• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig hitta min första "riktiga" klocka.

Joggan

Breitling
Hej. :)
Jag är helt ny här på forumet och har letat runt främst på uret och tradera för att hitta en klocka men inser att jag nog behöver lite hjälp.
Det jag letar efter är en billigare klocka gärna begagnad och är ganska säker på att det är en guld på stål jag vill ha eftersom helguld blir väl dyrt.
Guld på stål för jag brukar ha guldhalsband och guldarmband och tycker det skulle passa bra med lite guld på klockan man har till. Skulle kanske funka med bara visare och index i guld också eller vad säger ni?
Pris jag tänkt är mellan 5000-30000kr. Inte troligt att jag lägger 30k iofs men dyker nått extremt undervärderat upp i den prisklassen så varför inte. Runt 5-15k är mer troligt men öppen för förslag.
Jag har såklart kollat in massa gamma klockor från omega runt 50-60 tal och är ganska nära at köpa en sån. Gärna nån seemaster med subsekund.
Klockan kommer att användas främst vid fest men även när jag är ledig osv. En ren dress klocka blir lite trist även om jag kan tänka mig det med med nått dyrare märke. Jag vill hellre ha en väldigt enkel JaegerL än en snygg kronograf från tex Tissot. Min budget gör dock att det inte kommer bli nån JL gissar jag. Såg att man kan hittta Lecoultre i min prisklass fast då gamla. Klockan jag letar efter ska vara utan batteri och gärna rolig (kronograf,subsekund) gärna guld på stål, gärna begagnad och hålla värdet ok. Ge mig gärna lite tips på roliga modeller och vad jag ska tänka på. Själv har jag hittat den här. Hur vet jag om den är äkta och är det en vettig klocka. http://www.tradera.com/item/190118/259125028/omega-speedmaster-reduced-gold-steel

229075394_3c65deb2-1a29-4f84-b6f8-c484bc79c59e.jpg
 

wadbro

Cartier
2-Faktor
Klockan du länkar till är en sk Reduced, dvs lite minde i stl o enl många därav inte en "riktig" Speedmaster då den även har ett automatverk jmf med det manuella verket som sitter i originalet. Enl mig en snygg kombination i färg o jag tycker den passar bra in i din beskrivning på en dress som man ändå kan ha till vardags. Annars hade jag föreslagit en Omega Seamster "Bond" modellen, den kommer du aldrig att misslyckas med att bära, den kan banne mig användas till allt. Kolla bara Bond filmerna..!!
 

BCKSTRM

Rolex
Har dålig koll på annorlunda Speedy reduced. Dock ger den klockan mig en sjukt dålig magkänsla. Har aldrig sett en sådan tavla eller krona. Vidare är den kraftigt polerad så boetten ser riktigt trist ut. Om jag inte har helt fel ör den en No-go.
Kan en Two-tone datejust vara ngt?
 

BCKSTRM

Rolex
Har dålig koll på annorlunda Speedy reduced. Dock ger den klockan mig en sjukt dålig magkänsla. Har aldrig sett en sådan tavla eller krona. Vidare är den kraftigt polerad så boetten ser riktigt trist ut. Om jag inte har helt fel ör den en No-go.
Kan en Two-tone datejust vara ngt?
Måste tillägga att jag nu Googlat och hittat liknande modeller. Lyser bevisligen med min bristande kunskap här men tycker fortf boetten är för tråkig.
 

Joggan

Breitling
Omegan blir det inte. Ialf inte den här på Tradera för säljaren är tydligen inte helt trovärdig.
Rolex är väldigt fina men inget märke som passar mig tyvärr.
Hoppas ni kommer på lite fler förslag jag kan titta på.
 
Ligger en riktigt schysst baume & mercier på köp och sälj just nu. Den är iofs i rosé tror jag, men modellen föll iallafall mig på läppen.
Hade gärna haft den som dressare om budgeten fanns för det.
 

Joggan

Breitling
Ligger en riktigt schysst baume & mercier på köp och sälj just nu. Den är iofs i rosé tror jag, men modellen föll iallafall mig på läppen.
Hade gärna haft den som dressare om budgeten fanns för det.

