• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig välja nästa klocka (röstning)

Longines Hydroqonquest eller Cristopher Ward C60 Trident Pro GMT 600

• Hydroqonquest

Röster: 34 34.0%
  • Trident pro gmt

Röster: 34 34.0%
  • Annan dykare i samma prisklass

Röster: 32 32.0%

• Totala väljare
    100
Hej! Jag har en otrolig beslutsångest över nästa klockköp som ska ske i augusti. Alternativen har ni i röstningen och hjälp mig gärna med en motivering varför ni tycker den ene eller den andre. Tack på förhand!
2lbglts.png

2rwsuiv.png

Har klämt på longinesen och den verkar vara mycket klocka för pengen. Dessutom hört mycket gott om den. CW har jag tyvärr inga erfarenheter av. Inte snappat upp särskilt mkt heller..

Longines är välbyggd med ett stabilt urverk (ETA/Selita) och är du ute efter en stålsportklocka ett trevligt val. Ward kan jag inte så mycket om, men den har ju GMT-komplikation som är nice to have om du reser mycket. Om inte satsa på Longines :)

Longines är välbyggd med ett stabilt urverk (ETA/Selita) och är du ute efter en stålsportklocka ett trevligt val. Ward kan jag inte så mycket om, men den har ju GMT-komplikation som är nice to have om du reser mycket. Om inte satsa på Longines :)
Jag tror att det är samma urverk i warden... ja jag har hört väldigt gott om longinesen, jag har svårt bara för markeringarna på vridringen på longinesen

För mycket som händer på C.Warden. Vågmönstret på tavlan, all utsmyckning på visarna, de extra gröna timmarkeringarna m.m. Stör mig också på att de inte kunde bestämma vilken vridning de ville ha. Välj antingen en timingbezel eller en 24timmars och blanda inte.

Så Longines för mig. Nya versionen som Sammeh visade.

För mycket som händer på C.Warden. Vågmönstret på tavlan, all utsmyckning på visarna, de extra gröna timmarkeringarna m.m. Stör mig också på att de inte kunde bestämma vilken vridning de ville ha. Välj antingen en timingbezel eller en 24timmars och blanda inte.

Så Longines för mig. Nya versionen som Sammeh visade.
Jag förstår vad du menar men vågmönstret gillar jag, det lyfter liksom en annars helt vanlig svart tavla. Gillar dem småndetlajerna men vridringen kan jag hålla med om lite men som sagt gillar inte longinesens vridring heller

Jag förstår vad du menar men vågmönstret gillar jag, det lyfter liksom en annars helt vanlig svart tavla. Gillar dem småndetlajerna men vridringen kan jag hålla med om lite men som sagt gillar inte longinesens vridring heller
Jag gillar också tavlan. Men det blir för mycket tillsammans med visarna för mig. Hade räckt med en av detaljerna.

Långnäsan gick som passaround tidigare. Hemsk klocka med kronskydd man skör sönder sig på. :mad:
Köp något annat. Vad som helst är bättre! Seiko Sumo kanske? Begagnad Sinn U1?
Warden har jag inte provat.

Långnäsan gick som passaround tidigare. Hemsk klocka med kronskydd man skör sönder sig på. :mad:
Köp något annat. Vad som helst är bättre! Seiko Sumo kanske? Begagnad Sinn U1?
Warden har jag inte provat.
Ja du inte den första som nämner kronskydden. Både sumo och u1an är designer som inte riktigt tilltalar mig..

En Chris Ward har jag, tycker den är grym även om jag också störde mig på vridningen otroligt mycket i början... nu så tänker jag dock inte på det längre. :D
Har ingen erfarenhet av longines, men tycker verkligen att kvaliten finns där för tridenten.
Lilla eller stora versionen du tänker på? Så här ser min stora ut på
17-17.5cm handled.
CBD8A133-4689-4DA6-8F67-984A9684E997.jpeg
F4A76778-49E0-4ECE-A045-4BFD17A60BC4.jpeg

Du kan ju alltid välja en CW utan GMT-komplikation om du vill ha en cleanare look. Annars kan jag ju skjuta in Oris Aquis som alternativ. Finns i flera storlekar och färger på urtavla.
WG3_0305.JPG

En Chris Ward har jag, tycker den är grym även om jag också störde mig på vridningen otroligt mycket i början... nu så tänker jag dock inte på det längre. :D
Har ingen erfarenhet av longines, men tycker verkligen att kvaliten finns där för tridenten.
Lilla eller stora versionen du tänker på? Så här ser min stora ut på
17-17.5cm handled.
CBD8A133-4689-4DA6-8F67-984A9684E997.jpeg
F4A76778-49E0-4ECE-A045-4BFD17A60BC4.jpeg
Tack för bifogade bilder! Jag hade nog tänkt den 43mm. Hur tycker du den är kvalitetsmässigt?

