• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp mig välja sommarklocka

Vilken blir sommarklockan?

• Hamilton

Röster: 6 10.9%
  • Oris

Röster: 35 63.6%
  • Vostok

Röster: 8 14.5%
  • Ingen, metall g-shock duger gott!

Röster: 4 7.3%
  • Annan (specificera)

Röster: 2 3.6%

• Totala väljare
    55

DrSbaitso

Guld
2-Faktor
Hej forumet.
I dessa OWG-tider måste vi alla blicka framåt. Denna gång mot varmare och ljusare tider. Situationen är den att jag är nöjd med min dressage (nomos orion) och jag är nöjd med med vardagsklocka (grand seiko Sbgx093). Jag är också nöjd med min beater (g-shock gmw-b5000). Men mellan vardag och beater skulle jag vilja klämma in en jeans-och-tshirt klocka, som kan funka på stranden, i skärgården och på grillningen. Den ska tåla lite stryk (men inte så mycket som beatern) lite vatten, och inte vara för dyr. För närvarande har jag tre kandidater, men är öppen för fler:
C1449F12-BCAA-465B-AAF3-8C2F386C491E.jpeg

Kandidat 1. Hamilton the hack
0B07BA38-5437-450D-8312-891B8F445E9E.jpeg

+
  • Bra storlek
  • Bra pris
  • No-date
  • Lug holes!
-
  • Ingen länk (den finns, jag vet, men klockan passar inte med den)
  • Blästrad boett (repkänslig)
  • Bara 50 WR

Kandidat 2. Oris 65
06AF02FB-10D3-4722-AD45-1DC43F72EBF9.jpeg

9B1D309A-7049-4AB6-B9BD-F4CF99E4C08D.jpeg

+
  • Fantastisk länk
  • 100m WR
-
  • Lite dyr
  • Ett hårstrå för stor
  • Blir det kupade glaset känsligt?

Kandidat 3. Vostok amphibia
997888B7-EDB0-48C6-BA9C-4BDD7578BC54.jpeg

AB8A2A05-D9F2-42F2-B32A-48B5C74487CF.jpeg

+
  • Snorbillig
  • Tålig
  • "Äkta" klocka med gedigen historia
  • Bra storlek
  • No-date

-
  • Bedrövlig originallänk
  • Jag hittar fan inget band som funkar bra till den

Beslutsångesten är total och paralyserande.

OWG-disclaimer: inga klockor byttes eller provades vid skapandet av denna tråd.
AFC65EE9-8BB9-4551-A853-B0E3032AA88F.jpeg

G-Shocken är ju riktigt fet, men måste ändå säga Vostoken här, får verkligen parkhängs känsla av den med det lilla röda, ger den mycket karaktär, du kommer inte vara rädd att klättra över några stenar med den heller.
Underbar på natot btw.

Tveklöst din Oris. Mångsidig, badvänlig och en skön länk. Och såklart riktigt fin 👌🏼

Jag förstår inte. Får du inte bära vad du vill eller måste du ha samma klocka hela sommaren?

Hej forumet.
I dessa OWG-tider måste vi alla blicka framåt. Denna gång mot varmare och ljusare tider. Situationen är den att jag är nöjd med min dressage (nomos orion) och jag är nöjd med med vardagsklocka (grand seiko Sbgx093). Jag är också nöjd med min beater (g-shock gmw-b5000). Men mellan vardag och beater skulle jag vilja klämma in en jeans-och-tshirt klocka, som kan funka på stranden, i skärgården och på grillningen. Den ska tåla lite stryk (men inte så mycket som beatern) lite vatten, och inte vara för dyr. För närvarande har jag tre kandidater, men är öppen för fler:
C1449F12-BCAA-465B-AAF3-8C2F386C491E.jpeg

Kandidat 1. Hamilton the hack
0B07BA38-5437-450D-8312-891B8F445E9E.jpeg

+
  • Bra storlek
  • Bra pris
  • No-date
  • Lug holes!
-
  • Ingen länk (den finns, jag vet, men klockan passar inte med den)
  • Blästrad boett (repkänslig)
  • Bara 50 WR

Kandidat 2. Oris 65
06AF02FB-10D3-4722-AD45-1DC43F72EBF9.jpeg

9B1D309A-7049-4AB6-B9BD-F4CF99E4C08D.jpeg

+
  • Fantastisk länk
  • 100m WR
-
  • Lite dyr
  • Ett hårstrå för stor
  • Blir det kupade glaset känsligt?

