• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp PAM351 alt. PAM422 alt. PAM 423

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tjena

Snart kan jag inte hålla mig längre :).

Behöver input från lite kunnigt folk är det "dumt" att köpa någon av ovanstående.
Jag gillar verkligen alla dock så är kanske 47mm lite overkill(jag har 18cm handleder men är bara 167cm). Måste säga att jag verkligen gillar färgkombinationen på alla ovanstående.

Skall jag tänka om ex vad gäller hur de kommer hålla värdet, hur "lätt" det kommer vara vid en eventuell vidareförsäljning .... vilka andra modeller skall jag titta på.

PAM351
cid_1277F5FA-F8E7-42DE-A3B1-6022AF55959E.jpg



PAM 422
34.jpg


PAM423
720354090_5_Big.jpg


Tack på förhand
M
 
Senast ändrad:

Asplund

Patek
2-Faktor
Trivs du med 47 mm så hade jag nog valt 422an då den är jävligt frän! gillar man mer moderna influenser så är ju 351an bättre men den sitter så jävla högt på handleden pga. P.900X verken!

Sen är jag inte ett big fan av Titan, har du haft någon titanklocka innan?

/Asplund
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tjena

Tack för inputen!

Äger en Oris Titan för tillfället på 46mm har haft en Oris 44mm på titan med, inga problem med det som sådant!
Jag har aldrig provat en 47mm panerai så jag är lite osäker kring storleken.

351:ans tobacco dial och guldvisare är bara för fräna :)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
ja det är najjs med tobacco men då tycker jag att 422ans vintage feeling är trevligare! om man nu gillar sånt..

Sen är ju Assolutamente bandet man får med till 422an det snyggaste Panerai gjort :)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Önskar att jag hade lite manligare handleder så jag kunde rocka en 47a nu är det tyvärr inte så :(
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tjena

Det första damen sa var det bandet (som sitter på 422) är jäkligt snyggt :D

Har kollat några youtubeklipp på 422/423 domeglaset och tjocklecken på klockan är inte att leka med :D
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Tjena

Det första damen sa var det bandet (som sitter på 422) är jäkligt snyggt :D

Har kollat några youtubeklipp på 422/423 domeglaset och tjocklecken på klockan är inte att leka med :D


Tror faktiskt den är tunnare än 351? 351 är 18.6 mm och jag har för mig att 47orna med domed och handjagat verk ligger under detta!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Shit är dem så höga. Min Aquis chrono är på 16mm om jag inte missminner mig och den är ju ganska bitig minst sagt




Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

san

Cartier
2-Faktor
Klarar du av att bara 47 mm så kör på PAM 422. Jag hade personligen valt bort PAM 351 på grund av materialvalet (titan, som ju tenderar att repas väldigt lätt och som, på gott och ont, viktmässigt, inte inger samma känsla som att bära en klocka i stål). Kolla på PAM 312. Den är identisk med PAM 351 med skillnaden att den är i stål.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Klarar du av att bara 47 mm så kör på PAM 422. Jag hade personligen valt bort PAM 351 på grund av materialvalet (titan, som ju tenderar att repas väldigt lätt och som, på gott och ont, viktmässigt, inte inger samma känsla som att bära en klocka i stål). Kolla på PAM 312. Den är identisk med PAM 351 med skillnaden att den är i stål.


Håller med dig. Dock är PAM312 inte direkt identisk? Annan färg på tavlan, index och visare.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tjena

Är inte också själva tavlan och visarna annorlunda på 312 jämfört med 351


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

wilsdorf

Omega
Har själv testat både 372,422 och 423. Jag har inte smala handleder men kan säga att dom är.....biffiga. Inte höga utan sitter bra på handleden men stora. Därför avstod jag från köp. Men....tankar på att det ändå funkar finns i bakhuvudet och då är det 422:an som gäller. Coola klockor. Jag kommenterade inte 351 och anledningen är att den går bort i jämförelse.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
SQUOTE="M snart kan jag inte hålla mig längre :).

Behöver input från lite kunnigt folk är det "dumt" att köpa någon av ovanstående.
Jag gillar verkligen alla dock så är kanske 47mm lite overkill(jag har 18cm handleder men är bara 167cm). Måste säga att jag verkligen gillar färgkombinationen på alla ovanstående.

