• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp!! Omega Speedmaster Michael Schumacher edition, Pantbank i USA

Hej KS!

Jag är på semester i Fort Lauderdale denna veckan så jag och Pappa har åkt runt lite idag på olika pantbanker i hopp om diverse fynd. Självklart har man ögonen öppna efter klockor och på ett ställe fastnade jag för en Omega Speedmaster Michael Schumacher edition.
Vad jag har läst mig till gjordes det totalt 6000 ex av just detta modellen. Tycker den ser riktigt trevlig ut, skicket är bra dock saknades det papper.
Handlaren garanterar givetvis äktheten och i mina ögon så har jag inga tvivel på att den är äkta.

Säljaren begär 1900 dollar, tror dock det går att förhandla en del.

En likadan klocka, här begär dem 2700 dollar
http://www.ebay.co.uk/itm/OMEGA-Spe...aph-Michael-Schumacher-35185000-/321910866142

Vad tror ni är rimligt och hur mycket skulle ni betalat för den ?

All input uppskattas, bra att veta, hur lätt/svårt blir det att sälja hemma i Sverige om man vill? är väldigt sugen på att åka tillbaka imon och försöka förhandla priset lite!

Knäppte en bild på den i affären, fick inte fota baksidan PGA serienr , dock memoriserade jag dessa o skrev ner de så har dessa också.
Med Vänliga Hälsningar, Alexander Johansson
 

Bilagor

  • 12202601_10205074816693101_827083752_n.jpg
    12202601_10205074816693101_827083752_n.jpg
    53.5 KB · Visningar: 305

poormans

Rolex
med en usd på 8,6 kr är det tyvärr inget fynd, dels har för mig att det är en speedy reduced i grunden (knepig konstruktion på urverk och därmed dyr service)
sen tror jag att de inte ligger så mkt över 12-13 k givetvis beroende på skick, tillbehör och servicehistorik
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Då är frågan - servicebehov ?
Om du verkligen gillar klockan så kör , 10k låter som ett bra pris.
Annars så vänta o kör på en "riktig"- professional .
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag själv hade inte betalat mer än för någon annan Speedy.
6000 ex är massproduktion, inte limiterad.
6000 klockor är lika många exemplar som GS tillverkade mekaniska ur/år 2013, så ja 6000 klockor är definitivt massproduktion.

Det i sig gör ju såklart inte klockan dålig, tycker den var nice.
 

JohnDoe

Rolex
Hej,
Det där är väl en modernare variant på den här http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2867/vara/1164537 och det finns rätt många andra schumacher varianter som den här http://www.kaplans.se/sv/auktioner/2867/vara/1175500
Dollarn ligger just nu på ca 8.73, stack upp rejält nu i veckan. Finns rätt många 90 tals speedys ute och de går för 10-20k beroende på skick och modell. Service lär bli 4-5k. Glöm inte att priserna i usa är exkl salestax, vet inte om det gäller beg i pantbutiker. I florida blir det väl ca 8%. De flesta kort har 1,65% växlingsavgift... Ger kursen 8,87... Så många bäckar små blir en del pengar. Över 15ksek hade jag inte betalat för den. Då lägger jag in lite "bonus" för att man vill ha just den modellen. Det ger ett pris på ca 1690 usd inkl salestax. Sen kan den ju vara stulen... och därmed svårservad....
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Nu när man är lite mer påläst så har jag lärt mig att Omegas klockor är väldigt sällan limiterade. De gillar dock att få folk att tro det, för uppenbarligen så fungerar det ju.

Med det sagt är andrahandsvärdet oftast sämre jämfört med de vanliga modellerna, eftersom de är tidlösa.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Skulle tyvärr våga påstå att denna referens är den sämsta av dem alla utifrån säljperspektiv, så ha det i bakhuvudet innan du slår till. Dvs. har du tänkt att låta den vandra vidare så skulle jag hoppa den.
 
  • Like
Reactions: Ako
Tack för alla svar, det slutade med att jag åkte hem utan speedmastern. :) Utan era råd hade jag nog slagit till i hopp om ett bättre kap än vad det var. Guld värt!

/Alexander
 
Topp