Tack för tipset den var riktigt fin :)

Jag kan såklart söka själv och det ska jag med.
Funderar lite på vad man ska tänka på gällande service och köp av så gammal klocka? Han vet inte själv, men tidigare ägare säger att den är från 1949.
Han vet inte riktigt rätt prisbild på den heller så jag gissar att den är ovanlig?
Gammal,ovanlig=svårt att hitta nån som kan serva den och då gissar jag det kan bli dyrt också?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för tipset den var riktigt fin :)

Jag kan såklart söka själv och det ska jag med.
Funderar lite på vad man ska tänka på gällande service och köp av så gammal klocka? Han vet inte själv, men tidigare ägare säger att den är från 1949.
Han vet inte riktigt rätt prisbild på den heller så jag gissar att den är ovanlig?
Gammal,ovanlig=svårt att hitta nån som kan serva den och då gissar jag det kan bli dyrt också?
B & M använder väl uteslutande ETA-urverk så ska inte vara problem att serva, snarare tvärt om.
 

Joggan

Breitling
Jag går igenom Chrono24 nu för att hitta spännande modeller. Sökt på gold/steel.
Lägger in bilder här sen på dom jag gillar.
Ska även se om det går att byta namn på tråden. Tänkte lägga till Guld/stål i namnet.

Kan tillägga att utöver Rolex går nog även Breitling bort för mig.
 

Joggan

Breitling
Nu några timmar senare och en massa letande har jag hittat en favorit. Favorit för stunden ialf. :)
Ska leta runt och läsa på ett bra tag till innan jag bestämmer mig.
Klockan jag tittar på är en baume & mercier riviera xxl gold/steel.
Priset är kanske lite i överkant mot vad jag tänkt men det viktigaste är nog att köpa nått man vill ha och inte snåla några tusenlappar och få hem en klocka man ångrar att man köpte.

Vad säger ni?
Klokt val av klocka eller är det skräp?
Tror ni den håller värdet någorlunda? Det är kanske inte det viktigaste men vill man byta mot något annat nån gång är det ju bra om man kan få några kronor för den i framtiden.

21660.jpg
 

kmg

Patek
2-Faktor
Nu några timmar senare och en massa letande har jag hittat en favorit. Favorit för stunden ialf. :)
Ska leta runt och läsa på ett bra tag till innan jag bestämmer mig.
Klockan jag tittar på är en baume & mercier riviera xxl gold/steel.
Priset är kanske lite i överkant mot vad jag tänkt men det viktigaste är nog att köpa nått man vill ha och inte snåla några tusenlappar och få hem en klocka man ångrar att man köpte.

Vad säger ni?
Klokt val av klocka eller är det skräp?
Tror ni den håller värdet någorlunda? Det är kanske inte det viktigaste men vill man byta mot något annat nån gång är det ju bra om man kan få några kronor för den i framtiden.

21660.jpg
Rent estetiskt framstår den väldigt vräkig. Inte min smak men det är ju du som ska ha den :)
 

Joggan

Breitling
Rent estetiskt framstår den väldigt vräkig. Inte min smak men det är ju du som ska ha den :)
Ja du har rätt. Den är väldigt snygg men som du säger väl vräkig och det är nog det sista jag behöver. Mitt hals och armband är redan på gränsen. Totalt ca 160gram 18k å jag är vanlig dödlig med inställningen att man får ha vad man vill på sig. Men som du säger. Det är redan väl mycket så kanske ska tona ner för att trivas. Svårt som satan om man vill matcha metal. Skulle va enklare med nått i stål men det skär sig lite tycker jag tyvärr.
 

Joggan

Breitling
Bör jag ens bry mig om mina övriga smycken och istället köpa vad jag vill?
På vänster arrm hamnar klockan och höger å halsen är ju en bit iväg...
Kanske kvittar?
Inga ringar eller så i övrigt.
Kanske ska kolla på ett roligare märke men enklare klocka. Faktum är att B&M som märke inte tilltalar mig så mycket även om den klockan jag la ut bild på är riktigt, riktigt snygg (men vräkig). Som det är idag har jag en liten 34mm no name automat från 60 talet (stålsilvrig och blå) på vänster värd några hundra lappar i bästa fall å den funkar, men inte så bra ihop med övrigt.
 
Senast ändrad:

Ronnie

Rolex
Det finns en fin Omegakronograf i gulguld på Tradera. Sök på "Omega Chronograph".
Den här rödguldspläterade automatiska kronografen från R. Weil tycker jag också ser lyckad ut och säljs billigt bl a på eBay nu. Maestro heter den.

20151011_c9e0e4ebe6bb1cc3bc714c41fdbbf970_1444573906.jpg
 

Joggan

Breitling
Det finns en fin Omegakronograf i gulguld på Tradera. Sök på "Omega Chronograph".
Den här rödguldspläterade automatiska kronografen från R. Weil tycker jag också ser lyckad ut och säljs billigt bl a på eBay nu. Maestro heter den.

