• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig hitta rätt "järnvägsklocka"

Takuan

Basic
Hej!
Jag har precis börjat få upp ett visst klockintresse, har tidigare bara haft klocka från och till och då utan någon större tanke kring vad jag har för klocka. För tillfället så har jag som vardagsklocka denna Victorinox Alliance Chronograph på stållänk:
url
20110619073.jpg

Nu med växande klockintresse så tänkte jag mjukstarta lite igenom att köpa en ny klocka att använda främst på jobbet. Jag jobbar på järnvägen och tänkte därför att någonting med en koppling dit vore lite roligt. Eftersom att min Victorinox är en quartzklocka så är det dessutom hög tid att införskaffa en mekanisk klocka nu.
Min "drömklocka" är för ändamålet den senaste Omega Railmastern som jag tycker är väldigt snygg, den är tyvärr utanför min budget. Som mer av en "instegsklocka" nu så tänkte jag mig mer någonting runt 5k, helst på läderband för att växla från min nuvarande stållänk. Det jag hittat inom kategorin "järnvägsklockor" än så länge är väl typ Ball, Longines Railroad samt Railmastern. Mondaine också men den tilltalar mig inte estetiskt. En vintage Railmaster vore väldigt kul, men de verkar tyvärr ligga bra mycket högre än vad jag för tillfället är beredd att betala.
Så nu undrar jag helt enkelt om eventuella klockor Ni skulle rekomendera eller känner till som har en koppling till järnvägen?

Om det är en Railmaster du vill ha kommer köp av annat bara att försena vägen dit. Jag har inte dagspris på Railmastern i huvudet men börja med att lägga undan vad du tänkt spendera på en nästanklocka och spara sedan så mycket du tycker att du har råd med varje månad på ett klockkonto. Det kanske tar en tid men till slut kommer du att ha klockan du verkligen vill ha.

Jobbar du på järnväg?? Då är det ju en BALL (ball watch co.) du ska ha! Rik historia med nära anknytning till Järnvägsbyggen i USA om jag inte är helt ute och cyklar. Unik design på deras klockor, de använder sig av små gastuber istället för vanlig lume exempelvis.

Ball känns som den ultimata järnvägsklockan. Jag skulle fundera ett varv till på dem givet deras historia men om Railmaster fortfarande flyger högst så skulle jag spara till den.

Håller med om att du ska spara och köpa det du egentligen vill ha, eftersom att du har ett jobb borde det inte vara något problem. Julklappar och födelsedagar önskar du dig pengar till klockan.

Certinas DS action big date kanske kan vara något. Iofs betydligt mer AquaTerra än Railmaster men ändå i rätt prissegment. Skamlöst stulen bild btw.
c032.426.16.041.00.jpg

Kul tråd! Jobbar själv som lokförare och är också intresserade av klockor kopplade till järnvägen. Finns så sjukt mycket pilot klockor men verkar va svårare för oss rälspiloter ;)

Men som övriga har sagt, är det en railmaster du vill ha så kommer du troligtvis hamna där ändå tillslut efter du testat klockor som du "nästan" vill ha.

Denna railmaster tycker jag är rätt schysst.
PA020200.jpg

Det finns väl en 50 mm Railmaster i butiken på Kaplans ?
I senaste Talking Watches är det en fin Mondaine.
Lycka till !

Den ultimata järnvägsklockan. Med denna blir du kung på rälsen.

se-railmaster-22010402001001-imgteaserv2-large.jpg
Exakt denna klocka jag vill ha. Sen.

Först och främst. Tack för alla era svar, jag uppskattar visat intresse!
Jag förstår att ”spara till Railmaster” är så många tänker. För att nyansera så kanske jag kan formulera mig enligt följande:
Jag skulle redan nu teoretiskt kunna köpa en ny Railmaster men jag tycker inte att det känns rimligt att betala ~45k för ett nyvunnet intresse som knappt ens hunnit bli ett intresse. Därför köper jag hellre något ”på vägen” för runt 5-10k och känner efter hur intresset gror. Kanske känns det efter ett till två års forumsknarkande och bildgooglande som ett slöseri då att ha lagt 5-10k på en begagnad Ball, exempelvis, för att jag då bara vill ha någon annan specifik klocka som kostar mer. Men hellre det än att lägga 45 kakor på en Railmaster för att efter två år ångra mig/inse att intresset svalnat och uret kring armen kostar mer än vad jag tycker känns rimligt. Därför efterfrågar jag nu någonting närmre en instegsmodell, samt förslag på, om Ni kommer på det, andra modeller eller tillverkare med järnvägskoppling.

Senast ändrad:
Hej!

Det mest klassiska är nog som Ronnie ovan är inne på ett Hamilton fickur och då 992b Railroad.
Ett extremt fint urverk med riktigt bra precision för priset några tusen beg.

Vad gäller äldre armbandsur finns bl.a. Universal Genève FS ,italienska statens samarbete med UG.
Det fanns liknande samarbeten även i andra länder,tex Canada med andra märken..
Priser från kanske 3000 och uppåt för en UG FS 60talare med manuellt uppdrag.
Såg just att Longines har en serie Railroad med automatiska verk . Modellen verkar ha utgått men finns nya ex på chrono24 för 11900 och uppåt hos europeiska handlare .

Tillbaka
Topp