Du kan ju alltid välja en CW utan GMT-komplikation om du vill ha en cleanare look. Annars kan jag ju skjuta in Oris Aquis som alternativ. Finns i flera storlekar och färger på urtavla.
WG3_0305.JPG
Ja Aquisen är grymt snygg! Lite dyrare än vad jag hade tänkt lägga dock... Ja allstå egentligen har jag ingen användning för gmt men gillar den orangea visaren och vridringen

Timvisare som ser ut som en lök. Hur kan det någonsin anses snyggt? För mig är det en helt omöjlig kombination.

Tycker inte heller om kronskydden på Longinesen men så illa är de inte i praktiken. Hade den du lagt in bild på rätt länge och var nöjd tills jag blev mätt.
Men den nya tycker jag ser riktigt bra ut. Ett enkelt val för mig.

Timvisare som ser ut som en lök. Hur kan det någonsin anses snyggt? För mig är det en helt omöjlig kombination.

Tycker inte heller om kronskydden på Longinesen men så illa är de inte i praktiken. Hade den du lagt in bild på rätt länge och var nöjd tills jag blev mätt.
Men den nya tycker jag ser riktigt bra ut. Ett enkelt val för mig.
Ja den ny är klockren! Ser riktigt bra ut men återigen hittar inget datum när den släpps och vill inte vänta så länge

Har ägt två Ward C60 men båda har fått lämna snabbt. Klockan är gedigen men designen kändes för mig lite grovt tillyxad jämfört med vad jag är ute efter i en sportklocka. Gällande GMT-modellerna tycker jag att den där vridringen rent ut sagt är katastrof och hemsk.

Jag skulle ha kollat på något annat alternativ än dessa två; antingen en Seiko (Samurai borde passa både budget och storlek) eller något annat roligt märke. Kolla i mikrotråden, det finns mycket kul där ute!

Har ägt två Ward C60 men båda har fått lämna snabbt. Klockan är gedigen men designen kändes för mig lite grovt tillyxad jämfört med vad jag är ute efter i en sportklocka. Gällande GMT-modellerna tycker jag att den där vridringen rent ut sagt är katastrof och hemsk.

Jag skulle ha kollat på något annat alternativ än dessa två; antingen en Seiko (Samurai borde passa både budget och storlek) eller något annat roligt märke. Kolla i mikrotråden, det finns mycket kul där ute!
Ja det är ju tack vare mikrotråden jag hittat CWn! Hur menar du med för grovt tillyxad? Du har inget klaga på gällande kvaliteten ?

Ja det är ju tack vare mikrotråden jag hittat CWn! Hur menar du med för grovt tillyxad? Du har inget klaga på gällande kvaliteten ?
Kvaliteten var bra under den korta tiden jag hade dem, så det är lugnt.

Med grovt tillyxad menar jag att allt kändes lite...Jadu. Boetten var vass där den borde varit rundad, boettlocket var alldeles för platt (svettigt!) och jag tyckte länken var riktigt oskön. Och pga att bandstiften sitter så nära själva caset var det inte osnutet att byta band till vare sig läder, canvas eller NATO.
Nu är jag lite bortskämd pga vad jag redan hade i lådan men den satt liksom inte bekvämt på något sätt. Man kan säga att den fick mig att uppskatta designprocessen som ligger bakom klockor som kostar några tusenlappar mer.

Eller Seiko/Orient. Seiko/Orient är bekväma oavsett prislapp.

Tack för bifogade bilder! Jag hade nog tänkt den 43mm. Hur tycker du den är kvalitetsmässigt?
Till skillnad från @Gäspande_Skorpan ovanför tycker jag att länken är fantastisk faktiskt då den har sin sköna mikrojustering. Jag fick iallafall till perfekt passform!
Däremot förstår jag vad han menar med grovt tillyxad, och om det är en ren sportklocka-beater du är ute efter kanske det inte är rätt, men jämfört med Seiko skx och turtle som jag också har tycker jag kvaliten är mycket mycket bättre.

Hade kört på trident, eller någon seiko. Hydroconquest är så trist, nya lite bättre. Sifferindex på hydro är så sjukt stora...

Till skillnad från @Gäspande_Skorpan ovanför tycker jag att länken är fantastisk faktiskt då den har sin sköna mikrojustering. Jag fick iallafall till perfekt passform!
Däremot förstår jag vad han menar med grovt tillyxad, och om det är en ren sportklocka-beater du är ute efter kanske det inte är rätt, men jämfört med Seiko skx och turtle som jag också har tycker jag kvaliten är mycket mycket bättre.
Jag kommer nog bära klockan varje dag på jobbet och jag jobbar Mån-Sön men det blir mest skrivbordsdykande och eventulla korta bilkörningar. (jobbar som bilsäljare)

Tillbaka
Topp