Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Opolerade, från kända säljare, i EU, för 65?
Just det.Rimligen inte, men jag kollade inte igenom någon av annonserna.
vill inte ha klockan men kunde inte själv avgöra om den var polerad eller ej.
tycker diskussionen om polering är skitfjanting. Klart man ska polera klockan om den ser ut som skit. Har hellre en fin klocka än en helt sönder-dingad klocka, om de så ska skilja en millimeter på bandhornen.
Om vi pratar helt sönderrepad, ja.
Vanliga bruksmärken efter ex antal år, nej.
Hellre en symmetrisk boett med originalfinish(och tillhörande bruksmärken), än en skev boett som en sopa till AD-urmakare gått lös på.
och det är här vi måste diskutera "ex antal år", hur mycket är det egentligen? Självklart är de tråkigt med klockor vars boett helt tappat form och mer ser ut som den fått anorexia, men att lätt polera en sub (eller i detta fall en daytona) kan väl inte vara någon raketforskning för folk i branschen, eller har jag fel? har själv aldrig polerat en klocka så har inga egna erfarenheter, men är det vanligt att AD inte kan göra sitt jobb i denna fråga??
Det är ju olika från klocka till klocka såklart.
Det är vanligt att AD inte gör det bra. Om det beror på inkompetens eller att de inte bryr sig, kan jag inte svara på.
Men jag utgår från att en vanlig människa som skall polera sin Rolex-sub, inte bryr sig om symmetrin i boetten, utan mer om att den skall glänsa likt dag 1.
förstår vad du menar, det är viktigt att klockan fortfarande har sin original-form kvar! Men jag som lekman kan ibland tycka att debatten om polerade klockor är lite överdriven. Självklart kanske jag inte skulle polera en Milsub men du förstår säkert vad jag menar...
Klart det är löjligt. Jag skulle aldrig betala de priser som vissa handare tar pga att det är opolerat.
Finns ju fantastiskt fina exemplar som är polerade.
En dålig polering kan dock förstöra en hel klocka enligt mig, och jag har otroligt svårt för en boett som inte är symmetrisk.
Repor och oxiderat stål på en gammal klocka har jag ingenting emot.
exakt, men det svåraste tycker jag är att se om klockan verkligen ÄR opolerad. För att kunna se det måste man ha ett opolerat exemplar att jämföra med. Och eftersom jag är 21 år och därför inte kunnat se ett opolerad ex i butik (om vi nu alltså snackar gamla sportrollar) så är det ju nästan omöjligt att veta. En klocka från 67 kan ju lätt ha blivit polerad på 70-talet och sen blivit orörd, och därför har massa dings som om den ser orörd ut. Min kunskap i frågan är kanske bristande och därför blir jag bara ännu mer skeptisk mot säljare som säger att klockan är opolerad. För även om polering utförs korrekt är det jävligt små marginaler som faktiskt slipsas ner.
Det jag vill säga att jag 9 fall 10 inte litar på folk som säger att en klocka är opolerad. För få människor som idag äger sportrollar har köpt dem nya i butik och därför är det väldigt svårt att veta vad som hänt under årens gång...
Där snubblar du in på en helt annan sak.
Klart att det är nästintill omöjligt att veta om klockan faktiskt är opolerad. Sedan vet man ju inte exakt hur den såg ut från fabrik heller på 60/70-talet.
Därför skulle jag aldrig betala extra för att någon säger att klockan är opolerad.
I bra skick? Snygga former? Skarpa kanter? Jag betalar.
Någon som påstår att den är opolerad? Nej, jag tror inte det.
Snarare opolerad och "opolerad".precis så!
det finns ju som sagt polerad och "polerad"
Snarare opolerad och "opolerad".
Knepigheten med hela opolerad-crazen är att det är digitalt. Antingen är det så eller inte. Med de svårigheter som det faktiskt föreligger att inte bara säga utan att faktiskt verifiera det hela (och det uppenbara värde som ligger i att något är just "opolerat") är det inte konstigt att man som många köpare slänger sig rätt lättvindigt med begreppet...
För min del är skick viktigare än etikett.
också polerad och polerad. fin och fulpolerad.
Jag skulle precis som du inte betala stora summor för att den ska va opolerad, om den är fint polerad är det ju nog!
Fortfarande polerat i vilket fall som helst. Jag syftar på "opolerad" som värdeskapande buzzword.
Zenith-verk och annan tavla än 116520 (inhouse)16520, är det den som börjar med R-serier? Då är den ju inte "sååååå" gammal?
Vad är det som jag missar, vad gör att den är svår att få tag på? Små serier? Få sålda?