• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig att välja min första klocka!

Hej

Jag är helt ny på det här med klockor men har de senaste veckorna kikat runt en hel del på nätet och även testat en del fysiskt och blivit helt såld. Den varma pirrande känslan i kroppen tyder på att det här riskerar att bli ett intresse som kommer att stjäla både tid och pengar i mängder framöver :)

Jag är nu ute efter min första dressade klocka att ha till vardags på mitt kontorsjobb och jag eftersöker lite tips kring vilka modeller jag borde kika på. Då det är min första klocka så vill jag inte gå allt för högt i pris, max 5.000 tänker jag mig. Några önskemål jag har är:
  • Den ska vara automatisk
  • Den får gärna vara klassisk och minimalistisk (inga sportklockor eller dykarklockor med andra ord)
  • Inga gulddetaljer
  • Läderarmband är ett måste, gärna brunt då det matchar mina övriga accessoarer
  • Safirglas är ett plus då jag är ganska klumpig av mig
Jag har kikat på en Tissot Visodate och gillar den skarpt så då vet ni ungefär vad jag gillar. Jag gillar även Hamilton Intra-Matic Classic men den är lite väl dyr. Just nu lutar det åt en Visodate men har ni några andra förslag som jag borde kika på? Jag är tacksam för alla råd!

Visodate:
upload_2019-9-10_15-14-35.png


Hamilton:
upload_2019-9-10_15-15-31.png
 
Tack för tipsen! Diggar Seiko Sarb035 på läder, men den verkar svår att få tag på? Hittar den bara med gräddfärgad tavla men önskar helst vit.

Vad är era inspel angående Visodaten annars? Är den bra?
 

aximand

Panerai
2-Faktor
Tack för tipsen! Diggar Seiko Sarb035 på läder, men den verkar svår att få tag på? Hittar den bara med gräddfärgad tavla men önskar helst vit.

Vad är era inspel angående Visodaten annars? Är den bra?
Sarb035 är med tavlan i off-white. Tror att SARX033 är helvit istället, men har blå visare. Den är också riktigt snygg.
pwy8nzj7i6e11.jpg

Bild stulen från Reddit.

Edit: Dumstrut på mig. Den ligger över 5000, det gick lite fort när jag räknade om valutan i huvudet...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för tipsen! Diggar Seiko Sarb035 på läder, men den verkar svår att få tag på? Hittar den bara med gräddfärgad tavla men önskar helst vit.

Vad är era inspel angående Visodaten annars? Är den bra?
Visodate nämns ofta som en lite dressad allround modell. Jag tycker den är snygg framifrån, men ger lite kantigt intryck med höga luggar i andra vinklar. Läderbandet den kommer på brukar inte heller vinna några lovord... men som redan nämnts, band kan man ju köpa löst efter tycke och smak.
 
Senast ändrad:

pemlock

Panerai
2-Faktor
Jag har precis den Hamilton du har på bild. Gillar den skarpt, men om den är lite dyr så begränsar det kanske urvalet lite. Ett annat alternativ kan kanske vara Orient, t.ex. Bambino. De är lite stora (40+ mm), så man bör inte ha för tunna handleder kanske. Junkers kanske är en möjlighet också. Andra Tissot finns ju också, kolla in t.ex. Le Locle.
 
Senast ändrad:

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Seiko sarb 033 eller 035 och så kan du byta stålbandet mot läder, riktig fina enligt mig

Edit: bilder snodda från google
Screenshot_20190910-153626_Gallery.jpg
Screenshot_20190910-153605_Gallery.jpg
Röstar på någon av dessa om du hittar en fin till bra pris. Modellen har gått ur produktion men det är bara bra när du väl får fatt i en för dom kommer sannolikt hålla värdet ganska bra. Annars är ju visiodate en bra instegsmodell!
 
