• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig att välja vilken som ska stanna

Vilken klocka ska stanna?

• Totala väljare
    55
Jag har precis skaffat en Tudor BB58, och en förutsättning för att köpa den var att jag säljer av antingen min Seiko SPB213 eller min Oris Divers 65. Tanken är att alltså att jag ska ha tre klockor framöver; En BB58, en Speedy och en av de andra. Det är bara det att nu har det gått 2 veckor och jag kan fortfarande inte välja vilken som ska stanna och vilken som får gå. Jag känner att jag behöver hjälp av världens bästa klock-community. Jag stolpar ner de pros and cons jag kan komma på nedan. Snälla hjälp mig att avgöra 🙏

Som bakgrund kan jag även nämna att jag har ett kontorsjobb, där det allt som oftast blir speedyn som sitter på armen. Tanken är att BB58 ska täcka de flesta andra vardagsbehov, men som småbarnsförälder så dyker det upp en hel del situationer då en "billigare" klocka är att föredra. Därför behövs tre klockor.

Seiko SPB213
20230403_230543(0).jpg

Pros:
En perfekt beater, som man inte behöver vara rädd om
Den är väldigt bekväm och skön att ha på sig
Den vita tavlan sticker ut, och gör att jag får en bra mix i lådan
70 timmar gångreserv är bra då jag inte kommer att använda den varje dag

Cons:
I förhållande till de två övriga, och till Orisen, så känns den ganska "meh" i sin design och finish
3hz stör mig (dock inte på speedyn :)).
Är för toolig för att ha på kontoret ifall det behövs
Det finns egentligen inga tillfällen denna hanterar bättre än BB58, annat än att den är billigare
Den ger mig minst "känsla" av de fyra klockorna när jag har den på armen.

Oris Divers 65 (Movember Edition
20230403_230652.jpg

Pros:
Riktigt läcker design, och är riktigt snygg på både läder och länk
Funkar både på kontoret, i sandlådan och i poolen
Kan dressas upp och ner enkelt med olika band

Cons:
38 timmars gångreserv gör att den lär stanna mellan gångerna jag använder den
Den känns lite för "ömtålig" för att fungera som en beater. Dessutom bara 100m vattenresistens
BB58 är både en bättre beater och en bättre kontorsklocka, så jag är rädd att den kommer att användas ganska lite.

Snälla hjälp mig!

Jag har precis skaffat en Tudor BB58, och en förutsättning för att köpa den var att jag säljer av antingen min Seiko SPB213 eller min Oris Divers 65. Tanken är att alltså att jag ska ha tre klockor framöver; En BB58, en Speedy och en av de andra. Det är bara det att nu har det gått 2 veckor och jag kan fortfarande inte välja vilken som ska stanna och vilken som får gå. Jag känner att jag behöver hjälp av världens bästa klock-community. Jag stolpar ner de pros and cons jag kan komma på nedan. Snälla hjälp mig att avgöra 🙏

Som bakgrund kan jag även nämna att jag har ett kontorsjobb, där det allt som oftast blir speedyn som sitter på armen. Tanken är att BB58 ska täcka de flesta andra vardagsbehov, men som småbarnsförälder så dyker det upp en hel del situationer då en "billigare" klocka är att föredra. Därför behövs tre klockor.

Seiko SPB213
20230403_230543(0).jpg

Pros:
En perfekt beater, som man inte behöver vara rädd om
Den är väldigt bekväm och skön att ha på sig
Den vita tavlan sticker ut, och gör att jag får en bra mix i lådan
70 timmar gångreserv är bra då jag inte kommer att använda den varje dag

Cons:
I förhållande till de två övriga, och till Orisen, så känns den ganska "meh" i sin design och finish
3hz stör mig (dock inte på speedyn :)).
Är för toolig för att ha på kontoret ifall det behövs
Det finns egentligen inga tillfällen denna hanterar bättre än BB58, annat än att den är billigare
Den ger mig minst "känsla" av de fyra klockorna när jag har den på armen.

Oris Divers 65 (Movember Edition
20230403_230652.jpg

Pros:
Riktigt läcker design, och är riktigt snygg på både läder och länk
Funkar både på kontoret, i sandlådan och i poolen
Kan dressas upp och ner enkelt med olika band

Cons:
38 timmars gångreserv gör att den lär stanna mellan gångerna jag använder den
Den känns lite för "ömtålig" för att fungera som en beater. Dessutom bara 100m vattenresistens
BB58 är både en bättre beater och en bättre kontorsklocka, så jag är rädd att den kommer att användas ganska lite.

Snälla hjälp mig!
Jag skulle nog kört på Orisen. Tycker den är riktigt snygg, men så är jag ju en vintagenörd ut i fingerspetsarna. Skaffa en winder bara så...

Har du någon historia bakom inköpen av de, så kan ju det också spela roll? Första riktiga klockan etc?

