• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp! Nya klockar går på tok för fort!

Essen

Omega
Hej! Fick igår äntligen en efterlängtad klocka! SteVral bronze Moray:)
Den är tokfin men tyvärr solkas upplevelsen av att den går alldeles för fort, den är nu uppe i ca 10 min för fort första dygnet:(
Vad kan det bero på??
Den är alltså helt sprillans ny och urverket är ett Miyota 9015...
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Låter nästan som om den blivit magnetiserad. Har den hamnat i närheten av något med en stark magnet?
 

Essen

Omega
Låter nästan som om den blivit magnetiserad. Har den hamnat i närheten av något med en stark magnet?
Inte i min ägo, men man vet ju inte vad som hänt i frakten... Jo det är ju garanti och det ska täcka sådana fel... Ska kontakta de, men det hade varit väldigt gött att slippa skicka tillbaka den... Om den är magnetiserad, kan man inte bara gå till en urmakare här å be dom avmagnetisera den? Självklart efter samråd med tillverkaren...
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Inte i min ägo, men man vet ju inte vad som hänt i frakten... Jo det är ju garanti och det ska täcka sådana fel... Ska kontakta de, men det hade varit väldigt gött att slippa skicka tillbaka den... Om den är magnetiserad, kan man inte bara gå till en urmakare här å be dom avmagnetisera den? Självklart efter samråd med tillverkaren...

Det borde väl fungera att gå till en klädaffär och låna deras avlarmningsutrustning som brukar sitta i bordsskivan vid kassan.
Det är väl en avmagnetiserare? Eller är det en jättedum ide som gör mer skada än nytta?
 

Kaha

Omega
Det borde väl fungera att gå till en klädaffär och låna deras avlarmningsutrustning som brukar sitta i bordsskivan vid kassan.
Det är väl en avmagnetiserare? Eller är det en jättedum ide som gör mer skada än nytta?
Nej det går inte att avmagnetisera en klocka med en extern avmagnetiseringsapparat. Balansfjädern måste fixeras på något sätt , typ att man trycker in den in bit mjukt vax eller liknande.
Det är rätt osannolikt att klocka blivit magnetiserad, troligare har det kommit smuts eller olja i balansfjädern.
 
Visst kan man avmagnetisera klockor med extern apparatur utan att på något vis röra urverket, det är ju praxis i branschen att börja med detta. Om det inte visar sig tillräckligt måste urverket monteras ner då balansspiral och andra komponenter kan behöva avmagnetiseras - man kan ju likställa det med en vanlig fullservice då urverket i samma veva bör ses över och oljas in på nytt efter en tvätt i ultraljudsbadet. Kostnaden blir ju då också därefter. Nåja, för oss med "Master Chronometer"-klassificerade urverk med co-axial gång från Omega existerar inte det problemet ;) I just det här fallet torde man helt enkelt byta urverket då servicekostnaden förmodligen överstiger kostnaden av ett nytt verk om det skulle visa sig vara kraftigt magnetiserat.

Att balansspiralen är smutsig/har klibbat ihop sig är absolut också en mycket trolig bakgrundsorsak. Either way, klockan är ju sprillans och under garanti så det är inte mycket att fundera över; utnyttja garantin.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Kaha

Omega
Visst kan man avmagnetisera klockor med extern apparatur utan att på något vis röra urverket, det är ju praxis i branschen att börja med detta. Om det inte visar sig tillräckligt måste urverket monteras ner då balansspiral och andra komponenter kan behöva avmagnetiseras

Man kan avmagnetisera en hel klocka om man är helt säker på att balansspiralen inte är magnetisk.
Om balansspiralen är magnetisk är det stor risk att man skadar den permanent om man skull försöka avmagnetisera hela klockan!
Avmagnetisering går till så att man utsätter objektet som skall avmagnetiseras för en stark magnetism som man man växlar polaritet på, fram och tillbaka med en sjunkande amplitud. Om man utsätter en magnetisk (eller magnetiserbar) balansspiral för detta så kommer den att börja svänga med magnetfältet, det är det som gör att det inte går att avmagnetisera den utan att plocka ut den. Ännu värre är balansspiralen kan börja svänga så mycket att den slår i sig sjävl och skadas!
 

