• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig med Rolex! (mycket text)

Nu blev det helt klart tydligare vad som gäller med helium/HEV. Misstänker att det var tryckkammarsituationen det talades om från början, innan jag skrev om torrdräkter!

Svårt val men personligen hade jag kollat närmare på 16600. Har använt min dagligen i snart två år, i början kändes den som en rejäl kloss men vande mig rätt snabbt. En sak jag verkligen gillar är att 16600 går lite under radarn, datum finns och är inte lika vanlig som en hederlig Sub med datumbubblan. Klarar du dig utan datum hade jag valt en no-date (14060/114060 etc).

Har du jämfört sea-dwellern med en sub under nån lite längre period? Om ja, var höjdskillnaden enorm?

114060 ska ju kännas lite bredare än 14060 som någon rekommenderade pga smala handleder vilket får mig att tro att skillnaden mellan 114060 och 16600 kanske inte är så stor om man bortser från höjd. Hur mycket spelar de olika länkarna in egentligen? Väger de nya, solida länkarna betydligt mer? Bulliga baklock brukar väl bidra till ökad komfort? Eller...? Får försöka hitta en dweller att klämma på helt enkelt...

Hahaha! Intresset för dykning verkar i alla fall generellt rätt lågt här. ;-)

Men oroa er inte. Snart finns inget mer helium. Google it.

Nu har det snurrats till lite här. Även jag uttryckte mig oklart.
Helium finns i tryckkammaren där man anpassar sig till det höga (över)tryck som finns på djup under 150/200m.
Heliumet tränger in i klockan eftersom övertrycket blir större än klockans packningar klarar ar.
När man har simmat färdigt och ska upp till ytan igen är det dags för dekompression. Denna tar flera dagar och görs i en torr tryckkammare. Då anpassas trycket gradvis i tryckkammaren tills trycket når det normaltryck som finns på havsytenivå.

UNDER DENNA TID expanderar heliumet som trängt in i klockan då klockan befann sig i tryckkammaren under 200m. Klockan är så tät att det helium som kom in under det höga trycket inte kan komma ut igen och därför trycks glaset ut av övertrycket i klockan. Det finns olika sätt att lösa detta på.
1: Manuell HEV (som på Omega PO)
2: Automatisk HEV (som i Rolexar)
3: En glaspackning som inte släpper in helium (som på Seiko marinemaster-modellerna)
4: Skruva ut kronan under dekompression.

Som sagt: Detta är ett ickeproblem, för ingen här kommer syssla med SAT-dykning.

Edit: Snyggt. Jag skrev exakt samma sak som Jabla :facepalm:

Eller så tar man bort bubblan på 116610... då får du datum men slipper "gubblooken". Ser rätt cleanish ut, no?

DSC01752%20(Medium).JPG

114060 är snyggast av dem tre, tidlös och fungerar perfekt i vardagen till nästan allt i klädväg.

Just så. Ska man bara ha en klocka så är det en en 114060.

(Och lyssna inte på tokstollarna som menar att en Rolex med datum men utan bubbla är okej, särskilt inte fnattgökarna som påstår att det är acceptabelt att ta bort bubblan från en Rolex som ursprungligen levererades med en.)

skaffa en vintage 16600, eller en 5513... en deep sea kommer inte se bra ut på väldigt små handleder. en sådan toolig klocka passar bäst på någon med grova muskulösa armar

SubC alla dagar i veckan. Den står pall för det mesta du utsätter den för och 300 m (bara) räcker gott och väl för en lekmans plask och bad. Jag hade en tidigare som jag sålde här på forumet och jag har aldrig haft en sådan jävla sellers remorse som efter den. Fan.

Det spelar ingen roll hur många heliumventiler det sitter på varken Rolex eller Omega. Det är ingen som använt mekaniska klockor vid riktig dykning på årtionden. Sånt här sitter på riktiga dykares armar, Deepsea används på sin höjd vid dykning i skaldjursbufféer numera.

598_1.jpg

Hej!
Fyller år snart och tänkte att jag ska köpa min första dyra klocka/keeper. Vill gärna att den hänger med i många år. Har kollat en del på rolex, mest dykarmodellerna och fastnat för 3 st. Nya no-date Submarinern, Deepsean och 16600 Sea-Dweller. Finns lite olika saker som talar för och emot. Värt att nämna i sammanhanget är att jag har väldigt smala handleder, ca 16 cm omkrets.

114060 Submariner
+ Sitter bra på handleden och minst av de tre
+tidlös
+nya länken

- kanske lite väl tråkig? Ingen HEV, ingen cool text på case back, "bara" vattentät till 300m osv osv. Vilket i sig kanske är ett plus senare i livet när 4 km kilometer WR möjligtvis inte känns så viktigt längre.

16600 Sea-Dweller
+ HEV
+ blandning mellan sub och deepsea. har många av de lite hårdare aspekterna av deepsean utan att vara en käftsmäll
+ snygg tavla

- gamla länken
- har inte nya lumen som jag är rätt förtjust i
- lite svårare att få tag på

Deepsea
+ alla tooliga egenskaper som ringlock, titanium caseback, HEV, 3900m WR (!)
+ milsubliknande bezeln i ceramic, men matt tavla
+ gillar den runda formen
- relativt stor och tung. som bredast ca 52 millimeter, min handled mäter mer eller mindre 5,5 cm tvärs över där jag bär klocka.

- kanske inte känns lika häftig i längden. vill ju att jag ska vara lika nöjd med den om 20 år som dagen jag köpte den.

Har provat Suben och Deepsean och blev inte klokare. Deepsean är också 1/3 dyrare i snitt än Submariner.

Hoppas att ni kan hjälpa mig och att det inte blev allt för rörigt. Sitter på en laptop som inte riktigt vill sammarbeta. :)
Kan vara värt att tänka på att nya länken på 114060 (och 116610) erbjuder större justeringsmöjligheter för en smal handled än de äldre länkarna (16600, tex). 114060 är tilltalande, tycker jag, i form och funktion.

Tillbaka
Topp