• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig välja min första klocka?

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Hej alla klockkunniga!
Jag är ny här på KS och har försökt söka mig efter svar men kände att det är lättare att ställa en rak fråga. Mod får självklart flytta tråden om den är felplacerad.

Jag har nu i cirka ett år sökt efter mitt första "riktiga" klockköp. Äger idag en Omega Géneve som är den enda värd att nämna. Ögonen har fastnat på nästan alla Schweiziska urverk och plånboken har hjälpt mig separera intressanta klockor från mindre intressanta. Klockintresset är stort men när jag läser diverse trådar på KS inser jag att min kunskap är minimal, nästan lika med noll.

För att komma till saken så söker jag rent spontant efter en Rolex. Efter många om och men känns det som en bra klocka att starta med, kronan känns igen och det känns som man får "valuta för pengarna". Min budget är väldigt varierad, jag tänker mellan 10 och 25 tusen och inser att det är stor skillnad på en klocka som kostar 10 och 25, frågan är bara hur stor skillnad? Datejust känns som ett vettigt köp, men är osäker på vilka ref nr som föredras.

Här nedan länkar jag 2 intressanta plus en jag såg av en slump (gissa vilken), om vi börjar med de tre, vad tror ni om dom?
http://gripenbro.se/artiklar/watches/rolex-11.html
http://www.blocket.se/vastmanland/Rolex_Datejust_1601__1969__57667322.htm?ca=15&w=3
http://www.kaplans.se/sv/butiken/vara/1093933

Tackar ödmjukast för eventuella andra förslag till en bra förstaklocka!
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Typiska frågor man behöver svar på är
Hur skall klockan användas. Vad har du för klädstil, kostym etc.
Hur stor är du/hur liten klocka kan du tänka dig?


Date från gripenbro är 34 mm, vilket kan upplevas som litet.
Jag tyckte nog att blocketalternativet var i alla fall 5-7k för dyrt. Givetvis beroende på skick.

Köper du äldre räkna in en service i kostnaden. Går på omkring från ca 5k hos en AD.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Typiska frågor man behöver svar på är
Hur skall klockan användas. Vad har du för klädstil, kostym etc.
Hur stor är du/hur liten klocka kan du tänka dig?


Date från gripenbro är 34 mm, vilket kan upplevas som litet.
Jag tyckte nog att blocketalternativet var i alla fall 5-7k för dyrt. Givetvis beroende på skick.

Köper du äldre räkna in en service i kostnaden. Går på omkring från ca 5k hos en AD.


Tråkigt svar men klockan bör kunna fungera hela tiden, jobb, fritid och kvällar. Klädstilen var en svår fråga, men skjorta används nästan dagligen, och om inte, gärna en helt vanlig enfärgad tröja. Är ca 188 och smal om det kan leda mot en klocka före en annan. 34mm kan jag leva med, men som så många andra föredrar jag också gärna något större.


Rent spontant gillar jag Rolex, Tudor och Omega om det hjälper något :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Om du är osäker på 34 mm tycker jag du skall hoppa det.
DJ låter rätt för dig, om rolex kan användas på jobb (det passar inte på alla tillställningar, beroende på vad man jobbar med etc).
Kolla omega AT. Skulle nog kunna klämmas in inom dina 25 k.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Om jag vore du så skulle jag precis som kejsaren nämner ovan hoppa över 34mm. Klockorna du länkade skiljer sig ganska mycket ifrån varandra så tänk igenom noga vad du egentligen vill ha. Kanske till och med gå och testa lite klockor i olika former och storlekar för att få en uppfattning av vad just du vill ha. AT:n kan vara en bra klocka för dig men skulle även kolla på en SMP då den går att ha vid alla tillfällen och även den har ett bra andrahandsvärde om du ska sälja den inom en snar framtid då klockkontot växt :angel: lycka till och välkommen hit!
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Beggad Tudor date/day 38 mm eller äldre Tudor sub 40 mm. Bra storlek och allround, och fint komplement till din Omega Geneve, samt har Rolexmärkt krona mm. Bombar med lite bilder på de jag har/haft...

