer egentligen :)

Hehe gillar hur du resonerar. Abolsut ska det köpas en kvartsare.

Sälj båda två och köp något annat kul. De där två finns i drivor så skulle du ångra dig är det lätt att ordna. :)

Att de finns i drivor gör det lite enklare för mig att flippa. Hur lätt som helst att hitta egentligen.

Datejust, IWC Chrono, Aqua Terra - vad som helst som är mer varierat

DJ 1603/1601 annars gillar vi inte de andra. :D

Testa dig fram till vad du gillar! Skulle gjort som du skrev längre upp i tråden. AP 15450 och sen köpa en sinn som du kan ha på jobbet.
Som redan sagts, dina klockor är lätta att få tag på om du skulle ångra dig.:)

Tänkt på det faktiskt. Stor tillgång så inga problem. Hade varit skoj med en AP men samtidigt har den sina stora nackdelar.

Finns många som köper en Ferrari/Porsche för några mille och bara kör den på helgen, ser inte problemet?

Ont: Jag har samma "problem" som dig och använder inte finklockan på jobbet, 116613 på kvällar och helger, till vardags blir det beater :)

Hade jag varit i din sits hade jag sålt båda och köpt en lite dyrare finklocka, för typ 100-150k :)
AP lockar men de verkar va relativt känsliga och ha dyra servicekostnader.. (ingen egen erfarenhet utan endast min uppfattning av vad man läst här på forumet)

YM Rosé är trevlig, skulle själv kunna tänka mig den! frågan är bara ifall man klarar sig utan länk och kan ha en klocka på gummi som "finklocka"? ;)
Eller en vit 116500? personligen tar det dock emot att betala över list så den faller bort för mig..

Tycker bara det är synd att de inte kommer till nån användning. EN YM rosé som en enda klocka? Hmm tror knappast. En 116500 hade varit skoj men som du resonerar så faller den bort pga priset.....

Annars en Anna finklocka? Synd att AP har så skrämmande dyra servicekostnader.

Jag kan lugnt säga att vi inte har samma klock-smak. Uppskattar verkligen för visat intresse! :D

Blir det en dressklocka så blir det utan tvekan en IWC till den prisklassen. :D @Ronnie

Inte alls en dum idé.
Tycker bara det är synd att de inte kommer till nån användning. EN YM rosé som en enda klocka? Hmm tror knappast. En 116500 hade varit skoj men som du resonerar så faller den bort pga priset.....

Annars en Anna finklocka? Synd att AP har så skrämmande dyra servicekostnader.

Tänkte såklart du skulle ha en beater till jobbet också ;) men du har nog rätt, YM Rosé blir kanske knas om man inte roterar med annat.
Hur känner du för TT? jag kör det som finklocka, tycker det är perfekt då den känns lite mer "dressad" (nåja,för o vara sportrolle) än en stål, och helguld kan lätt bli för mycket..
Finns ju både 116613LB/LN, 116713LN samt YM finns ju i lite olika färgkombinationer!

VC overseas?
@Luckyluciano har en riktigt fin, han kan säkert lägga in ett gott ord för en sådan ;)
vet iofs inte hur dessa ligger i servicekostnader..

Tänkte såklart du skulle ha en beater till jobbet också ;) men du har nog rätt, YM Rosé blir kanske knas om man inte roterar med annat.
Hur känner du för TT? jag kör det som finklocka, tycker det är perfekt då den känns lite mer "dressad" (nåja,för o vara sportrolle) än en stål, och helguld kan lätt bli för mycket..
Finns ju både 116613LB/LN, 116713LN samt YM finns ju i lite olika färgkombinationer!

VC overseas?
@Luckyluciano har en riktigt fin, han kan säkert lägga in ett gott ord för en sådan ;)
vet iofs inte hur dessa ligger i servicekostnader..

En 116621 och 116613LN tilltalar mig , faktiskt. Om jag verkligen ska bara ha en klocka utöver en beater så får det faktiskt vara en liteeeee finare. Tänk att flippa två så fina klockor för en.

Inte alls lätt.

Tillbaka
Topp