• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig välja dressare.

Vilken hade du valt? Kommentera gärna valet i tråden .

• Lange.

Röster: 25 32.9%
  • Rolex cellini.

Röster: 5 6.6%
  • Rolex DD.

Röster: 13 17.1%
  • Cartier.

Röster: 7 9.2%
  • GP.

Röster: 3 3.9%
  • Glashutte.

Röster: 13 17.1%
  • Glöm dem allihop och gå på JLC.

Röster: 10 13.2%

• Totala väljare
    76

Bergsman

Silver
2-Faktor
Ska köpa mig en dressare i ädelmetall. Det spretar rätt kraftigt men har landat i 6st klockor som jag känner lite extra för. Av dessa känner jag lite extra för Cellini, Langen & Glashutte med GP som en stark bubblare. Santosen och DD är väldigt fina de med. Det här är något som kommer gå i rotation med en 6siffrig Explorer och en Quartz Seamaster.

Rolex är alltid Rolex och jag tycker Cellinin är väldigt underskattad, samtidigt är Lange verkligen alltid Lange. Glashutten roligast. Kanske stör jag mig på GPs likheter med AP varje gång någon poängterar detta. Andrahandsmarknaden är lite tuff för ett par av dem om man skulle flippa framöver. DD på länk med extra läder vore inte så dumt men betydligt dyrare.

Lite sådana tankar är i omlopp.

Vill ni bjuda på lite input är jag tacksam, kanske lite egna bilder på någon av den. Vad hade ni själva valt? Om ni hade gått plus minus noll på samtliga klockor vid försäljning hade ni då gjort samma val?

Bilderna har jag ärligt stulit.
DCAC8B9A-29BA-4812-B82E-CD93411B0284.jpeg
83849C18-8664-41E0-AAF9-B710980E5139.jpeg
F37BAF5C-F83D-42B5-9B54-2E356F7CCAD0.jpeg
DF4FA680-BC57-4D03-AFD5-79A10D40FFE1.jpeg
8CA86172-FAB1-44BA-82F5-551E847398B6.jpeg
A9BFDC12-834C-4B7F-92DA-FB91EC15A50C.jpeg

Senast ändrad:
Jag hade nog valt Langen eller DD36.
Mitt resonemang lyder som följer:

Själv gillar jag mindre klockor överlag, inte minst när det ska vara dressat. Den tidlösa subtila elegansen är lättare att uppleva men mindre klockor. Ökar storleken så riskerar det att bli mer åt det vräkiga hållet. Vilket iofs är helt ok om det är vad man söker.
Mina ha handleder är ca 16,5cm kalla och det är såklart subjektivt vad som anses vara en stor och liten klocka.

Utav Langen och DD så beror det lite på vad den ska varvas med. Ska man exempelvis endast ha den vid stressade tillfällen och har mer sportiga klockor exempelvis vid strandhänget eller golfrundan så hade jag nog valt Langen.

Hade jag inte haft så stora planer på att varva med andra klockor så är DD kompatibel i fler sammanhang tänker jag.

Bra urval du grävt fram, hoppas du blir nöjd med ditt beslut. Glöm inte posta bild när köpet är i hamn 😊

Jag hade nog valt Langen eller DD36.
Mitt resonemang lyder som följer:

Själv gillar jag mindre klockor överlag, inte minst när det ska vara dressat. Den tidlösa subtila elegansen är lättare att uppleva men mindre klockor. Ökar storleken så riskerar det att bli mer åt det vräkiga hållet. Vilket iofs är helt ok om det är vad man söker.
Mina ha handleder är ca 16,5cm kalla och det är såklart subjektivt vad som anses vara en stor och liten klocka.

Utav Langen och DD så beror det lite på vad den ska varvas med. Ska man exempelvis endast ha den vid stressade tillfällen och har mer sportiga klockor exempelvis vid strandhänget eller golfrundan så hade jag nog valt Langen.

Hade jag inte haft så stora planer på att varva med andra klockor så är DD kompatibel i fler sammanhang tänker jag.

Bra urval du grävt fram, hoppas du blir nöjd med ditt beslut. Glöm inte posta bild när köpet är i hamn 😊
Tack för input, den kommer nog bäras vid stressade tillfällen 😄 men mest med fina paltor och mindre med badshorts. Jag lovar att återkomma när jag rett ut det hela, frågan är om det tar några veckor eller en knippe månader. Klockan kommer gå i rotation med en Explorer och en Seamaster.

Min röst faller på DD36. Mycket pga den tidlösa designen och mångsidigheten.
Vill du har en klocka som flyger mer under radarn kan det vara idé att skippa Rolex, då skulle jag gått på Langen istället.

