• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig identifiera en Longines

Hej alla vintagerävar!

Jag har fått möjligheten att köpa en Longines från 1974.

Bilderna är inte de bästa men någon kanske vet mer om modellen?
Box och ett försäkringspapper medföljer.
På pappret står boettnummer och att boetten är i guld. Vet ej om det är 14 eller 18ct.
Gravyr på baksidan med ett företags namn samt initialer.


Jag är lite sugen, men samtidigt har jag dålig koll på vad klockan kan tänkas vara värd.
image.jpg
image.jpg

image.jpg


Har letat på nätet, men inte hittat nån info. Kan man leta mha boettnummret nånstans tro?
 

Andsan

Rolex
Detta är med stor sannolikhet en sk "förtjänstklocka". Oftast var det 18 K. Många företag, privata och i offentliga sektorn ger dessa till sina anställda efter 25 år, ibland längre tid. Värdet är inte så stort tyvärr, runt 3000 kr.

Trevlig klocka är det i vart fall och passar bra som en "dressklocka"

/Anders
 
Detta är med stor sannolikhet en sk "förtjänstklocka". Oftast var det 18 K. Många företag, privata och i offentliga sektorn ger dessa till sina anställda efter 25 år, ibland längre tid. Värdet är inte så stort tyvärr, runt 3000 kr.

Trevlig klocka är det i vart fall och passar bra som en "dressklocka"

/Anders

Ja, min morfar fick en certina efter ett antal år vid järnvägen. Den har min mor tagit över och använder dagligen. Kul!

Att det är en förtjänstklocka är nästan klart med tanke på gravyren. Det som är lite roligt, (eller jobbigt) är att jag inte kan hitta något modellnamn eller nummer på den.. Har letat på nätet halva kvällen :)
 

Andsan

Rolex
Kontakta Longines, länk här.https://account.longines.com/en/contact
I länken måste du registrera dig men sedan kan du från sidan komma i kontakt med deras "vintagegrupp"
Jag har flera gånger fått hjälp från dem om mina Longines.
De är mycket vänliga och du kommer få svar inom ca 1 vecka.
Vad det behöver är klockans serienummer och det finns bakom locket. Du kan öppna det med gummiboll eller med ett speciellt öppningsverktyg. Dubbelhäftad tejp kan funka ibland.

Lycka till

Anders
 
Topp