• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig välja dressklocka

BCKSTRM

Rolex
Jag har tidigare bett om denna hjälp i andra trådar men nu känner jag att behovet av hjälp ökat så jag skapar en ny tråd.

Det har nämligen skett två väldigt trevliga händelser. Dels har jag förlovat mig med min sambo och vi ska gifta oss i sommar, och dels har jag precis fått veta att jag fått erbjudande om ett "toppjobb" (iaf i min värld) så snart jag är klar med plugget. Tilläggas bör att jag innan jag träffade min tjej inte trodde jag skulle klara av en högskoleutbildning pga dysleksi så denna situation var inget jag kunde föreställa mig för 6 år sedan innan min tjej sade att det var skitsnack och att jag skulle börja plugga.

Med andra ord behöver jag en dressare tillika bröllopsklocka :)

Så vad är jag ute efter?
Jag har vissa ganska klara ramar.

Form: rund (eller iaf ej fyrkantig)
Storlek: 36-39 mm
Tjocklek: Ju tunnare desto bättre
Material: Stål (helst borstat)
Urtavla: Flexibel, men clean. Gärna lite sunburst eller så
Komplikationer: Flexibel men inte plottrigt
Ny/beggad/Vintage: Spelar ingen roll
Helhetsintryck: Väldigt clean/sparsmakad men ska kännas exklusiv.
Budget: ca 60k men är lite flexibel

En bild säger mer än tusen ord så...
Här är drömklockan som dock tyvärr är utanför budget:
image.jpeg

En annan som är troligare är JLC Master Ultrathin Small Second. Det enda jag inte riktigt gillar är att ytorna är polerade och att bandhornen är lite runda...
image.jpeg

Har ni några andra tips?
 
Tack! Ja den är också snygg, och gött med datum :) Det är väl nu mellan den och small second det står. Du har inga fler bra tips på lager? :)
Ja, jag tycker ju om min egen (ref 142.8.92) men den är lite plottrigare så är kanske inte det du söker. Annars kanske Master hometime skulle passa? Jag tycker den är lite tråkig jämfört med månen dock. JLC har ju så många otroligt vackra dressklockor att det är egentligen bara att välja och vraka.
 

BCKSTRM

Rolex
Dubbla grattis! Vad för jobb fick du? :)
Tackar! Det är inte helt officiellt ännu. Min nuvarande chef ringde idag och sade att han hade fått godkänt på att skapa en tjänst för mig när jag är klar med plugget. Jag har mao inte signat än så vill inte säga exakt var/vad det är än. Kan nog berätta i veckan dock (givet att inte ngt oväntat händer...)
 

BCKSTRM

Rolex
Funderar lite på att designa en egen... (Dock ej för att stoppa in kinesverk och sälja, utan bara för mig själv). Vet ngn vart man isf kan vända sig? Det ska såklart hålla hög kvalitet rakt igenom och jag ska kunna designa allt (så alla gör-din-klocka-sidor är inte aktuella). Fattar att det är en fråga man inte direkt har koll på men tänkte iaf kolla..
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
iwc portuguese, eller är den för sportig? Säker på att du inte kan tänka dig en rektangulär klocka? Cartier har ju några fina modeller...
 

POO

Panerai
Vc har ju också fina dressare, som kanske ligger lite bättre i pris än Patek, Ap finns ju också i segmentet.
Och det är väl klart att du ska ha en riktig rejäl dressare och ingen budget bruksrolex man "pimpat" för att länken varit utsliten.
 

Brogren

Cartier
Du kan ju borsta boetten på JLCn. Lär tappa i andrahandsvärde men det kanske är värt istället för att få en halvbra egendesignad klocka.
 

BCKSTRM

Rolex
Tack för alla tips! Ska kika på dem! Ni får gärna om det inte är så jobbigt lagga in en bild/länk med tipsen framöver ;)
 

BCKSTRM

Rolex
Vc har ju också fina dressare, som kanske ligger lite bättre i pris än Patek, Ap finns ju också i segmentet.
Och det är väl klart att du ska ha en riktig rejäl dressare och ingen budget bruksrolex man "pimpat" för att länken varit utsliten.
Tack! VC är väl >100k? AP är nice men är inte deras tunna dressare 33mm?
 
Topp