Kandidat 3. Vostok amphibia
997888B7-EDB0-48C6-BA9C-4BDD7578BC54.jpeg

AB8A2A05-D9F2-42F2-B32A-48B5C74487CF.jpeg

+
  • Snorbillig
  • Tålig
  • "Äkta" klocka med gedigen historia
  • Bra storlek
  • No-date

-
  • Bedrövlig originallänk
  • Jag hittar fan inget band som funkar bra till den

Beslutsångesten är total och paralyserande.

OWG-disclaimer: inga klockor byttes eller provades vid skapandet av denna tråd.
AFC65EE9-8BB9-4551-A853-B0E3032AA88F.jpeg
Av dessa skulle jag definitivt gå för Oris. Sett till priset är det en av de bästa klockor jag, mycket klocka för pengen och passar till det mesta😃 Om du köper begagnat så kommer du undan rätt billigt!

Kör samma Hamilton på MN-band som sportklocka året runt. Klarar alla bad jag utsätter den för, väger inget, är tunn, rimlig PR och är billigbillig om jag skulle få den krossad. Har inte märkt av någon repkänslighet.

Edit: Räcker för att med lite is på sig åka Snowracer med pojken.

D5FC3300-F5CD-4BAE-925B-488C92266C95.jpeg

Senast ändrad:
Orisen känns vassast som sommarklocka av den bunten, men annars vore en vit SS World timer 41 kanske ett bra alternativ?

Tät, bra size, ljus, användbar komplikation ifall sommarn spenderas i annat land. Passar absolut till badshortsen och jeansen. Och sist men inte minst, Svenskt såklart :cigar:

Orisen känns vassast som sommarklocka av den bunten, men annars vore en vit SS World timer 41 kanske ett bra alternativ?

Tät, bra size, ljus, användbar komplikation ifall sommarn spenderas i annat land. Passar absolut till badshortsen och jeansen. Och sist men inte minst, Svenskt såklart :cigar:
Jag vill verkligen tycka om SS, men det är bara royal capital som gör det för mig och den är ju något helt annat. Med det sagt är jag lite nyfiken på WT36 i orange..

Kör samma Hamilton på MN-band som sportklocka året runt. Klarar alla bad jag utsätter den för, väger inget, är tunn, rimlig PR och är billigbillig om jag skulle få den krossad. Har inte märkt av någon repkänslighet.

Edit: Räcker för att med lite is på sig åka Snowracer med pojken.

D5FC3300-F5CD-4BAE-925B-488C92266C95.jpeg
Värdefull input! Jag funderade just på hur nojig man ska vara angående 50m.

Hamiltonen hade vart en kanonval om det inte vore för 5 ATM. Lite det som fick mig att sälja den. :)

Visst, det bör inte vara några problem men känns inte riktigt tryggt med 5 ATM om man ska plaska runt.

Jag hade röstat på Orisen. Eller kanske ska du kolla på en CWC G10 GS. Förvisso quartz men 20 ATM och samma stuk som Hammen.

CWC G10 GS.png

Hamiltonen hade vart en kanonval om det inte vore för 5 ATM. Lite det som fick mig att sälja den. :)

Visst, det bör inte vara några problem men känns inte riktigt tryggt med 5 ATM om man ska plaska runt.

Jag hade röstat på Orisen. Eller kanske ska du kolla på en CWC G10 GS. Förvisso quartz men 20 ATM och samma stuk som Hammen.