Essen

Omega
Visst kan man avmagnetisera klockor med extern apparatur utan att på något vis röra urverket, det är ju praxis i branschen att börja med detta. Om det inte visar sig tillräckligt måste urverket monteras ner då balansspiral och andra komponenter kan behöva avmagnetiseras - man kan ju likställa det med en vanlig fullservice då urverket i samma veva bör ses över och oljas in på nytt efter en tvätt i ultraljudsbadet. Kostnaden blir ju då också därefter. Nåja, för oss med "Master Chronometer"-klassificerade urverk med co-axial gång från Omega existerar inte det problemet ;) I just det här fallet torde man helt enkelt byta urverket då servicekostnaden förmodligen överstiger kostnaden av ett nytt verk om det skulle visa sig vara kraftigt magnetiserat.

Att balansspiralen är smutsig/har klibbat ihop sig är absolut också en mycket trolig bakgrundsorsak. Either way, klockan är ju sprillans och under garanti så det är inte mycket att fundera över; utnyttja garantin.

Vänligen
Forumets undersköterska
Jag tackar ödmjukast för alls svar, de är mycket informativa... Jag har kontaktat företaget och inväntar svar...
Jag tycker att det hade varit väldigt skönt att slippa skicka tebax klockan hela vägen till USA:( Är det någon som har varit med om att åtgärda garantier hos lokal urmakare istället för leverantören?? Långskott kanske...
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag tackar ödmjukast för alls svar, de är mycket informativa... Jag har kontaktat företaget och inväntar svar...
Jag tycker att det hade varit väldigt skönt att slippa skicka tebax klockan hela vägen till USA:( Är det någon som har varit med om att åtgärda garantier hos lokal urmakare istället för leverantören?? Långskott kanske...
Hade vart trevligt att kunna lösa det utan att skicka tillbaka den men tyvärr tror jag få företag går med på att låte någon oberoende part ta hand om garanti ärenden om det inte är någon som de har samarbetat med tidigare. Även om du är helt ärlig så är inte alla det och det öppnar upp för att någon ska blås de med påhittade fakturor. Men du kan inte få mer än ett nej så självklart kan du fråga men gör inget innan du först får ett ok från säljaren så du inte riskerar att förvanska garantin.
Däremot så är det inge snack om att de ska åtgärda felet om den går så mycket för fort.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Man kan avmagnetisera en hel klocka om man är helt säker på att balansspiralen inte är magnetisk.
Om balansspiralen är magnetisk är det stor risk att man skadar den permanent om man skull försöka avmagnetisera hela klockan!
Avmagnetisering går till så att man utsätter objektet som skall avmagnetiseras för en stark magnetism som man man växlar polaritet på, fram och tillbaka med en sjunkande amplitud. Om man utsätter en magnetisk (eller magnetiserbar) balansspiral för detta så kommer den att börja svänga med magnetfältet, det är det som gör att det inte går att avmagnetisera den utan att plocka ut den. Ännu värre är balansspiralen kan börja svänga så mycket att den slår i sig sjävl och skadas!
Har sett relativt seriösa urmakare köra hela klockor i avmagnetiserare utan någon direkt felsökning innan. Hur åtgärdar man ifall balansspiralen är magnetisk? Kan det vara så att delen är mycket billigare än själva arbetet så det ändå är värt att dra en chansning?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man kan avmagnetisera en hel klocka om man är helt säker på att balansspiralen inte är magnetisk.
Om balansspiralen är magnetisk är det stor risk att man skadar den permanent om man skull försöka avmagnetisera hela klockan!
Avmagnetisering går till så att man utsätter objektet som skall avmagnetiseras för en stark magnetism som man man växlar polaritet på, fram och tillbaka med en sjunkande amplitud. Om man utsätter en magnetisk (eller magnetiserbar) balansspiral för detta så kommer den att börja svänga med magnetfältet, det är det som gör att det inte går att avmagnetisera den utan att plocka ut den. Ännu värre är balansspiralen kan börja svänga så mycket att den slår i sig sjävl och skadas!
Spännande, det har jag aldrig hört tidigare! Om man hackar klockan innan då? Då stannar väl balansfjädern och kan icke vibrera sönder?
 

