• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig förstå Patek Philippe (tex. Nautilus steel)

Hoffa

Panerai
2-Faktor
Vad är det som gör att priset drar iväg så förbannat jämfört med andra kvalitativa ur?

Listar några funderingar:

1. Innehåller dolda ädelstenar? Förstår inte poängen i så fall, inte troligt.
2. Verket är något special som håller tiden bättre än andra?
3. PP har alltid gjort/sålt uber dyra klockor och folk köper dem fast inga tekniska/kvalitativa skillnader mot övriga kvalitets ur? Alltså man betalar för märke/känslan.

Vad?

Tycker själv att flera modeller är snygga men kan bara inte förstå priset.

Henrik
 

Apansson

Torpare
Jag har också undrat över detta. Är det så att de bara lyckats slå in sig som ett exklusivt märke, eller har de någon form av teknisk överlägsenhet mot de andra tillverkarna?
 

Wi

NLA
2-Faktor
Det är väl inte "värre" med RM. Vad jag vet lägger de ner mycket pengar på forskning och utveckling av tex ultralätta men hållbara material.
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
??
Har jag hamnat i fel forum för att ställa denna fråga?
Svar gärna med något som faktist bidrar med svar till min fråga.

Menar mest att det mesta i världen kostar olika även de i grunden fyller samma funktion..
Vill man ha en klocka som håller tiden köper man en digital av valfritt märke alt tittar på telefonen.
Självklart har de delikata vackra urverk men som alltid när det handlar om high-end vad det än handlar om betalar man inte enbart för kvalitet utan framförallt en känsla.
Detta går nog applicera på de flesta materiella ting som finns i olika prisklasser... Bilar, väskor, kläder, pennor osv osv osv...
 

carlanton

Audemars
Här följer en liten bildkavalkad:

chieftainschair-traytable-1181-01.jpg

poul-henningsen-kotten-large-aluminium1.jpg

Patek-Philippe-Nautilus-Landing.jpg

spanish-chair-good-frint_1_grande.jpg%3Fv%3D1289668180


Om du fortfarande inte förstår: googla "brukskonst" och "formgivning".
 

JSP

Breitling
2-Faktor
Det är väl till och med så att de kostar ungefär samma som andra kvalitativa ur i samma liga? Typ AP, VC...

Som andra redan nämnt ovan så är det en hel del mer handarbete inblandat än i t.ex. Rolex och Omega som ligger nån division under.
 

Hoffa

Panerai
2-Faktor
Det är väl inte "värre" med RM. Vad jag vet lägger de ner mycket pengar på forskning och utveckling av tex ultralätta men hållbara material.

Men frågan är, du/jag som betalar priset dem begär, får vi en bättre klocka tack vare dem ultralätta och hållbara delarna?
Tex. som ovanligt lång tid mellan servicarna, eller 1-10 gram lättare klocka?
 

fredrikb

Cartier
Tycker frågan är relevant och förstår inte varför han får ganska otrevliga svar.

Är det inte en kombination av många saker - urverk, varumärke, exceptionell formgivning, historia? Men det mest slående är väl att de knappt tillverkar några ur i stål, utan det är vitguld eller platinum som gäller (förutom de uppenbara guldmodellerna)?
 

Hoffa

Panerai
2-Faktor
Menar mest att det mesta i världen kostar olika även de i grunden fyller samma funktion..
Vill man ha en klocka som håller tiden köper man en digital av valfritt märke alt tittar på telefonen.
Självklart har de delikata vackra urverk men som alltid när det handlar om high-end vad det än handlar om betalar man inte enbart för kvalitet utan framförallt en känsla.
Detta går nog applicera på de flesta materiella ting som finns i olika prisklasser... Bilar, väskor, kläder, pennor osv osv osv...

Ok, lättare att svara på en gång att det är känsla och märke som man betalar för, detta hade jag tom listat i mina punkter vid tråd start.
Har inga problem med det utan ville bara veta om det faktiskt något annat som gör att priset drar iväg så brutalt.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Men frågan är, du/jag som betalar priset dem begär, får vi en bättre klocka tack vare dem ultralätta och hållbara delarna?
Tex. som ovanligt lång tid mellan servicarna, eller 1-10 gram lättare klocka?


Om konsumenten tycker att det är värt det så köper den klockan. Jag skulle inte köpa en RM då jag tycker de är fula och inte heller har jag pengar till en. Men för personen som har pengar, tycker om designen, går i gång på tex de lätta materialen och vill ha en prestigeklocka..Ja då är det värt.

Btw. Det är inte bara 1-10g lättare. De har klockor som väger 30-50g. Rätt så otroligt!
 

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Ok, lättare att svara på en gång att det är känsla och märke som man betalar för, detta hade jag tom listat i mina punkter vid tråd start.
Har inga problem med det utan ville bara veta om det faktiskt något annat som gör att priset drar iväg så brutalt.

Delvis har känslan och märket med det att göra iaf, såklart.
Tycker carlanton visade vad jag menade fint.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Är det inte så att dom lägger hundratals timmar på produktion, kontroll och tester.
Sen är det väl som att jämföra Porsche och darcia, båda tar en till målet men på lite olika sätt.
Men om det är prisvärt? Ingen aning......
/j
 

Hoffa

Panerai
2-Faktor
Om konsumenten tycker att det är värt det så köper den klockan. Jag skulle inte köpa en RM då jag tycker de är fula och inte heller har jag pengar till en. Men för personen som har pengar, tycker om designen, går i gång på tex de lätta materialen och vill ha en prestigeklocka..Ja då är det värt.

Btw. Det är inte bara 1-10g lättare. De har klockor som väger 30-50g. Rätt så otroligt!

Håller med dig ang att dem inte är dem vackraste skapelserna.
När det gäller RM så hade jag nog redan listat ut att här ligger mycket prestige i priset(eller ädelstenar), för inte kan dem vara så tekniskt/kvalitets överlägsna mot andra, så det motiverar stora prisskillnaden.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Jag har funderat lite runt RM också har ingen vidare koll på deras historia och hur avancerade dom är.
Men är väl lite om man sätter ett sjukt pris på en väldigt speciell produkt så skapar man något åtråvärt! :)


Yes.. men det krävs som i allting annat att det finns kunder som upplever att produkten är värd degen också beroende på vilka variabler som denna innefattar... priset behöver inte motiveras... kunden motiverar priset själv genom att acceptera den profileringen och externa kommunikation bestående av t.e.x reklam i diverse kanaler (eller ingen reklam alls). Så länge den upplevda känslan av att värdet i produkten i kunds händer överstiger det satta priset så finns det inga oresonabla prissättningar.
Som du säger så kan priset i sig vara en variabel där prestige ingår... men jag vill tro att få personer enbart köper något för att det är dyrt. Det måste på något sätt motiveras.
 
Topp