79090 ca -93


9411/0 ca -72


79090 ca-95


94110 ca -77


9411/0 ca -76
 

figaro

Cartier
2-Faktor
Kul att du kånner att du har noll koll! Det innebär att du har allt det roliga framför sig, för man hittar banne mig nya saker att läsa om varje dag!

Gällande instegsklocka så skrev du om Omega Rolex och Tudor. Tänker inte dra modeller utan vara kort om val av klockhus.

Dina alternativ kan delad upp i två prisklasser (finns ju självklart i olika men generelltq)

1 Rolex

2 Omega och Tudor. Tudor står under Rolex

Av det jag läst ovan känns det spontant som du är ute efter lite mer dressat snarare än något du kan diska med väldigt djupt.

Instegsmärke: här hade jag eventuellt valt Omega eller Tudor. Omega är väl vanligare och således mer igenkännbart än Tudor, vilket jag tycker kan tala för tudor. Omega är en klocka att ha i samlingen också och många förstaklockor är väl Omegor.

Men vad du än väljer finns det flera fina alternativ bland modellerna.

Saken jag försöker komma fram till är, att om du har ambition att skaffa en första, en andra osv, så är det roligare att inte gå på drömklockan direkt. Iaf enligt mig:) därför skulle jag sparat rolexen tills du fått upp intresset!
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Om man som du skriver vill ha valuta för pengarna så tycker jag att du ska välja bort Rolex. Iofs vill nog alla sikta på och äga en Rolle innan man inser att det inte är så märkvärdigt. Vilken typ av klocka vill du ha? Dykare, sportklocka osv....jag tror att ex en Omega PO eller Seamaster, Oris Diver eller liknande ger mycket känsla och klocka för dina spenderade slantar. DJ mm känns rätt mediokert i klocksamanhang.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Välkommen till KS!:)
En begagnad Rolex Datejust kanske kunde vara något?
36 mm stor och här finns ett antal tavlor att välja på.

Annars är ju Omegas AT med blå tabla riktigt fin, och finns i 38mm och 41mm.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Många bra svar måste jag säga!
Om man kollar Rolex Datejust, vilka ref nr är att föredra?

theargunaut, Tudor Submariner är verkligen ett alternativ, som Du säger väldigt allround och jag har alltid gillat deras klockor.
Vad tror ni om denna?
http://www.blocket.se/uppsala/Fin_Rolex_Tudor_Submariner_57160915.htm?ca=11&w=3

Den du länkar till är midsize, dvs. 39 mm INKL. kronan, vilket jag tycker blir lite för litet på en sub. Har själv typ 16 cm handled.

Gällande DJ, så tycker jag fyrsiffriga (160x), iom den "brutna" tavlan längst ut mm. Tror dock som sagt 38 mm skulle kännas mer allround, då jag upplevt de DJ 36 mm som jag haft, lite för dressiga.

Sub, 40 mm EXKL. kronan




DJ, 36 mm exkl. kronan


 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tycker också att en DJ verkar vara rätt utgående från din beskrivning. Kolla på 4 eller 5 siffriga referenser. Skillnaden är i tavla och urverk. 5 siffriga referenser har quick-set på datumet vilket är praktiskt om du inte tänker bära klockan varje dag eller kör den i winder. Som ett roligt alternativ till den vanliga DJn kan du kolla på DJ Oysterquartz .

Ifall du inte är erfaren när det kommer till vintageur skulle jag råda dig till att undvika köpa på Blocket. Vänta på något lämpligt här på KS istället.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Datejust var egentligen det första jag började kolla på, sedan har flera modeller dykt upp, bland annat AirKing som MKRGG nämner.

