• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig välja Reverso!

Kakob

Cartier
Nu börjar det förhoppningsvis dra ihop sig till köp. Jag har velat länge, för jag vill verkligen att det här ska bli en klocka som får stanna hos mig tills jag ruttnar. Jag vill alltså köpa en JLC Reverso! Under försommaren var en Classique inne och vände, den var väl liten även för mina biljardköer, och fick gå vidare. Den här gången skall det bli rätt, och efter en jäkla massa surfande och funderande har jag kommit fram till att de starkaste kandidaterna är följande Reversos:

Grande Taille:

image.jpg


och Ultra Thin Tribute to 1931:

image.jpg


Mina huvudsakliga krav i letandet har varit:
- större än Classique, men inte för stor, det skall vara en klassisk dressklocka!
- tom baksida, vill ha möjlighet att gravera klockan i framtiden (exv. Duo uteslöts alltså)
- stilrenhet, skall alltid funka, vilket jag menar att båda modellerna ovan uppfyller på ett grymt sätt


Vad tycker ni? Fördelar/nackdelar mellan de två? Ägare av respektive modell får gärna slänga upp lite fler bilder, och dela med sig av personliga erfarenheter!

Not: Är medveten om likheterna mellan detta inlägg och ett jag gjorde i tråden om fyrkantiga klockor, det tidigare inlägget verkade tyvärr hamna i skymundan och fastna i limbo, därför gör jag en egen tråd istället!

(Bilder lånade från nätet)
 

Kakob

Cartier
En fördel med GTn:s ljusa tavla är ju att det funkar att köra både brunt och svart läder, brunt lirar inte så bra med den svarta tavlan på 1931:an tycker jag...
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Förstår ditt problem, båda är fantastiskt fina. Men jag hade nog ändå valt GT. :) Lycka till, hoppas vi får se en paketöppning snart!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det är svinlätt att sitta här och säga att 1931 är skitsnygg, för det är den, och säga att 'jag skulle ta den för den är så clean och enkel'.

Skulle jag stå med slantarna i näven och verkligen handla så skulle jag med 99,9% säkerhet gå hem med en GT dock. Riktig horolgiklassiker som alltid kommer att hålla utseendemässigt. Det händer lite mer i tavlan utan att bli rörigt. Subsekunden är ett plus i min bok också även om det naturligtvis ser cleant ut utan.

GT är en klar dressfavorit. Hade jag behovet skulle jag vara oerhört sugen...
 
Jag gillar 1931varianten, men skulle ändå gå på en Grande Taille, pga finishen på tavlan på GT. Guilloche-mönstret reflekterar ljuset fint och skapar liv. Dock verkar inte alla GT ha guilloche, se tex guldvarianten som Målarn postade några inlägg ovanför.
 

Kakob

Cartier
GT är uppenbarligen KS-favoriten! Håller med om att tavlan är mer levande, guillochen är fantastisk, och gillar subsekunden. En klocka utan sekundvisare är clean, men det är verkligen något trevligt med rörelsen sekundvisaren tillför....klockan lever helt enkelt
 

Kakob

Cartier
Förstår ditt problem, båda är fantastiskt fina. Men jag hade nog ändå valt GT. :) Lycka till, hoppas vi får se en paketöppning snart!

Hoppas jag med, har en köpesannons som ligger och bubblar, och finkammar beg-handlare så gott det går, får se vad som händer! Jakten är ju kul hur som :D

Finns det några GT-ägare på forumet som vill läska med lite bilder?
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Inte grande taille, inte 1931 utan grande reverso ultra thin. Fast den är på grönsen till för stor men ack så fin i sitt överenkla utförande.
 

Kakob

Cartier
Inte grande taille, inte 1931 utan grande reverso ultra thin. Fast den är på grönsen till för stor men ack så fin i sitt överenkla utförande.
Jo den är ju lite större, samma size som 1931:an. Storleksmässigt tror jag GT:n är optimal faktiskt. Känns som om den här frågan börjar bli besvarad för min del :happyhappy:
 
Topp