Seiko är vägen, sanningen och livet. :D skämt och sido. Men mest finish kvalitet får du nog med en Seiko

https://www.seiyajapan.com/collections/seiko/automatic
Jag ska absolut kika mer på Seiko då de verkar riktigt snygga. Ser dock ut att vara svårt att hitta de modellerna ni tipsar om ovan. Men kanske en SRPD39J1 (https://www.klockmagasinet.se/seiko...xxa_RePp6sRKQ621t6lOcS8hk6DArtuxoCQFkQAvD_BwE) eller en SRPB43J1 (https://www.klockmagasinet.se/seiko...WmwabubZFjOakf53wbTIUarPmqEuGQFRoC8dkQAvD_BwE) skulle kunna vara något?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag ska absolut kika mer på Seiko då de verkar riktigt snygga. Ser dock ut att vara svårt att hitta de modellerna ni tipsar om ovan. Men kanske en SRPD39J1 (https://www.klockmagasinet.se/seiko...xxa_RePp6sRKQ621t6lOcS8hk6DArtuxoCQFkQAvD_BwE) eller en SRPB43J1 (https://www.klockmagasinet.se/seiko...WmwabubZFjOakf53wbTIUarPmqEuGQFRoC8dkQAvD_BwE) skulle kunna vara något?
Ta den modell som tilltalar dig. Kolla på Youtube också videos ger ofta en annan bild av hur klockor ser ut.

 

llesurk

Vacheron
2-Faktor

Riffraff

Cartier
Sarb065 är mitt standardsvar när det gäller en dressig klocka i denna prisklass. När Hodinkee teamet skulle välja varsin favorit under $5000 körde en av dem på Sarben som var under $500. Kanske jag inte själv hade valt om man får röra sig med såna stålars men skulle jag valt 1 klocka för max 5000kr som känns mest "bang for the buck", då är det denna. En tavla och finish som (för mig) ser ut att höra hemma i en annan prisklass.

Plumpen i protokollet är att den ju inte har safirglas vilket du eftersöker



78c99faadce740592c5f969a866438c3.jpeg
 

gronvit

Panerai
2-Faktor
Tissot upplevs nog som lite tråkigt av många här.
De gör fina klockor och jag skulle säga att de håller ganska jämna steg med tex Certina.
Själv tycker jag en Seiko är roligare än en Tissot. Men många som inte är så insatta tycker säkert en Certina eller Tissot smäller högre om det är viktigt för dig.

Om jag var på jakt efter en dressare med budget på 5k skulle jag definitivt leta vintage här och på andra ställen, speciellt om du inta har allt för grova handleder så att en mindre modell sitter snyggt. Mycket vintage ligger på 34-36mm.
En roligt märke som jag vurmar för är Zenith. Du kan hitta en fin 60-70-talare för de pengarna.
Annars finns det gamla Omegor, Oris & Longines mfl. Betydligt roligare än Tissoten du tittat på tycker jag. Den är visserligen snygg och inget dåligt köp, men lite i alldagligaste laget.

Lycka till och välkommen ner i träsket.
 
Sarb065 är mitt standardsvar när det gäller en dressig klocka i denna prisklass. När Hodinkee teamet skulle välja varsin favorit under $5000 körde en av dem på Sarben som var under $500. Kanske jag inte själv hade valt om man får röra sig med såna stålars men skulle jag valt 1 klocka för max 5000kr som känns mest "bang for the buck", då är det denna. En tavla och finish som (för mig) ser ut att höra hemma i en annan prisklass.

Plumpen i protokollet är att den ju inte har safirglas vilket du eftersöker



78c99faadce740592c5f969a866438c3.jpeg
Den här verkar inte finnas längre vad jag kan se. Vet du om det är jätteskillnad på denna och på den här som jag länkade till förut? (https://www.klockmagasinet.se/seiko...WmwabubZFjOakf53wbTIUarPmqEuGQFRoC8dkQAvD_BwE)
 
Topp