• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig hitta listan på exklusiva klockor.

Mangusta

Silver
Jag såg för några år sen en lista på olika klockmärken där det stod vilken status dom hade och var på "lyxlistan" dom låg. Det var allt från AP, PP, Cartier och Rolex ner till TH och Omega m fl på listan. Det var en seriös lista som tog i beräknande hur mycket varumärkena var värda osv. Någon som vet vilken lista jag menar? Jag hittar den inte igen vilka ord jag än använder i sökmotorn. :(

Hvor eksklusive er de forskellige mærker?

TimeToWatch har lavet denne liste over hvad vi anser som værende velansete urmærker. Hvert mærke er vurderet på en 0-100 points skala, hvor 100 er top karakter. Bedømmelsen er foretaget på delvist subjektive vurderinger som historie, image, eftertragtethed blandt samlere og selvfølgelig også den horologisk kvalitet.

Bemærk venligst at dette ikke er en facitliste, men kun en vejledende indikation.

Findes et urmærke ikke på listen, er vores bedste råd, med enkelte forbehold, IKKE at investere i det.

High-end (75-100):
95 Patek Philippe
93 Greubel Forsey
92 Richard Mille
92 A. Lange & Söhne
90 Audemars Piguet
88 Vacheron Constantin
88 J.P. Journe
87 Urwerk
83 Urban Jürgensen
82 Jaeger-LeCoultre
80 Breguet
80 Blancpain
78 Parmigiani
78 Glashütte Original
77 Girard-Perregaux

Luksus (50-75):
74 Franck Muller
73 Gérald Genta
72 Daniel Roth
72 Chopard
69 Rolex
67 Zenith
65 Piaget
65 Officine Panerai
65 Jaquet Droz
65 IWC
63 Hublot
61 Ulysse Nardin
61 Omega
57 Concord
57 Alain Silberstein
55 Graham
55 Chronoswiss
55 Cartier
55 Bulgari
55 Breitling

Middel (25-50):
48 Corum
48 Bell & Ross
45 Montblanc
44 Nomos
42 Porsche Design
42 Ebel
42 Azimuth
40 Dubey & Schaldenbrand
35 Tudor
35 Eterna
35 Eberhard & Co
32 Universal Geneve
32 Tag Heuer
30 Union
30 Sothis
30 Linde Werdelin

Low-end (0-25):
23 Rado
23 Movado
23 Maurice Lacroix
22 Sinn
22 Mühle
22 Longines
22 Fortis
20 Revue Thommen
20 Baume & Mercier
19 Oris
18 Tutima
18 Hanhart
18 Certina
16 Tissot
15 Zeno
15 Du Bois
10 Victorinox

vad baseras listan på, popularitet, pris, produktion eller smak och tycke från en forskare i England?

Tycker det var en intressant lista, lärde mig en massa nya tillverkare som jag inte hade koll på.

Jag vet vilken lista du menar, hittar den inte.

Den baserades på hur mycket företagen omsatte har jag för mig?

Hvor eksklusive er de forskellige mærker?

TimeToWatch har lavet denne liste over hvad vi anser som værende velansete urmærker. Hvert mærke er vurderet på en 0-100 points skala, hvor 100 er top karakter. Bedømmelsen er foretaget på delvist subjektive vurderinger som historie, image, eftertragtethed blandt samlere og selvfølgelig også den horologisk kvalitet.

Bemærk venligst at dette ikke er en facitliste, men kun en vejledende indikation.

Findes et urmærke ikke på listen, er vores bedste råd, med enkelte forbehold, IKKE at investere i det.

