Hej!
Fyller år snart och tänkte att jag ska köpa min första dyra klocka/keeper. Vill gärna att den hänger med i många år. Har kollat en del på rolex, mest dykarmodellerna och fastnat för 3 st. Nya no-date Submarinern, Deepsean och 16600 Sea-Dweller. Finns lite olika saker som talar för och emot. Värt att nämna i sammanhanget är att jag har väldigt smala handleder, ca 16 cm omkrets.
114060 Submariner
+ Sitter bra på handleden och minst av de tre
+tidlös
+nya länken
- kanske lite väl tråkig? Ingen HEV, ingen cool text på case back, "bara" vattentät till 300m osv osv. Vilket i sig kanske är ett plus senare i livet när 4 km kilometer WR möjligtvis inte känns så viktigt längre.
16600 Sea-Dweller
+ HEV
+ blandning mellan sub och deepsea. har många av de lite hårdare aspekterna av deepsean utan att vara en käftsmäll
+ snygg tavla
- gamla länken
- har inte nya lumen som jag är rätt förtjust i
- lite svårare att få tag på
Deepsea
+ alla tooliga egenskaper som ringlock, titanium caseback, HEV, 3900m WR (!)
+ milsubliknande bezeln i ceramic, men matt tavla
+ gillar den runda formen
- relativt stor och tung. som bredast ca 52 millimeter, min handled mäter mer eller mindre 5,5 cm tvärs över där jag bär klocka.
- kanske inte känns lika häftig i längden. vill ju att jag ska vara lika nöjd med den om 20 år som dagen jag köpte den.
Har provat Suben och Deepsean och blev inte klokare. Deepsean är också 1/3 dyrare i snitt än Submariner.
Hoppas att ni kan hjälpa mig och att det inte blev allt för rörigt. Sitter på en laptop som inte riktigt vill sammarbeta.