CWC G10 GS.png
Absolut en kandidat! Inget emot kvarts, men har kronskyddallergi...

CWC G10 GS.png
Påminner en del om Sinn 556 med den crown guarden!

Och angående tråden skulle jag valt hamiltonen så länge du inte tänker bada mycket med klockorna. Är billigare, och lättare vilket är skönt under sommaren, samt så tycker jag personligen att den är snyggare

Tycker Orisen är bra mycket snyggare än både Hamiltonen och Vostoken men om den känns för stor och dyr får det väl bli Casion.. annars är det väl bara köra, tror inte Orisen kommer fara så illa. :)

Och angående tråden skulle jag valt hamiltonen så länge du inte tänker bada mycket med klockorna. Är billigare, och lättare vilket är skönt under sommaren, samt så tycker jag personligen att den är snyggare
Nu vet jag inte hur mycket folk badar men jag hörde Hamiltonen i stort sett hela förra sommarens badsäsong. Gick alldeles utmärkt IOM att jag sällan (aldrig) har armen mer än 2-3m under ytan. Femtio famnar är liksom femtio famnar.

Nu vet jag inte hur mycket folk badar men jag hörde Hamiltonen i stort sett hela förra sommarens badsäsong. Gick alldeles utmärkt IOM att jag sällan (aldrig) har armen mer än 2-3m under ytan. Femtio famnar är liksom femtio famnar.
fast 50 famnar är ju en vattenpelare i testmiljö, blir andra siffror/tryck när man simmar och rör på sig i vattnet. Men ja borde inte vara några problem, menar bara att man kan vara mer lugn med en dykarklocka som Orisen

fast 50 famnar är ju en vattenpelare i testmiljö, blir andra siffror/tryck när man simmar och rör på sig i vattnet. Men ja borde inte vara några problem, menar bara att man kan vara mer lugn med en dykarklocka som Orisen
Det här har gåtts igenom hur många gånger som helst.
Om du ska uppfylla myten om "dynamiskt tryck" pga armens rörelse måste du vara snabbare i vattnet (på djup) än Michael Phelps någonsin har varit. Sista stycket förklarar det hela rätt bra.

Att vi sedan desperat söker anledningar till att köpa dyra saker och därför söker oss till argument "overbuilt" är något helt annat.

Det här har gåtts igenom hur många gånger som helst.
Om du ska uppfylla myten om "dynamiskt tryck" pga armens rörelse måste du vara snabbare i vattnet (på djup) än Michael Phelps någonsin har varit. Sista stycket förklarar det hela rätt bra.

Att vi sedan desperat söker anledningar till att köpa dyra saker och därför söker oss till argument "overbuilt" är något helt annat.
Det är nog mycket så. Samtidigt var det ju länge så att "meter" bara indikerade användningsområde, inte djup. Se "Water resistance classification" nedan. Så är det dock inte längre.

Det är nog mycket så. Samtidigt var det ju länge så att "meter" bara indikerade användningsområde, inte djup. Se "Water resistance classification" nedan. Så är det dock inte längre.
Förstår inte vad du skriver och den wikisidan innehåller en del hittepå. Men utan klassning från tredje part med skyddad och bestämd standard är det helt upp till tillverkaren att leverera det man lovar med djupmärkningen. Seriösa tillverkare har ju dock alltid levt upp till märkningen om klockan är i skick.

Förstår inte vad du skriver och den wikisidan innehåller en del hittepå. Men utan klassning från tredje part med skyddad och bestämd standard är det helt upp till tillverkaren att leverera det man lovar med djupmärkningen. Seriösa tillverkare har ju dock alltid levt upp till märkningen om klockan är i skick.
Jag menar bara att tabellen på wiki-sidan också har förekommit i manualer från tex casio tidigare, där det tex står att "30m WR" betyder att den klarar regn, men inte en dusch. Det har i alla fall jag haft med mig förmodligen längre än det varit "sant", även om det såklart är som du säger också.

Tillbaka
Topp