Annars är väl det enkla svaret att sälja båda, och jaga något som passar bättre in i din låda. Jakten är ju en stor del av det hela för mig iaf.

Trevlig låda. Låt dina känslor styra. Seikon är ju bättre som beater men samtidigt så skulle du ju kunna köpa en billig fulbeater, t ex någon Seiko. Rent optiskt så ser lådan bättre ut med Seikon i den.

Cons Oris "Bara 100m WR", vadå bara? Brukar du dyka djupare? I så fall får du väl ta på dig Tudorn.

Tycker inte vattentåligheten ska bestämma som någon annan här skrev är det nog få av oss som dyker så djupt… med det sagt tycker jag dock Seiko ska stanna av biased skäll :)

Sälj bägge och skaffa en bra batteridriven. Detta är verkligen användbart tycker jag, en grab-n-go klocka som alltid är igång.
Har varit inne på det själv, men har haft svårt att hitta någon som känns tillräckligt lockande. Har testat både G-shocks och någon analog Casio tidigare men utan att lyckas behålla dem mer än i ett par veckor. Ska leta lite till och se om jag hittar något som lockar. Vore ju onekligen praktiskt.

• Like
Reactions: 308
Jag sticker ut hakan och säger sälj båda och skaffa något som är lite mer dressat typ.

Alla fyra är fina klockor, men förutom Speedyn så är ju alla dykare. Jag hade velat ha den kompletterande klockan i annan stil.

Jag brukar slå ett slag för den klocka som jag använder mest, och det är min Sjöö Sandström Royal Steel Classic 36. Som du säger att det finns tillfällen när man vill ha något som är mindre ömtåligt så tycker jag även den stämmer in där, då den är sjukt tunn och smidig mot handleden. Dess boettform och form på glasringen gör att den typ "aldrig" är i vägen.

En sån hade jag kört som "allrounder/beater" om jag var du. Dessutom så har du plötsligt något också som är lite mer dressat än dom andra om man skulle vilja. Prismässigt så blir det ju också din billigaste klocka så våga ha den alltid liksom.

Jag hade sålt Oris och behållt Seiko, visst finns det viss overlap mellan Tudor och Seiko men du behöver ju en riktigt stryktålig beater som du inte behöver vara rädd om!

Lycka till med beslutet :D

Jag sticker ut hakan och säger sälj båda och skaffa något som är lite mer dressat typ.

Alla fyra är fina klockor, men förutom Speedyn så är ju alla dykare. Jag hade velat ha den kompletterande klockan i annan stil.

Jag brukar slå ett slag för den klocka som jag använder mest, och det är min Sjöö Sandström Royal Steel Classic 36. Som du säger att det finns tillfällen när man vill ha något som är mindre ömtåligt så tycker jag även den stämmer in där, då den är sjukt tunn och smidig mot handleden. Dess boettform och form på glasringen gör att den typ "aldrig" är i vägen.

En sån hade jag kört som "allrounder/beater" om jag var du. Dessutom så har du plötsligt något också som är lite mer dressat än dom andra om man skulle vilja. Prismässigt så blir det ju också din billigaste klocka så våga ha den alltid liksom.
Tack för tipset! Den är ju faktiskt riktigt snygg. Inte riktigt det jag hade tänkt mig, men jag gillar idén om en dressare. Ska ta mig till Eriksson och klämma lite på en :)

Team sälj båda! Hade också letat efter en tredje som ställer sig mer i kontrast till speedy och bb58. Något i mindre storlek / mer dressat / mer färg eller liknande, kanske en prx eller något från nomos :)

Har varit inne på det själv, men har haft svårt att hitta någon som känns tillräckligt lockande. Har testat både G-shocks och någon analog Casio tidigare men utan att lyckas behålla dem mer än i ett par veckor. Ska leta lite till och se om jag hittar något som lockar. Vore ju onekligen praktiskt.
Det måste vara BRA batteridrivet ! Välj från Breitling, Omega och Grand Seiko. Tänk Aerospace, Colt quartz i olika varianter, SMP , Speedy X33, GS GMT SBGNxxx... priserna kan vara 15-25K. Några schyssta därunder finns ex SS Skydiver om man grejar storleken.

Jag hade sålt båda och köpt en GS quartz, typ SBGX261. Bra finish, behöver inte ställas om och mer annorlunda än din Omega och Tudor.
Exakt, typ sånt. Men själv gillar jag GMT SBGNxxx bättre.

Behåll Seikon så har du blå, svart & vit tavla att välja mellan. Men jag tycker att du saknar en Cartier och hade sålt båda i förmån av en Cartier.

Oris om man räknar bort de andra. Seiko för helheten pga vit urtavla, mer variation. Samt att den kan du köra när du behöver göra grovjobb utan att oroa sig.

Tillbaka
Topp