• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig att välja pulsklocka

sinus

Basic
Hej,

Jag är en amatörtränare men vill ta mig längre och vill därför köpa mig en pulsklocka. Har dock insett att detta är en djungel. Jag vill ha följande funktioner av klockan;

• Bra pulsmätning vid handleden
  • Jag vill kunna se på en karta hur jag sprungit och få en färgskala över var det gick snabbt / långsamt
  • Sömnövervakning
  • Syrenivå i blodet
  • Musik som kan lagras i klockan via Spotify
  • Jag vill kunna simma med klockan och att den kan mäta puls och distans, inne och ute.
  • Ha någon form av app man kan koppla den till och få statistik i telefonen

De sporter som jag utövar är;
  • Löpning
  • Simning inne och ute (här behöver ej GPS positioneringen vara 100 men vill kunna använda den för lite amatör-Swimrun)
  • Gång ute
  • Cykling ute
  • Gympass såsom Bodypump, spinning och typ grit

Vad gäller pris vill jag lägga upp till ca. 3500:-

Finns det någon klocka som motsvarar mina önskemål, helst Garmin då många vänner har det och har förstått det som att de har ett community.
Har kollar på Garmin Forerunner 745, Garmin venue, Garmin Vivoactive 4, Garmin 945 (ngt dyr imo), Garmin Forerunner 245 music... men vad jag kan tolka så tappar jag minst ngn av mina önskade funktioner ovan. Vilken klocka uppfyller bäst mina behov om jag så måste utesluta något? Ska jag välja något att utesluta är det nog musiken då jag i 99 fall har med telefonen ut.

Tack på förhand :)

//mvh :)

Jag vill kunna se på en karta hur jag sprungit och få en färgskala över var det gick snabbt / långsamt
På klockan eller i telefonen? Man kan se sånt i Garmin-appen på telefonen till och med för min gamla Forerunner 35, så ifall det är ok är nog alla du nämner också ok.

(FR 35 klarar nog för övrigt alla krav utom syremätning och musik, och kostar kanske 800 kr om du hittar en begagnad. Billigaste Garmin med musik torde vara 245, men jag har ingen aning. )

Bra pulsmätning vid handleden
Pulsmätning på armen blir sällan bra men alla du nämner borde stödja externa band som man sätter över bröstkorgen

Min garmin 245 music fyller det mesta där, lite osäker på om det går att simma med men finns liknande varianter som 945 eller fenix 5/6

Min garmin 245 music fyller det mesta där, lite osäker på om det går att simma med men finns liknande varianter som 945 eller fenix 5/6
Hm okej.. Har den sömnregistrering och är kompatibel att koppla till ett pulsband :)

Är inne på att köpa just Garmin Forerunner 245 music, är det ngt du tycker är dåligt med den?

Hm okej.. Har den sömnregistrering och är kompatibel att koppla till ett pulsband :)

Är inne på att köpa just Garmin Forerunner 245 music, är det ngt du tycker är dåligt med den?
Ja och tror ja, den mäter ju annars puls i handleden. Grym storlek på 42mm jämfört med alla andra oversized varianter. Det enda jag skulle kanske önska är mer minne för Spotify men 500 låtar räcker gott och väl.

Kanske lite sent att lägga en kommentar nu men denna kan jag rekommendera starkt!

garmin-instinct-2.jpg

(Lånad bild)
Garmin instinct
Om du inte faller för denna modellen så har garmin ett bra utbud, 40mm till 45mm.

Jag hade tidigare en Garmin Vivoactive 3, där 4:an då såklart är uppföljaren. Men jag är ganska säker på att du inte kan få upp kartor i klockan på en Vivoactive 4, du kan bara kolla kartan efteråt i mobilen hur du rörde dig, likadant med Garmin Venu Jag var aldrig riktigt nöjd med Vivoactive då jag alltid ville ha mer.

Så, tillslut köpte jag en Garmin Fenix 5 Plus, som är bra mycket billigare än Garmin 945 men i stort sett samma funktioner. Fenix 5 Plus går att hitta för ca 3.900kr. Den gör allting som du listar och fungerar även bra som vardagsklocka om man skulle vilja det.

Jag själv använder den oftast för löpning, PW, padel och gymträning.

Tillbaka
Topp