• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig hitta en budget kostymklocka!

Hej! jag har för tillfället en dykarklocka. Jag letar nu efter en kostymklocka. Med kostymklocka menar jag en klocka som ska passa bra på ett läder armband samtidigt som den har en relativt ren design. Har kollat runt på vintage omega klockor, men då jag för några dagar sedan fick prova en insåg jag inte är nöjd med storleken. Dem flesta vintageur från min erfarenhet tenderar att vara runt 32-36 mm och storleken jag är ute efter är runt 42mm. Min budget ligger på runt 5000 kr så kom gärna med föreslag, all hjälp uppskattas!

För att sammanfatta det jag är ute efter:

  • Kostymklocka med ren design
  • större storlek än "traditionella" kostymklockor (runt 40-42mm)
  • både nytt och vintage
  • budget runt 5000kr

Några modeller jag har tänkt på (för att ge er en riktlinje): Seiko sarb 035-065, Orient Bambino, Tissot Visodate
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
http://www.nezumistudios.com/ Här har du ett snyggt svenskt förslag under 5K som funkar till både kostym och skinnjacka.
IMG_1334.JPG
IMG_1335.JPG
IMG_1336.JPG
 

Scipio

Patek
2-Faktor
:):)
Det där är ingen kostymklocka.

Just 42mm dressare är väl det Fredric Constant sysslar med. Ta en titt där
(fast 42mm för en dressare är helt fel :))
Vad som är en kostymklocka kan man diskutera. :) Jag tycker den är snygg till kostym om man vill bryta av mot det lite sportigare/ungdomligare/tuffare. Jag har min till kostym när jag vill dressa ner, gärna i kombination med mockaskor. Då blir kostymen en accessoar och inte något välsytt med en kropp i.Den har dessutom den fina storleken 40 mm.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
:):)
Vad som är en kostymklocka kan man diskutera. :) Jag tycker den är snygg till kostym om man vill bryta av mot det lite sportigare/ungdomligare/tuffare. Jag har min till kostym när jag vill dressa ner, gärna i kombination med mockaskor. Då blir kostymen en accessoar och inte något välsytt med en kropp i.Den har dessutom den fina storleken 40 mm.
Nja det kan man inte diskutera. Kostymklocka ska vara liten och slim med time only.
Sen kan man ju självklart använda annat till kostym, dock blir det ju inte en kostymklocka för det :) En bil blir ju inte en båt bara för att du kör ut i vattnet med den ;)


edit: Nytt ordspråk??
 

DB15

Panerai
Pledge Member
20160624_161338.jpg

Grymt nöjd över min Slimline. Tror tyvärr att denna modell har utgått, men går att hitta begagnat :)
Annars så måste jag säga att seikos Kinect dresserare är trevlig
ladda ned (1).jpg


Eller den här från Seikos Recraft serie
SNKN69-3.jpg

Båda Seikosarna finns i olika färg kombinationer och ligger någon tusenlapp under din budget :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Nja det kan man inte diskutera. Kostymklocka ska vara liten och slim med time only.
Sen kan man ju självklart använda annat till kostym, dock blir det ju inte en kostymklocka för det :) En bil blir ju inte en båt bara för att du kör ut i vattnet med den ;)


edit: Nytt ordspråk??
Du gjorde ingen bra liknelse, tycker jag. Skillnaden mellan en bil och en båt är funkionsmässig. På en klocka är det bara en utseendefråga. Sen kanske ett enda val för 5K kan tvingas bredda begreppet.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Du gjorde ingen bra liknelse, tycker jag. Skillnaden mellan en bil och en båt är funkionsmässig. På en klocka är det bara en utseendefråga. Sen kanske ett enda val för 5K kan tvingas bredda begreppet.

Sneakers till kostym då? Där är det ju bara en utseendefråga och även om folk ibland har sneakers till kostym är det ju omöjligt att påstå att det är kostymskor.

Det blir ofta högt tonläge i den här typen av diskussioner för att man pratar om varandra. Det är ju skillnad vad som räknas som ett klassiskt kostymur och vad man kommer undan med att bära till kostym.