Essen

Omega
Uppdatering: precis som ni säger så tar de självklart tillbaka klockan på garanti-fix... Men jag är ändå fundersam, den blev med största sanolikhet magnetiserad i posten påväg till mig... Om jag skickar den till Usa å sen tillbaka så finns ju risken att precis samma sak händer igen... Dessutom finns risken att förlora klockan i postgången...
Ställde frågan om det var ok att göra service här i Sverige istället å svaret var typ om du har en pålitlig urmakare som kan demagnetisera den + regulera och trycktesta till 1000 m så kör, men om de klantar sig så gäller inte garantin längre (föga förvånande)...
Vad säger ni? Vad hade ni gjort? Känns surt att lägga pengar ur egen ficka på service, samtidigt vill jag bara ha den fungerande och slipppa vänta och oroa mig över posten...

Någon som har tips på pålitlig urmakare i Göteborg?
 

Essen

Omega

Jodå... Kul att du frågar:) Jag gick med klocka till en urmakare som jag hade haft mailkontakt med och beskrivit hela historien... De tog emot klockan men sa inte så mycket vad de skulle göra... På kvittot stod att arbetet skulle ta max 14 dagar... Jobbig väntan å efter två och en halv vecka fick jag ett sms om att klockan var klar!
Spänd av förväntan gick jag för att hämta den och få domen...
Svaret var en helt vanlig ruckning och jag fick betala hela 300kr!!!!
Resultatet?
Klockan går +0,8 sekunder på armen i genomsnitt på armen!!! (Mätt med Toolwatch) Så jag kan inte var annat än sjukt sjukt glad och nöjd över att det gick så bra!!!
Ibland slutar det lyckligt;)
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Jodå... Kul att du frågar:) Jag gick med klocka till en urmakare som jag hade haft mailkontakt med och beskrivit hela historien... De tog emot klockan men sa inte så mycket vad de skulle göra... På kvittot stod att arbetet skulle ta max 14 dagar... Jobbig väntan å efter två och en halv vecka fick jag ett sms om att klockan var klar!
Spänd av förväntan gick jag för att hämta den och få domen...
Svaret var en helt vanlig ruckning och jag fick betala hela 300kr!!!!
Resultatet?
Klockan går +0,8 sekunder på armen i genomsnitt på armen!!! (Mätt med Toolwatch) Så jag kan inte var annat än sjukt sjukt glad och nöjd över att det gick så bra!!!
Ibland slutar det lyckligt;)
Härligt!:)
 

Fredig

Cartier
Jodå... Kul att du frågar:) Jag gick med klocka till en urmakare som jag hade haft mailkontakt med och beskrivit hela historien... De tog emot klockan men sa inte så mycket vad de skulle göra... På kvittot stod att arbetet skulle ta max 14 dagar... Jobbig väntan å efter två och en halv vecka fick jag ett sms om att klockan var klar!
Spänd av förväntan gick jag för att hämta den och få domen...
Svaret var en helt vanlig ruckning och jag fick betala hela 300kr!!!!
Resultatet?
Klockan går +0,8 sekunder på armen i genomsnitt på armen!!! (Mätt med Toolwatch) Så jag kan inte var annat än sjukt sjukt glad och nöjd över att det gick så bra!!!
Ibland slutar det lyckligt;)
För 300kr kan det väl vara värt... Skönt att det löste sig. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jodå... Kul att du frågar:) Jag gick med klocka till en urmakare som jag hade haft mailkontakt med och beskrivit hela historien... De tog emot klockan men sa inte så mycket vad de skulle göra... På kvittot stod att arbetet skulle ta max 14 dagar... Jobbig väntan å efter två och en halv vecka fick jag ett sms om att klockan var klar!
Spänd av förväntan gick jag för att hämta den och få domen...
Svaret var en helt vanlig ruckning och jag fick betala hela 300kr!!!!
Resultatet?
Klockan går +0,8 sekunder på armen i genomsnitt på armen!!! (Mätt med Toolwatch) Så jag kan inte var annat än sjukt sjukt glad och nöjd över att det gick så bra!!!
Ibland slutar det lyckligt;)
Kul, ibland har man tur i oturen. :)
 
Topp