• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig hitta en klocka (tålig, låg profil, bra drifttid, luminerad sekundvisare)

Bejron

Basic
2-Faktor
Hej,

Jag håller på och försöker hitta en klocka som uppfyller mina behov men tycker inte jag lyckas.
Sök, precis som rubriken säger, en klocka som tål att misshandlas, ska ha en låg profil (10mm eller gärna ännu mindre), bra drifttid (eller enkelt utbytbart batteri med batteriindikator) och en sekundvisare som har lumen.
Jag har kikat på Marathon, Hamilton mfl "enklare" militära klockor men stupar alltid på något.

Kan den kollektiva visheten här ha några förslag?

Hej,

Jag håller på och försöker hitta en klocka som uppfyller mina behov men tycker inte jag lyckas.
Sök, precis som rubriken säger, en klocka som tål att misshandlas, ska ha en låg profil (10mm eller gärna ännu mindre), bra drifttid (eller enkelt utbytbart batteri med batteriindikator) och en sekundvisare som har lumen.
Jag har kikat på Marathon, Hamilton mfl "enklare" militära klockor men stupar alltid på något.

Det finns ju citizen tough
Med ecodrive så slipper du batteribyte, då den laddas av ljus.

bn0118 finns i blått och svart

MKII Blackwater alternativt Paradiver
85DF61A4-CC1B-4505-851B-834D130EBE46.jpeg

523062F9-FC0E-4D8C-B727-9F8E46440F24.jpeg

Certina DS action kvarts. 11 mm men klarar 20 bar

Det finns ju citizen tough
Med ecodrive så slipper du batteribyte, då den laddas av ljus.

bn0118 finns i blått och svart

MKII Blackwater alternativt Paradiver

Kul med förslag, samtliga är däremot tyvärr över 10mm och redan 10mm är i överkant, varje millimeter under är en bonus.

Hej,

Av nyfikenhet, vad faller Hamilton på? Khaki field borde väl ticka alla boxar?

Dessa Seiko Solar 39mm ska vara 10.5mm tjocka. Går nog att hitta inom budget grått eller begagnat, solar bör vara ganska optimalt för dina behov. Tänkte även på Yema Superman Heritage quartz, dock var den 11mm. Tjockleken och budgeten gör alternativen ganska få, när den även ska tåla misshandel.

1650480091614.jpeg

Tror att det kan vara ganska klurigt att hitta något som är både tooligt och samtidigt nätt då det står i kontrast mot varandra.
Vidare blir nog det redan begränsade utbudet än mindre när det ska rymmas inom 5000.
Japp, jag vet att "liten och nätt" och "tålig" är motsatsförhållanden, tyvärr.

Små (som i "liten och nätt") klockor som är dyra är inget problem att hitta (utgår jag ifrån, har inte försökt i ärlighetens namn) men att kombinera det med tåligheten blir det svåra. Lägger jag upp mer pengar vill jag också veta att klockan klarar av ett par ordentliga smällar och tuffa tag utan att gå sönder och inte är en liten och nätt dressklocka.
Men shoot, säg up till 15.000:- då så får vi se vart vi hamnar.

Japp, jag vet att "liten och nätt" och "tålig" är motsatsförhållanden, tyvärr.

Små (som i "liten och nätt") klockor som är dyra är inget problem att hitta (utgår jag ifrån, har inte försökt i ärlighetens namn) men att kombinera det med tåligheten blir det svåra. Lägger jag upp mer pengar vill jag också veta att klockan klarar av ett par ordentliga smällar och tuffa tag utan att gå sönder och inte är en liten och nätt dressklocka.
Men shoot, säg up till 15.000:- då så får vi se vart vi hamnar.
Trodde inte 10mm kravet var hugget i sten.

Men då tipsar jag om en Seiko sur347
36 mm. 8-9mm tjock,10 atm och safir.

8E3E0833-6C01-4E11-8E49-B0C59A4798F8.jpeg

Kom att tänka på Certina DS Action också, precidrive, 10.9mm tjock, 41mm i diameter. Finns i olika färger. Listpris 5k. Mycket mer pang för pengen får man nog inte i den prisklassen.

1650484130931.png

Det är den jag lutar mot i nuläget men tänkte kolla om det fanns någon möjlighet att hitta en med lägre profil.
Dåligt av mig att inte förklara det i introduktionen.
Khaki field quartz 38 har ju visserligen inte lume på sekundvisaren men den är jäkligt tunn. Svårt att tro att du hittar något stryktåligt som är tunnare.
IMG_20220420_223211.jpg

Tillbaka
Topp