• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp mig. Vilken ska jag ha.

Vilken?

  • Omega Planet Ocean 39.5 mm

    Röster: 53 32.7%
  • Rolex Oyster Perpetual 36 mm

    Röster: 109 67.3%

  • Totala väljare
    162

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Jag velar fram och tillbaka. Därför frågar jag er. Vilken ska jag ha Rolex eller Omega?
Omegan har ju lumen och det ställbara spännet till sin fördel.
Rolexen har ju tidlösheten och att den är lättare i vikten.
Bilderna är tagna från nätet.
received_1552524871458116.jpeg
received_1552524798124790.jpeg
 
Kör Rollen. Jag har haft en. Storleken och utseendet gör en mer allsidig än Omegan. Dessutom är det en bra inkörsport till tyngre grejor :)
 

Simpano

Breitling
2-Faktor
Som sagt helt olika modeller. Skulle vilja ha båda.
Kollade mkt på OP:n och Omega Aqua terra som nämnt tidigare. Blev tillslut en Grand Seiko istället.
Mellan dessa hade jag valt Rolex.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Nu vet jag inte dun budget men det finns en massa andra att välja på.
Aqua terra, Explorer, DJ, för att nämna några, står det dock mellan de du nämnt så är Rolex the way to go!
 

marw

Panerai
2-Faktor
Det är ju två väldigt olika klockor. För mig en dykare och en sportdressare. Det korta svaret blir Rolex OP 36mm, fin och mångsidig klocka!

Som andra påtalat tycker även jag att PO i 39mm får lite konstiga proportioner. Om du är bekväm med 42 så är ju PO i 42 en grym klocka på alla sätt.

Det verkar dock som att du söker något under 40mm och jag vill verkligen slå ett slag för Explorer I. Titta både på den senaste ref i 39mm men missa inte någon av ref i 36mm. En otroligt trevlig och mångsidig klocka. Jag har haft både 36 och 39 mm och föredrar 36 då jag sportar typ 17 cm handled. Även en omega Aqua terra i 39mm är en väldigt trevlig och prisvärd klocka.

Vill du ha en dykare är ju en rolex sub på 40mm aldrig fel. Väljer du en lite äldre med gamla caset så bär den mindre på armen.

Kanske är det bara nyköp som gäller? Om du är helt låst på nyköp så faller ju en del av mina tips. Tycker dock inte du ska låsa dig vid att köpa nytt.
 
Senast ändrad:

Reverso

Panerai
Ska klockan användas i vardagslivet så kör på Rolex.


En elegant kameleont som passar bra i princip till alla tillfällen.
 

vonhall

Rolex
Hade kört Omegan! Dels för att den är snyggare samt att jag tycker att 36 mm är lite för litet på en mansarm. Om du inte har väldigt smala handleder!
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
39,5 Omegan käns fel på armen tycker jag. En PO ska vara minst 42, så min röst faller på Rollen!
Jag håller med. Jag testade en 39.5 PO men proportionerna kändes fel. Som om de bara krympt en större klocka.
Kör isf Rolexen om du känner för den.
Skit i andrahandsvärdet, köp det du vill ha!
 

Rulle

Audemars
Här är några på min gamla !
Trevlig modell dock fick jag inte till en bra fit på handleden ...
Kan bero på att glidelock har förstört mitt länkanvändande !

IMG_3197.JPG
IMG_3426.JPG
IMG_3363.JPG

(Rikrigt kassa bilder men det är dom enda som är kvar på luren)


Vill du börja dreggla så kolla in loevhagen's bilder på den blå araben på insta !
(Yes rolex kallar den urtavlan blue arab)
 

Vatsug

Breitling
Var också inne på PO:n som förstaklocka innan jag provade den i butik. Det är en rejäl pjäs, och upplevs högre och mer kompakt än 43,5mm-versionen. Ett annat alternativ är att du plockar upp en begagnad PO 42mm med 2500-verket. Den bygger mindre på höjden än de senare varianterna och får således en mer dressad look.
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Kul med så många svar.
Ska försöka komma med lite reflektioner. Ja min handled är skitliten. Går mellan 15.5 cm och 16 cm.
Har provat Explorer tidigare och tyckte den blev som en stekpanna på min handled då den har så pass mycket tavelyta. Har provat AT tidigare och även ägt en, den träffar rätt på bilder, men i verkligeten tycker jag den känns lite konstig. Att skaffa en Omega PO 42 känns som den kommer bli lite stor. Samt att jag gillar den senaste generationen lite mer.

Skaffar jag OPn hade jag nog även tänkt köpa en Christopher Ward C60 Trident 38 mm att alternera med. Planet Ocean känns som att köper jag den så nöjer jag iag med den tillsvidare.

Men kul att höra från er och det verkar ju som Rolexen ligger i ledning.
 

Nedro

Panerai
2-Faktor
Generellt brukar jag vara för Omega framför Rolex, men tycker inte så mycket om datum på klockor. (Gör det svårare att rotera dem och stör symmetrin på tavlan)
Av dessa skäl samt att jag tycker PO inte är lika stilren med sin HE ventil vid klockan 10.
 

Uret24

Cartier
Mellan dessa 2 så hade jag valt planet ocean alla dagar i veckan. Känns bara så mycket roligare än den simpla designen på OP'n :)
 
Senast ändrad:
OP:n är ju skittrist, det finns inget intressant utseendemässigt, teknologiskt, historiskt eller utmärkande med den öht. Den är inte ens speciellt tunn så den är en medioker dressare också.
 

Rulle

Audemars
OP:n är ju skittrist, det finns inget intressant utseendemässigt, teknologiskt, historiskt eller utmärkande med den öht. Den är inte ens speciellt tunn så den är en medioker dressare också.
Det är ju både en bra och dålig sak ;)
Vill man ha en non nonsen klocka så e den perfa men som fd ägare till en så kan den bli lite väl tradig
 
Topp