Jag har precis skaffat en Tudor BB58, och en förutsättning för att köpa den var att jag säljer av antingen min Seiko SPB213 eller min Oris Divers 65. Tanken är att alltså att jag ska ha tre klockor framöver; En BB58, en Speedy och en av de andra. Det är bara det att nu har det gått 2 veckor och jag kan fortfarande inte välja vilken som ska stanna och vilken som får gå. Jag känner att jag behöver hjälp av världens bästa klock-community. Jag stolpar ner de pros and cons jag kan komma på nedan. Snälla hjälp mig att avgöra ![Folded hands :pray: 🙏](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f64f.png)
Som bakgrund kan jag även nämna att jag har ett kontorsjobb, där det allt som oftast blir speedyn som sitter på armen. Tanken är att BB58 ska täcka de flesta andra vardagsbehov, men som småbarnsförälder så dyker det upp en hel del situationer då en "billigare" klocka är att föredra. Därför behövs tre klockor.
Seiko SPB213
Pros:
En perfekt beater, som man inte behöver vara rädd om
Den är väldigt bekväm och skön att ha på sig
Den vita tavlan sticker ut, och gör att jag får en bra mix i lådan
70 timmar gångreserv är bra då jag inte kommer att använda den varje dag
Cons:
I förhållande till de två övriga, och till Orisen, så känns den ganska "meh" i sin design och finish
3hz stör mig (dock inte på speedyn
).
Är för toolig för att ha på kontoret ifall det behövs
Det finns egentligen inga tillfällen denna hanterar bättre än BB58, annat än att den är billigare
Den ger mig minst "känsla" av de fyra klockorna när jag har den på armen.
Oris Divers 65 (Movember Edition
Pros:
Riktigt läcker design, och är riktigt snygg på både läder och länk
Funkar både på kontoret, i sandlådan och i poolen
Kan dressas upp och ner enkelt med olika band
Cons:
38 timmars gångreserv gör att den lär stanna mellan gångerna jag använder den
Den känns lite för "ömtålig" för att fungera som en beater. Dessutom bara 100m vattenresistens
BB58 är både en bättre beater och en bättre kontorsklocka, så jag är rädd att den kommer att användas ganska lite.
Snälla hjälp mig!
![Folded hands :pray: 🙏](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f64f.png)
Som bakgrund kan jag även nämna att jag har ett kontorsjobb, där det allt som oftast blir speedyn som sitter på armen. Tanken är att BB58 ska täcka de flesta andra vardagsbehov, men som småbarnsförälder så dyker det upp en hel del situationer då en "billigare" klocka är att föredra. Därför behövs tre klockor.
Seiko SPB213
Pros:
En perfekt beater, som man inte behöver vara rädd om
Den är väldigt bekväm och skön att ha på sig
Den vita tavlan sticker ut, och gör att jag får en bra mix i lådan
70 timmar gångreserv är bra då jag inte kommer att använda den varje dag
Cons:
I förhållande till de två övriga, och till Orisen, så känns den ganska "meh" i sin design och finish
3hz stör mig (dock inte på speedyn
Är för toolig för att ha på kontoret ifall det behövs
Det finns egentligen inga tillfällen denna hanterar bättre än BB58, annat än att den är billigare
Den ger mig minst "känsla" av de fyra klockorna när jag har den på armen.
Oris Divers 65 (Movember Edition
Pros:
Riktigt läcker design, och är riktigt snygg på både läder och länk
Funkar både på kontoret, i sandlådan och i poolen
Kan dressas upp och ner enkelt med olika band
Cons:
38 timmars gångreserv gör att den lär stanna mellan gångerna jag använder den
Den känns lite för "ömtålig" för att fungera som en beater. Dessutom bara 100m vattenresistens
BB58 är både en bättre beater och en bättre kontorsklocka, så jag är rädd att den kommer att användas ganska lite.
Snälla hjälp mig!