Quickset är väl att föredra men inte livsviktigt. När det gäller "färg", ska man köra på något halvguld eller verkar enfärgat stål ta hem priset? Eller är smaken som baken där? :happyhappy:
 

JohanHLM

Rolex
Nu kanske detta bara gör det rörigare för dig men som jag tolkar det letar du efter en klassisk klocka vilket även innebär att du med största sannolikhet får tillbaka pengarna och är relativt lättsåld ifall du skulle ångra dig.
Om vi bortser från Rolex så kanske Omega Speedmaster och Constellation Pie-Pan är ett alternativ. Vill du ha det åt det lite mer dressade hållet är Cartier Santos ett alternativ. Önskar du däremot något åt det sportigare hållet är valfri Heuer chrono ett bra val.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag tycker också att en DJ verkar vara rätt utgående från din beskrivning. Kolla på 4 eller 5 siffriga referenser. Skillnaden är i tavla och urverk. 5 siffriga referenser har quick-set på datumet vilket är praktiskt om du inte tänker bära klockan varje dag eller kör den i winder. Som ett roligt alternativ till den vanliga DJn kan du kolla på DJ Oysterquartz .

Ifall du inte är erfaren när det kommer till vintageur skulle jag råda dig till att undvika köpa på Blocket. Vänta på något lämpligt här på KS istället.
Glömde en viktig skillnad mellan referenserna. Fyrsiffriga har plexiglas och femsiffriga safirglas.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Tråkigt svar men klockan bör kunna fungera hela tiden, jobb, fritid och kvällar. Klädstilen var en svår fråga, men skjorta används nästan dagligen, och om inte, gärna en helt vanlig enfärgad tröja. Är ca 188 och smal om det kan leda mot en klocka före en annan. 34mm kan jag leva med, men som så många andra föredrar jag också gärna något större.


Ta en titt på en explorer 14270 alt 114270. 36 mm och en tålig liten sak som du aldrig behöver ta av armen. En av Rolex vackraste klockor i min bok. Ryms i budget, även om du då förmodligen får avstå box och cert.


IMG_1372.jpg
 
Hej och välkommen!

Jag stammer in i kören som säger Datejust! En fantastiskt fin klocka som nästan kan ta vilken roll som helst.
Slät glasring, räfflad i guld eller engine turned i stål. Jubilee- eller oysterlänk. Tavlor i massa olika utföranden.. U name it!

Tror inte heller att en Air King skulle sitta helt fel! Beror ju på om du kommer sakna datumfönstret?

Stål eller tvåton är ju en smaksak, men jag tror personligen att en i stål är mer användbar i det stora sammanhanget..
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Blir svårt att få in en 14270 inom din budget, steffe, även jag precis som Aboynamedsue tycker det är en strålande klocka. Jag tror de börjar någonstans kring 26-27k.
Jag säger dj eller spara lite till och skaffa en exp 1. :)

Det borde allt kunna gå att hitta en inom budget. :)

några prisexempel från köp&sälj:
https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer-1-14270-m-lugholes.30113/
https://klocksnack.se/threads/fsot-rolex-exp1-14270-23-500kr.27229/
https://klocksnack.se/threads/rolex-explorer1-ref-14270.26946/
 

Mr Chance

Kalmar

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Blir riktigt imponerad av er vilja att hjälpa, tackar ödmjukast!

Datejust är det jag söker, håller med i att det är en dressad klocka som passar till det mesta. Hittade den här i min hemstad hos BesoUr, kan det vara något för mig tro? Priset känns framförallt förkomligt, dessutom brukar BesoUr sälja nyservade och lämnar i regel 6mån garanti.
 

Bilagor

  • rolexdj.png
    rolexdj.png
    46.7 KB · Visningar: 133

Xalle

Audemars
2-Faktor
Hej steffe grattis till klock span det är halva hobbyn :cigar:, vad ser du i Hubloten som du länkar till? Om det är defentionen på en OWG kanske Breitling är din kopp te borde finnas en hel del att välja på, men mitt förlag blir Explorer...men DJn blir bra det med! Lycka till!
 
Topp