Tack för input, den kommer nog bäras vid stressade tillfällen 😄 men mest med fina paltor och mindre med badshorts. Jag lovar att återkomma när jag rett ut det hela, frågan är om det tar några veckor eller en knippe månader. Klockan kommer gå i rotation med en Explorer och en Seamaster.
Haha! Var rädd för att jag skulle bjuda på en autocorrect/typo 😂 bjuder på den😁

Med den uppsättningen skulle jag tagit Langen!
En så här process ska få ta tid, halva charmen är ju att gå och prova samt uppleva hur klockorna känns.

Cartier har mest utstrålning och känns modernare. DD är ju en klassiker förstås, men inte särskilt ovanlig. Efter dom sätter jag GP:n. De andra faller inte mig i smaken alls – rent utseendemässigt.

Vad är definitionen av en dressare?

Smaken är ju som baken, men för egen del tycker jag (tror jag, i alla fall🤔) att en dressare ska vara tunn, enkel och framstå (i vart fall för en icke insatt) som anspråkslös. I det ligger för mig en enkel boett, en ren tavla och få komplikationer, så Langen blir min vinnare av alternativen här.

Skulle jag själv vara på jakt hade jag nog siktat på JLCs master ultra thin-modeller 🙂

Langen är riktigt fin. Har du prövat alla klockorna på handleden? Jag personligen hade nog försökt göra det innan jag tagit beslut, iallafall de som jag väljer ut som favoriter

Kanske inte vad du frågade efter, men om jag skulle valt en riktigt klassisk dressare (typ slangen) så hade jag nog valt en med vit tavla och inte blå.

Vad är definitionen av en dressare?

Smaken är ju som baken, men för egen del tycker jag (tror jag, i alla fall🤔) att en dressare ska vara tunn, enkel och framstå (i vart fall för en icke insatt) som anspråkslös. I det ligger för mig en enkel boett, en ren tavla och få komplikationer, så Langen blir min vinnare av alternativen här.

Skulle jag själv vara på jakt hade jag nog siktat på JLCs master ultra thin-modeller 🙂

För mig handlar det om något tidlöst och elegant som kan få mig att flina lite pga exempelvis en rolig komplikation eller en trevlig tavla. I just detta fallet tror jag mig vilja ha en blå urtavla, hos JLC fick jag då kliva upp bland massa kronografer med lite väl saftiga prislappar.
Glashutten är ju klart finast tycker jag. Gillar Cartiern men är osäker på formatet på den nya Santosen. Skulle nog tycka att en Tank LC är ett säkrare kort.

Vi tänker lika angående Cartiern, tanken har varit på agendan likaså reverso men är ute efter något aningen större den här gången.
Langen är riktigt fin. Har du prövat alla klockorna på handleden? Jag personligen hade nog försökt göra det innan jag tagit beslut, iallafall de som jag väljer ut som favoriter

Har inte prövat alla, hade det inte varit för den här förbannade pandemin hade jag givetvis gjort så, kanske skjuter upp köpet till sommaren i hopp om en normalisering av samhället.
Kanske inte vad du frågade efter, men om jag skulle valt en riktigt klassisk dressare (typ slangen) så hade jag nog valt en med vit tavla och inte blå.

Som du kan se så har alla utom en av kandidaterna blå urtavla, tycker det är roligare med lite färg och en blå tavla gör sig gott ihop med de flesta tonerna de finare kläderna går i.

Min första dressare var en äldre JLC på 36 mm. Problemet med denna var att den var alldeles för tråkig, inget datum, äggvit tavla plain visarset.

Senare byttes den ut mot en IWC Portofino, 39 mm, äggvit tavla med lite glans i solljus och med datum. Kändes helt rätt under 2år. Sedan tyckte jag även att den var lite för tråkig.

Som många andra köpte jag sedan en DJ, 36mm, jubileelänk, utan tvekan för mainstream enligt mig. Såldes kvickt.

Har idag en Glashütte, 40 mm, utan datum, romerska siffror, tavelglans och blåfasade visare som inhandlades innan ett jobbyte. Det som jag gillar med denna är framför allt visarna. Tyvärr har jag inte använt GOn så mycket som jag önskade eftersom jag på nuvarande jobb inte ens har skjorttvång.

Något som jag hade tänkt på om jag gått i dina skor är att inte köpa en alltför plain dressare. Enligt egen utsago tröttnar iaf jag otroligt lätt på klockor som inte har ngt ”extra”.

Ett stort lycka till!

2F9A7C4E-8ECE-4AF0-AA31-5D9E09764903.jpeg

Trevlig lista! Har tyvärr inte ägt någon av dem själv, men klämde en del på den från Glashutte i Dubai för ett tag sedan. Tycker den är så jäkla bra, och satt skönt gjorde den på min 20cm handled. Gillade särskilt datumvisningen med de tydliga skivorna(?) kommer jag ihåg. Lycka till i valet!

Tillbaka
Topp