• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig med Rolex! (mycket text)

nash1337

Breitling
Hej!
Fyller år snart och tänkte att jag ska köpa min första dyra klocka/keeper. Vill gärna att den hänger med i många år. Har kollat en del på rolex, mest dykarmodellerna och fastnat för 3 st. Nya no-date Submarinern, Deepsean och 16600 Sea-Dweller. Finns lite olika saker som talar för och emot. Värt att nämna i sammanhanget är att jag har väldigt smala handleder, ca 16 cm omkrets.

114060 Submariner
+ Sitter bra på handleden och minst av de tre
+tidlös
+nya länken

- kanske lite väl tråkig? Ingen HEV, ingen cool text på case back, "bara" vattentät till 300m osv osv. Vilket i sig kanske är ett plus senare i livet när 4 km kilometer WR möjligtvis inte känns så viktigt längre.

16600 Sea-Dweller
+ HEV
+ blandning mellan sub och deepsea. har många av de lite hårdare aspekterna av deepsean utan att vara en käftsmäll
+ snygg tavla

- gamla länken
- har inte nya lumen som jag är rätt förtjust i
- lite svårare att få tag på

Deepsea
+ alla tooliga egenskaper som ringlock, titanium caseback, HEV, 3900m WR (!)
+ milsubliknande bezeln i ceramic, men matt tavla
+ gillar den runda formen
- relativt stor och tung. som bredast ca 52 millimeter, min handled mäter mer eller mindre 5,5 cm tvärs över där jag bär klocka.

- kanske inte känns lika häftig i längden. vill ju att jag ska vara lika nöjd med den om 20 år som dagen jag köpte den.

Har provat Suben och Deepsean och blev inte klokare. Deepsean är också 1/3 dyrare i snitt än Submariner.

Hoppas att ni kan hjälpa mig och att det inte blev allt för rörigt. Sitter på en laptop som inte riktigt vill sammarbeta. :)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Chansen att du trivs med deep sean i många år tror jag är lika med noll!
Jag rekommenderar en SubC, såklart med datum.
/j
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Jag som föredrar nytt skulle valt en 114060 (eller 116610 om du vill ha med datum). Har själv haft en Deepsea och tycker att den är grym på många sätt. Den var för övrigt min första Rolex men nu i efterhand hade jag nog satsat på en 114060 eller 116610.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Sedan vill jag mena att Deep Sea ryker direkt pga att den inte är vänlig för din arm, jag har 18cm omkrets runt handleden och dipsyn har suttit som en kastrull på mig de många gångerna jag har provat den.
Det kommer se skumt ut och du kommer knata runt i slagsida.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Dipsyn går alltid bort, otroligt ful skapelse i min bok. Sedan lite dött lopp, kör själv 14060 och gillar ju den lite mindre stressade tavlan (avsaknad av datum). SeaDweller är däremot ett skönt mellanting utan datumbubbla.

Valet faller nog ändå på nya Submarinern (kan inte folk lära sig att de heter Submariner och Submariner Date, inte något hitta på "Submariner No Date" ?)
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
114060 är snyggast av dem tre, tidlös och fungerar perfekt i vardagen till nästan allt i klädväg. Fast hade själv föredragit SubC med datum.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag har inte provat någon Sub C men tycker den ger intrycket att vara kraftigare i boetten än den gamla modellen. Med 16 cm handled kan även den kännas stor. Har du provat den äldre modellen? Kanske lirar bättre på armen.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Bortse inte från Deepsean innan du är helt säker. Många här är väldigt negativa till den, men jag (som är partisk;)) tycker den sitter alldeles utmärkt!:)
Med Deepsea får du datum utan bubbla (om du nu inte tyckte om den), och en härlig tyngd, samt bland det främsta Rolex kan åstadkomma av nytänkande tillsammans med Skydwellern.
Har både Deepsea och Sub C Date, men säljer subben nu p g a att jag tycker den är lite för vanlig för mig om jag jämför med Deepsean.

För min del går 114060 bort för att den saknar datum (även fast jag tycker den är snygg)!
 

nash1337

Breitling
Tack för alla matnyttiga svar!

SubC date är, precis som Singular skrev, inte med för att jag tycker att datumbubblan är ful/lite gubbig. Datum är ju rätt praktiskt men tycker ändå att den rena tavlan är strået vassare.
Läste inlägget om HEV på hodinkee (tack för en intressant länk!) och har dessutom för mig att jag läst nånstans att det var ett tiotal år sedan man öht djupdök med helium. Det hade tydligen bytts ut mot en annan, billigare gasblandning som höll värme bättre.
HEV är ingenting jag någonsin behöver, men det är väl lite grejen som är grejen. Storleken och alla onödiga småflashiga extradelar är anledningen till att jag tycker deepsean är cool!

Om man bortser från att deepsean inte faller alla i smaken så är det nog ändå inte en perfekt första-klocka, speciellt med mina smala handleder i åtanke.