Skall jag tänka om ex vad gäller hur de kommer hålla värdet, hur "lätt" det kommer vara vid en eventuell vidareförsäljning .... vilka andra modeller skall jag titta på.

PAM351
cid_1277F5FA-F8E7-42DE-A3B1-6022AF55959E.jpg



PAM 422
34.jpg


PAM423
720354090_5_Big.jpg





Det första jag tänker på när jag läser ditt inlägg, att om du är ute efter en klocka som håller värdet så är det nog Rolex som gäller! Sen kan det ju vara så att du menar, vilken av dom tre Panerai håller sitt värde mest.
Det var en svårare fråga, då jag inte är helt insatt i Panerai och deras klockor, jag gillar märket och jag gillar Panerais design är själv ägare av en Pam48 som är 40mm.

Av dom tre som du har att välja på så säger ögat och känslan pam422, tok snygg i mina ögon. Och en klar favorit, hade själv köpt den om jag bara kunnat bära upp den. Tror däremot att den kanske kan vara svår såld pga storleken. Sen är den tyvärr manuell, har själv en manuell i min samling men det är Omegas Moonwatch. Tror folk hellre köper automatiska klockor, men det är min personliga åsikt.

Vad det beträffar pam351 så håller jag med flera som svarat att det inte är lika känsla i titan som i stål, mest pga vikten, personligen älskar jag tyngd i klockorna, däremot så är det väldigt snyggt med titan, tror tyvärr att det är svårare att sälja titan än stål. Plus för denna klocka, att den är automatisk, kan göra att den blir mer lättsåld om du nu skulle sälja den.

Vad har vi kvar! Jo, pam433, även den manuell och 47mm, jag hoppas att jag inte är ute och cyklar här, har för mig att jag sett refnr pam323 som aotomatisk, jag gillar detaljer på klockor, denna Panerai har ju det med sin Power Reserve, väldigt onödig men mycket härlig detalj, finns säkert fler en jag som är tarv på sådana saker.

Slut plädering då, om du vill förlora så lite pengar vid en eventuell försäljning så skulle jag råda dig att köpa begagnat, dock inte lika roligt som att köpa nytt. Vet du om att du kommer behålla den, VISST, köp nytt. Kollar vi oavsett om du köper en ny eller begagnad Panerai, så tror jag att det är 44mm som gäller, 47mm låter stort som f.. så personligen tror jag att 44mm förblir mer lättsålt än 47mm. Om du nu vill göra så lite förlust som möjligt, köp ROLEX :D

Lycka till med ditt framtida köp ;) !

Hoppas jag inte målat in mig i något hörn nu, Haha :D !
 
Senast ändrad:

Andreas777

Cartier
Smaken är som baken... Själv så föredrar jag 422, bäst balans mellan subdail och övriga index. Jag har känt och klämt och önskat att den passat min handled men tyvärr... Den bär så mkt större än 47mm. Jag har en 424 och en 305 som båda är 47mm men som sitter så mkt bättre. Tror kupolglaset på 422 gör att den känns klumpig.
Vikten på min 305 som är i titan är knappa 160g på gummi så visst känns det att du har en klocka på armen om du skulle välja 351. Upplever inte mina stål pannor som tyngre (tror att 47mm i titan är tyngre än min 44mm i stål)

En beggad 422 känns lite som pengar på ett Nordea sparkonto. Det händer inte särskilt mkt med dom. Vet inte hur lätt flippad den är så du får kanske vänta ett par extra veckor på pengarna.

Lycka till, ser fram emot fler pannor på forumet.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Har själv testat både 372,422 och 423. Jag har inte smala handleder men kan säga att dom är.....biffiga. Inte höga utan sitter bra på handleden men stora. Därför avstod jag från köp. Men....tankar på att det ändå funkar finns i bakhuvudet och då är det 422:an som gäller. Coola klockor. Jag kommenterade inte 351 och anledningen är att den går bort i jämförelse.

Tjena
jag hoppas jag också får möjlighet att prova alla. Det känns som att det är för mycket pengar för att köpa något osett/oprovat!
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Det första jag tänker på när jag läser ditt inlägg, att om du är ute efter en klocka som håller värdet så är det nog Rolex som gäller! Sen kan det ju vara så att du menar, vilken av dom tre Panerai håller sitt värde mest.
Det var en svårare fråga, då jag inte är helt insatt i Panerai och deras klockor, jag gillar märket och jag gillar Panerais design är själv ägare av en Pam48 som är 40mm.