Det finns exempel på klockor med tillräcklig vattentålighet för att klara de allra flesta fritidsdyken utan att de för den sakens skull är dykarklockor.
 

mykie

Omega
Du gjorde ingen bra liknelse, tycker jag. Skillnaden mellan en bil och en båt är funkionsmässig. På en klocka är det bara en utseendefråga. Sen kanske ett enda val för 5K kan tvingas bredda begreppet.
För mig personligen så är det mest en fråga om att klockan ska rymmas innanför skjortärmen, m.a.o. slim.
 

Timetrader

Breitling
Ska försöka bidra i tråden med dessa klockor. Av de billigare märkena är Tissot helt klart favoriten.

Tissot Chemin Des Tourelles T099.407.16.058.00

Tissot Bridgeport T097.407.26.033.00
 

Sjoroos

Omega
FAC08004D0-510x652.png FAC08002F0-510x652.png
Håller med om Orient, sjukt mycket klocka för pengarna.
Och vill du verkligen ha just 42mm på din dressade klocka så är Bambino V4 just den storleken (vilket många tyckt är för stort)
Tycker i alla fall dom är stiliga och man får löss en för runt 3.000 :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Fast det är funktionsmässig skillnad mellan en kronograf, dykare, dressare också.
Den minsta gemensamma funktionen är tidshållning så alla tre alternativen du nämner gör samma jobb till kostymen. En bil som inte går att använda på sjön och en båt fungerar på land. Det var det jag menade med att jämförelsen haltade, men jag förstår hur du tänker kring definitioner. Jag ville bredda tänkandet för TS så han kan skapa sina egna ramar om han nu vill det. :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Sneakers till kostym då? Där är det ju bara en utseendefråga och även om folk ibland har sneakers till kostym är det ju omöjligt att påstå att det är kostymskor.

Det blir ofta högt tonläge i den här typen av diskussioner för att man pratar om varandra. Det är ju skillnad vad som räknas som ett klassiskt kostymur och vad man kommer undan med att bära till kostym.

Det finns exempel på klockor med tillräcklig vattentålighet för att klara de allra flesta fritidsdyken utan att de för den sakens skull är dykarklockor.
Jag håller helt med dig. Jag tolkade TS som sökande efter idéer och att han var inne i openmindedprocessen.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej! jag har för tillfället en dykarklocka. Jag letar nu efter en kostymklocka. Med kostymklocka menar jag en klocka som ska passa bra på ett läder armband samtidigt som den har en relativt ren design. Har kollat runt på vintage omega klockor, men då jag för några dagar sedan fick prova en insåg jag inte är nöjd med storleken. Dem flesta vintageur från min erfarenhet tenderar att vara runt 32-36 mm och storleken jag är ute efter är runt 42mm. Min budget ligger på runt 5000 kr så kom gärna med föreslag, all hjälp uppskattas!

För att sammanfatta det jag är ute efter:

  • Kostymklocka med ren design
  • större storlek än "traditionella" kostymklockor (runt 40-42mm)
  • både nytt och vintage
  • budget runt 5000kr

Några modeller jag har tänkt på (för att ge er en riktlinje): Seiko sarb 035-065, Orient Bambino, Tissot Visodate
Just kostym ur ska ju vara så rena som möjligt tycker jag. Och tunna. Referens till Patek Philippe Calatrava, Vacheron Constantin Patrimony eller Jaeger LeCoultre Watch Master Ultra Thin (till utseendet). Dom klassikerna har ju bra storlek 37-40mm. Spontant tycker jag Frederique Constant gör fina dressare i den stilen och i den storleken. Dom går kanske att hitta beg för såna pengar. Även Rado har en del fina dressur som du kanske kan hitta beg till bra pris. Om du inte avisar quartz finns ju även det. En udda fågel som jag själv tycker är ett strålande budget alternativ, om du sällan kommer bära den och inte vill spendera hela veckopengen, är Knut Gadd Decagon. Den har ju en rolig form som gör att den bärs lite större än måtten anger
 

Rivalen

Rolex
Tycker som en del andra. Skall jag någon gång köpa en Certina så är Powermatic 80 intressant.
Finns tråd här på Ks och massor på Google. En sådan här skulle jag lätt kunna bära.
Certina_DS1_Powermatic_80_WatchesNews_zpsdyqmsuni.jpg
 
Topp