Gamla GMT 2an har jag redan spanat in och den är klart intressant, men det är nog som komplement till en dykare. Får bli senare i klockkarriären helt enkelt!
:):):)
 

Bolio

Panerai
Förstår ditt dilemma har själv haft 116660 och subc date dock ingen 16600 som jag av dessa lätt valt om den haft den nya länken jag tycker tyvärr den äldre länken känns mindre bra " låset ".
Vet inte om det går att modda en 16600 och sätta på en länk med oyster glidlock då hade man fått den optimala sport rollen men det vet säkert ett antal av de mer insatta medlemmarna.
Men om det bara finns de alternativ du beskrivit och 116610 inte finns med tror jag i slut ändan att du kommer att trivas bäst med en 114060 pga att dssd kommer att vara för stor samt att jag inte riktigt kommer överrens med länken som utseende mässigt känns för smal och att du med 16600 inte kommer att komma överrens med spännet.

Så av dessa satsa på en Subc
Lycka till.
 

vekktah

Cartier
Jag väntade på 114060 och har inte ångrat det. Har en 1680 också och när jag jämför dem så känner jag ibland att jag hellre hade haft en 5513. En riktig sub har inte datum. :) datum har man i huvudet och det är så så drygt att ställa i alla fall. DSSD är inte för mina handleder och de är en bit större än dina. Kör på 114060. (Även om du låter som en person som borde ge Explorer ll en chans. Den gamla alltså) den bärs mindre än 114060 och är en riktig långtidskeeper.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man dyker inte med helium.
Helium tränger in i klockan när den utsätts för stort tryck under LÅNG tid. När man stiger upp mot ytan, så expanderar heliumet och glaset trycks loss ur klockan.

I verkligheten är det ett ickeproblem eftersom man inte befinner sig i vatten under sådana uppstigningar och helt enkelt kan skruva ut kronan vilket släpper ut heliumet.

Dessutom kommer din klocka inte att behöva arbeta under flera dygn i sträck mer än 200m under vattenytan, så helium kommer aldrig tränga in i klockan.
 

nash1337

Breitling
Man dyker inte med helium.
Helium tränger in i klockan när den utsätts för stort tryck under LÅNG tid. När man stiger upp mot ytan, så expanderar heliumet och glaset trycks loss ur klockan.

I verkligheten är det ett ickeproblem eftersom man inte befinner sig i vatten under sådana uppstigningar och helt enkelt kan skruva ut kronan vilket släpper ut heliumet.

Nu blir det lite OT men ändå: Tror att vi pratar om olika saker. Man kan dyka med helium. Antingen genom att andas heliumblandningar under djupdyk, (http://en.wikipedia.org/wiki/Heliox) eller genom att fylla sin torrdräkt med något liknande. Det senare verkar enligt min snabba googling både farligt och ovanligt.
Har ingen direkt källa och kan inte alls säga att det finns någon verklighetsförankring, men läste att heliumet kunde läcka ut ur torrdräkterna och på något sätt ta sig in i klockorna. Hur det gick till och om det ens är möjligt kan jag inte svara på!
Det kanske finns en rad scenarion inom djupdykning där helium kan ta sig in i klockan? ;)

Less is more! Så det självklara valet är VINTAGE :)

Vintage är juste och jag har kollat på 5513 en del! Vet att det finns många gamla dykare som får sig ett byte av packningar och plexi och sen håller för betydligt djupare vatten än vad jag gör, men jag skulle nog inte våga riskera det. Känns jobbigt att behöva oroa sig, speciellt med en klocka jag tänkte ha på mig så ofta som möjligt!
 

zamboni

Omega
Svårt val men personligen hade jag kollat närmare på 16600. Har använt min dagligen i snart två år, i början kändes den som en rejäl kloss men vande mig rätt snabbt. En sak jag verkligen gillar är att 16600 går lite under radarn, datum finns och är inte lika vanlig som en hederlig Sub med datumbubblan. Klarar du dig utan datum hade jag valt en no-date (14060/114060 etc).
 

jabla

Sarlacc
Många teorier om heliumventilen så jag bidrar med ytterligare en :)

Prestigefyllda dykarur har en detalj som inte finns på vanliga vattentäta klockor, en heliumventil. Den är till för att släppa ut helium ur klockan.
Bakgrund
Dykare som arbetar längre perioder under vatten vistas i tryckkammare mellan arbetspassen och även efter arbetet när de ska anpassa sig till ett lägre tryck på marken. I tryckkammaren finns helium i luften och den tränger in i klockan fast den är vattentät (gastät). Heliummolekylen är så liten att den tar sig förbi tätningarna. När sedan dykarna har arbetat färdigt och lämnar livet i tryckkammaren/vattnet kan inte de helium som trängt in i klockan ta sig ut så fort och kommer därmed att spränga klockan. Detta har OMEGA (Seamaster Professional) och ROLEX (Sea-Dweller) bland andra löst med en heliumventil.
Omegas modell har en skruvad krona på heliumventilen som ska skruvas ut när övertrycket ska släppas ut.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det verkar råda missförstånd här... Heliumet kommer ifrån tryckkammaren (det heliumblandade syret) dykarna andas innan dyket, sen därefter expanderar heliumet efter att det har hållits under schack av det stora vattentycket dykaren har jobbat i.
 
Topp