• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig hitta ett klockarmband till tjejen utan gifter i

Maxim

Cartier
20mm bredd, ska passa en handled på vad - typ 14cm kanske, eller vad har en liten tjej?
Det viktiga är att det är så naturligt och giftfritt som möjligt, så vad gäller då? Ekgarvat och spänne utan krom? Finns det något märke som har det uttalat?
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Nu kanske jag är helt ute och cyklar men är det verkligen ett problem med gifter i klockarmband? o_O Så länge man håller sig till klockarmband med äkta läder och inget syntetiskt tjofs är det nog ingen fara alls.
 

Maxim

Cartier
Ja, vad jag vet så används det vanlig garvning väldigt mycket kemikalier, så för att få ett giftfritt läder behöver man (vad jag tror) ekgarvat läder. Sen så kan det finnas skit (ex bly) i färgerna som används.
 

Psykel

Patek
Satsa på vegetabiliskt garvat läder så är det inga problem. Veg tanned på engelska. Nån av forumslöjdarna kan säkert hjälpa dig om du inte hittar nåt annat!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hermès gör ett naturfärgat (ofärgat) som är naturgarvat från en svensk skinnleverantör. Efter garvningen så behandlas det inte, tanken är att det skall fläckas och åldras och ändra karaktär. Handsytt. Pris ca 3000kr.
Sätt på ett 18k spänne på och du hemma! :)

Förresten, på vilken klocka skall det sitta?

image.jpeg
 
Senast ändrad:

Maxim

Cartier
Ser fint ut men budget är ca 300kr :/
Hermès gör ett naturfärgat (ofärgat) som är naturgarvat från en svensk skinnleverantör. Efter garvningen så behandlas det inte, tanken är att det skall fläckas och åldras och ändra karaktär. Handsytt. Pris ca 3000kr.
Sätt på ett 18k spänne på och du hemma! :)

Förresten, på vilken klocka skall det sitta?

image.jpeg
 
Topp