High-end (75-100):
95 Patek Philippe
93 Greubel Forsey
92 Richard Mille
92 A. Lange & Söhne
90 Audemars Piguet
88 Vacheron Constantin
88 J.P. Journe
87 Urwerk
83 Urban Jürgensen
82 Jaeger-LeCoultre
80 Breguet
80 Blancpain
78 Parmigiani
78 Glashütte Original
77 Girard-Perregaux

Luksus (50-75):
74 Franck Muller
73 Gérald Genta
72 Daniel Roth
72 Chopard
69 Rolex
67 Zenith
65 Piaget
65 Officine Panerai
65 Jaquet Droz
65 IWC
63 Hublot
61 Ulysse Nardin
61 Omega
57 Concord
57 Alain Silberstein
55 Graham
55 Chronoswiss
55 Cartier
55 Bulgari
55 Breitling

Middel (25-50):
48 Corum
48 Bell & Ross
45 Montblanc
44 Nomos
42 Porsche Design
42 Ebel
42 Azimuth
40 Dubey & Schaldenbrand
35 Tudor
35 Eterna
35 Eberhard & Co
32 Universal Geneve
32 Tag Heuer
30 Union
30 Sothis
30 Linde Werdelin

Low-end (0-25):
23 Rado
23 Movado
23 Maurice Lacroix
22 Sinn
22 Mühle
22 Longines
22 Fortis
20 Revue Thommen
20 Baume & Mercier
19 Oris
18 Tutima
18 Hanhart
18 Certina
16 Tissot
15 Zeno
15 Du Bois
10 Victorinox
Bra lista, men jag hade nog velat flytta upp Piaget, Ullyse Nardin och framför allt Jaquet Droz en avdelning!

Denna är väl rätt gammal nu men ändå bra...

watchbrands.jpg

Tack för listorna som har rullat in hittills men tyvärr var det ingen av dom jag menade men dom liknar den jag surrar om. :)

Listan jag tänker på var från ett seriöst ställe som Forbes eller liknande och listade i stil med: High end luxury PP nr 1, AP nr 2 osv. Accessible luxury Rolex nr 1, Breitling nr 2, Omega nr 6, TH nr 16. Obs!!! Jag minns inte vem som platsade var utan gav bara exempel hur det såg ut ovan. Dom tog varumärkets värde i beaktande, vad klockorna kostar, hur folket i stort ser på märkena och en del andra aspekter.

Tack för listorna som har rullat in hittills men tyvärr var det ingen av dom jag menade men dom liknar den jag surrar om. :)

Listan jag tänker på var från ett seriöst ställe som Forbes eller liknande och listade i stil med: High end luxury PP nr 1, AP nr 2 osv. Accessible luxury Rolex nr 1, Breitling nr 2, Omega nr 6, TH nr 16. Obs!!! Jag minns inte vem som platsade var utan gav bara exempel hur det såg ut ovan. Dom tog varumärkets värde i beaktande, vad klockorna kostar, hur folket i stort ser på märkena och en del andra aspekter.

Vad skall man ha en sådan lista till?

AP ligger inte tvåa det är iaf en sak som är säker!

Tack för era listor. Tyvärr är ingen rätt men jag har lärt mig lite nytt iaf. :)
Orsaken att jag frågar efter den är att en vän har fått ett intresse för klockor och har bland annat en Cartier och Rolex och undrade var dom platsar så att säga och ville lära sig mer generellt om olika klockor. Jag berättade lite om high end och accessible luxury men ville dela listan med personen. Den hade förklarat saken mycket bättre än jag någonsin kan göra.

Det blir väl i slutändan oftast väldigt subjektiva listor, eller finns det något officiellt organ som sammanställt en?

Någon av parfymklockmärkena har väl någon klocka i Rolex-prisklassen om jag inte missminner mig.

Det blir väl i slutändan oftast väldigt subjektiva listor, eller finns det något officiellt organ som sammanställt en?

Någon av parfymklockmärkena har väl någon klocka i Rolex-prisklassen om jag inte missminner mig.

Den jag tänker på var sammanställd av någon seriös spelare i stil med Forbes. Minns bara inte vem. Den tog många olika parametrar i beaktande.

Forbes är ingen särskilt seriös källa, särskilt inte avseende klockor.

Den enda lista du behöver är:

1. Vintage Patek
2. Vintage Rolex
3. Resten

Tillbaka
Topp