20151011_c9e0e4ebe6bb1cc3bc714c41fdbbf970_1444573906.jpg
Den där Raymond var inte dum. Ska kolla upp den.
Är det den här Omegan du tänker på?
219757489_b992d372-0973-4c23-9ff8-0bb5f333ef23.jpg
 

Joggan

Breitling
Jag håller på att tappa greppet. Men jag tror det är bra.
Istället för att köpa nått mitt emellan tänker jag köpa nått jag faktiskt vill ha även om det blir dyrare.
Jag har fortfarande ingen aning om vilken klocka jag vill ha men jag vet hur jag kan beskriva den nu.
Jag kommer skita lite i vad den kostar och spara ett eller två år om det behövs. Budgeten är med andra ord högre nu. Men så lågt pris som möjligt för jag är som sagt vanlig arbetare med räkningar som ska betalas.
Jag vill inte ha Rolex eller Breitling. Jag har också valt bort halvdana märken som B&M, Tisott, Longines osv.
Jag vill ha Patek, Audemars, Omega, Jaeger eller liknande.
Jag vill inte att folk som inte kan klockor ska tro att den är dyr, Gärna sportig men inte för vräkig. Omegas planetocean i guld med läderarmband hade varit toppen men lite vräkig den med och för dyr. Jag vill ha främst stål med toner av guld. Räcker nog med index och visare i guld. Gärna mer sport än dress för klockan kommer funka fint till mina billiga finkläder i vilket fall. Jag vill även kunna ha klockan på fritden utan att det är fest och jag vill att jag ska kunna bära klockan och inte att klockan bär mig. En rolle skulle jag fixa men tycker det är kliche. En rolle med guld skulle bli för mycket.
Som sagt.
En fet jävla dinka som ingen av mina polare eller rånare på stan fattar är fet med toner av guld. Vad fan ska jag köpa?
 

Joggan

Breitling
Tänker typ en aqua terra.
Vet inte om det finns någon med toner av guld dock..

Tack det var ett riktigt bra förslag :)
Har hittat stål/guld och den gillar jag.
Vad säger ni? Den är ganska vräkig den med va? Fast vill man ha guld är det ju lite svårt att komma bort från vräkigheten helt iofs.
3198655f_xxl.jpg


Finns en i stål med vit tavla som ser ut att ha visare och index i guld?
Helt ok men gillar svarta tavlan bäst.
Vet någon om det finns en sån i stål med svart urtavla och med visare och index i guld?
4156218_xxl.jpg
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Baume et Mercier klockan du postade i inlägg nr #10 kommer tyvärr definitivt inte hålla sitt värde.
En Audemars Royal Oak i stål eller stål/guld kanske ?
 

Ronnie

Rolex
Tyvärr bara vattentät till 50 m tryck, men: månfas, stordatum, guldsiffror, evig kalender(!), helt in-house och tysk präsisionen ja!
Och ingen kommer fatta vad du har (utom klocknördar). Pris beg <70000.

4315653gross.jpg
 

Joggan

Breitling
Helt perfekt.
Fan nu vill jag ha en >.<

Eller på länk..
23120422206001.png

:)


Ja den är snygg på länk också.
Behöver spara några kronor extra så jag har tid på mig att leta runt mer och se om jag hittar nått jag ännu hellre vill ha.
I nu läget är jag riktigt sugen på stål/guld Terran.
Personligen gillar jag den utan länk bättre men det är ju en smaksak.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kanske Longines Conquest Classic skulle passa dig? Den finns i flera olika utföranden med både ljus och mörk tavla.
Conquest_Classic_53865112.jpg

Ref L2.785.5.56.7
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
"En fet jävla dinka som ingen av mina polare eller rånare på stan fattar är fet med toner av guld. Vad fan ska jag köpa?"
Missade det där tidigare, för då är svaret GS. Jag kan inte ref nummer osv, men en Grand Seiko i guld är "the shit". Och dina polare tror du har en Seiko och eventuella rånare blir förhoppningsvis också lurade?!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja du har rätt. Den är väldigt snygg men som du säger väl vräkig och det är nog det sista jag behöver. Mitt hals och armband är redan på gränsen. Totalt ca 160gram 18k å jag är vanlig dödlig med inställningen att man får ha vad man vill på sig. Men som du säger. Det är redan väl mycket så kanske ska tona ner för att trivas. Svårt som satan om man vill matcha metal. Skulle va enklare med nått i stål men det skär sig lite tycker jag tyvärr.
latest
 
Topp