• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig rädda Televerkaren

TibbeTabb

Silver
2-Faktor
Har en Breitling Top Time Kronometer Stockholm som tyvärr inte var i så bra skick beskrivning vid köp.
Kronaxeln har gått av. Och då uppmärksammades ett jätteproblem. Någon tidigare ägare har misshandlat skruvskallen som på skruven som håller axeln.
Finns det nån som kan ta sig an och hjälpa eller hänvisa till hjälp?
Tacksam för all hjälp. Vill rädda denna Televerket klenod för mig och eftervärlden.

IMG_20180217_195755.jpg
IMG_20180217_195821.jpg
IMG_20180217_195837.jpg

Tja! Om jag förstått det rätt får du inte ut den gamla avbrutna kronaxeln för något götapetter har dragit sönder skruvhuvudet för skruven som låser kronaxeln? Såg inte riktigt på bilden.

Dom där skruvarna går väl inte att dra åt så hårt, så kanske går att få grepp med en loctite:ad knappnål eller nåt i den stilen?

Vågar nog inte säga att jag har det heller utan att ha känt och klämt :) finns det inget spår alls kvar i skruven? Är huvudet helt av?

Lite av skallen finns kvar. Får dock inte något grepp med de mejslar jag har.

Dom där skruvarna går väl inte att dra åt så hårt, så kanske går att få grepp med en loctite:ad knappnål eller nåt i den stilen?
Känns som den sitter relativt hårt. Det där är dock inget jag vågar mig på.

Kanske får man ta den andra hållet. Genom att lyfta tavlan och i värsta fall slipa sönder setting lever . Kan ju vara så att det är rostigt . Har du testat att droppa nån liten droppe olja?
Tror nästan du behöver en service på den ändå ?

Du kanske skulle prova att vässa en dokumentmejsel och sedan knacka, lite som med en slagmejsel. Som tidigare nämnts så brukar inte dessa små skruvar sitta speciellt hårt egentligen. En droppe olja, vässad mejsel och tålamod kanske räcker. Har du tänkt serva verket själv eller lämna bort? Om du tänkt lämna bort kanske vederbörande har någon ide?

Du kanske skulle prova att vässa en dokumentmejsel och sedan knacka, lite som med en slagmejsel. Som tidigare nämnts så brukar inte dessa små skruvar sitta speciellt hårt egentligen. En droppe olja, vässad mejsel och tålamod kanske räcker. Har du tänkt serva verket själv eller lämna bort? Om du tänkt lämna bort kanske vederbörande har någon ide?

Kommer lämna in för service. Har fått ett lead på en potentiell uris. Ska kolla om denne kan tänka sig kolla på detta och om det går att ordna även serva klockan.
Så förhoppningsvis finns det hopp om fortsatt liv för klockan.

Senast ändrad:
Droppa lite 5-56 (rostlösare) på skruven, brukar ibland göra underverk, även om 5-56 och urverk inte ska nämnas i samma mening ;)
men eftersom du ska lämna in den, varför bråka med skruven, kan ju slinta och förstöra andra saker, det är ju ingen skräpklocka direkt.

Går säker lossa den om man tar bort bryggan som sitter över. Då kan man få ett bra tag med en tång eller nåt.
Får man fråga vad för uris du hittat? Letar efter en som kan serva min kronometer Stockholm oxå.

Går säker lossa den om man tar bort bryggan som sitter över. Då kan man få ett bra tag med en tång eller nåt.
Får man fråga vad för uris du hittat? Letar efter en som kan serva min kronometer Stockholm oxå.

Får jag tag i en som kan tänka sig ta sig an min Kronometer Stockholm så meddelar jag dig vem.
Har förhoppningsvis svar under denna vecka.

Tillbaka
Topp