• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig att tyda detta:

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jag har haft min Steelfish inne för lite finjustering, men vad betyder siffrorna på lappen?

IMAG1639_1.jpg
 

Snårtas

Rolex
Körde gångtest på min JLC i helgen, ska se om jag minns rätt. Antar att de olika raderna är olika positioner. Första kolumnen visar gångavvikelse i sekund/dag, sista kolumnen amplituden. Ju högre desto bättre skick på urverket. Gammal olja ger lite högre friktion och amplituden sjunker. Ser ju inte direkt ut som servicebehov. Vet ej vad mittenkolumnen står för.

Edit: gångavvikelsen skall såklart vara så låg som möjligt, amplituden så hög som möjligt. Nymans urmakare menade att upp till 310 grader är bra.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Körde gångtest på min JLC i helgen, ska se om jag minns rätt. Antar att de olika raderna är olika positioner. Första kolumnen visar gångavvikelse i sekund/dag, sista kolumnen amplituden. Ju högre desto bättre skick på urverket. Gammal olja ger lite högre friktion och amplituden sjunker. Ser ju inte direkt ut som servicebehov. Vet ej vad mittenkolumnen står för.


Hur hög kan amplituden vara?
 

Snårtas

Rolex
Jag är fortfarande noob, så jag tror jag låter någon annan flika in här. Vet inte om det är skadligt med högre amplitud än 310.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Körde gångtest på min JLC i helgen, ska se om jag minns rätt. Antar att de olika raderna är olika positioner. Första kolumnen visar gångavvikelse i sekund/dag, sista kolumnen amplituden. Ju högre desto bättre skick på urverket. Gammal olja ger lite högre friktion och amplituden sjunker. Ser ju inte direkt ut som servicebehov. Vet ej vad mittenkolumnen står för.

Edit: gångavvikelsen skall såklart vara så låg som möjligt, amplituden så hög som möjligt. Nymans urmakare menade att upp till 310 grader är bra.


Tack för hjälpen! :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Dock blir jag lite förbryllad över att den trycktestades till "bara" 10bar!? Borde de inte blåsa på lite mer när den är inne på justering?

Edit: den infon såg jag inte heller förrän senare. Time Promotion borde väl testa den lite hårdare?
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Hur hög kan amplituden vara?


Vad jag vet kan en väldigt hög amplitud vara lika dålig som låg amplitud. Amplitud mäter ju svängradien på balanshjulet. För hög amplitud betyder vad jag fattar att hjulet svänger för hårt.

http://people.timezone.com/library/wglossary/wglossary631695568455929104
Excessive amplitude may result in the impulse pin on the impulse roller coming completely around and hitting the back of the pallet fork.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Den verkar gå riktigt fint nu efter tolv timmar på handleden. Får se hur det ser ut om några dagar.
 

Axiom

Panerai
2-Faktor
Är inte den kopplad till klockans frekvens?
Om det är likadant som våglära etc så är amplituden "höjden" på svängningarna. I klockans fall gissar jag att det anger hur pass mycket hjulet svänger, det vill säga fjäderns utsträckning sett till motståndet. Frekvensen är hur ofta den amplitud uppnås. I klockans fall hur många slag per sekund som uret slår. Således är amplitud och frekvens kopplade till varann men inte riktigt samma sak. Därmed borde det finnas en amplitud beroende på fjädern och olika klockor har olika sweetspots gällande amplitud. Rolex har vad jag vet en förhållandevis kraftig balansfjäder och således borde amplituden vara högre.
Jag gissar att det är så, bara försökt applicera lära i en annan kontext, någon som är mer insatt i urverk får gärna förtydliga :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Om det är likadant som våglära etc så är amplituden "höjden" på svängningarna. I klockans fall gissar jag att det anger hur pass mycket hjulet svänger, det vill säga fjäderns utsträckning sett till motståndet. Frekvensen är hur ofta den amplitud uppnås. I klockans fall hur många slag per sekund som uret slår. Således är amplitud och frekvens kopplade till varann men inte riktigt samma sak. Därmed borde det finnas en amplitud beroende på fjädern och olika klockor har olika sweetspots gällande amplitud. Rolex har vad jag vet en förhållandevis kraftig balansfjäder och således borde amplituden vara högre.
Jag gissar att det är så, bara försökt applicera lära i en annan kontext, någon som är mer insatt i urverk får gärna förtydliga :)

Du har säkert rätt :). Min expertis är boetter, länkar och tavlor på ett fåtal vintagerolex.
 
Topp