Av dom tre som du har att välja på så säger ögat och känslan pam422, tok snygg i mina ögon. Och en klar favorit, hade själv köpt den om jag bara kunnat bära upp den. Tror däremot att den kanske kan vara svår såld pga storleken. Sen är den tyvärr manuell, har själv en manuell i min samling men det är Omegas Moonwatch. Tror folk hellre köper automatiska klockor, men det är min personliga åsikt.

Vad det beträffar pam351 så håller jag med flera som svarat att det inte är lika känsla i titan som i stål, mest pga vikten, personligen älskar jag tyngd i klockorna, däremot så är det väldigt snyggt med titan, tror tyvärr att det är svårare att sälja titan än stål. Plus för denna klocka, att den är automatisk, kan göra att den blir mer lättsåld om du nu skulle sälja den.

Vad har vi kvar! Jo, pam433, även den manuell och 47mm, jag hoppas att jag inte är ute och cyklar här, har för mig att jag sett refnr pam323 som aotomatisk, jag gillar detaljer på klockor, denna Panerai har ju det med sin Power Reserve, väldigt onödig men mycket härlig detalj, finns säkert fler en jag som är tarv på sådana saker.

Slut plädering då, om du vill förlora så lite pengar vid en eventuell försäljning så skulle jag råda dig att köpa begagnat, dock inte lika roligt som att köpa nytt. Vet du om att du kommer behålla den, VISST, köp nytt. Kollar vi oavsett om du köper en ny eller begagnad Panerai, så tror jag att det är 44mm som gäller, 47mm låter stort som f.. så personligen tror jag att 44mm förblir mer lättsålt än 47mm. Om du nu vill göra så lite förlust som möjligt, köp ROLEX :D

Lycka till med ditt framtida köp ;) !

Hoppas jag inte målat in mig i något hörn nu, Haha :D !
[/quote]


Tjena

tackar för inputen, jag är inte en rolexperson. Inte som det är nu i alla fall :). Köper jag en Rolex så är det bara för att mer eller mindre. Jag har alltid gillat lite mer "udda"/ovanliga prylar inkluderat även klockor. Känns som att var och varannan person har en Rolex numera (förstå mig rätt).

Som du säger så tänkte jag mer på värdebeståndet mellan de olika PAM-modellerna. Färgkombinationen och det glaset i 422 är ju bara för bra :), problemet med den kan nog vara att den bär alldeles för stort.PAM 423 verkar många inte gilla just pga av att det blir för mycket på tavlan, och den sanne paneristin säger att det skall vara så clean som möjligt .....

jag har sneglat på 312, 320 och 321 som 351 också är automatiska, men det är något med 351:ans guldvisare och tavla som är speciellt.

Det här tåls att tänka på skall kontakta Nymans för att höra vad de har inne.

/M
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Smaken är som baken... Själv så föredrar jag 422, bäst balans mellan subdail och övriga index. Jag har känt och klämt och önskat att den passat min handled men tyvärr... Den bär så mkt större än 47mm. Jag har en 424 och en 305 som båda är 47mm men som sitter så mkt bättre. Tror kupolglaset på 422 gör att den känns klumpig.
Vikten på min 305 som är i titan är knappa 160g på gummi så visst känns det att du har en klocka på armen om du skulle välja 351. Upplever inte mina stål pannor som tyngre (tror att 47mm i titan är tyngre än min 44mm i stål)

En beggad 422 känns lite som pengar på ett Nordea sparkonto. Det händer inte särskilt mkt med dom. Vet inte hur lätt flippad den är så du får kanske vänta ett par extra veckor på pengarna.

Lycka till, ser fram emot fler pannor på forumet.


Tjena

Som jag nämnde tidigare så ser 422/423 jäkligt stora ut just på grund av glaset. Men samtidigt så är den hur läcker som helst.
Prismässigt så verkar dem ligga rätt högt, jag har kontakter i USA så jag kanske kan ta den den vägen.

Samtidigt så har jag funderat på varför jag inte köpt någon av de 233 som varit ute på köp och sälj! En kombination av alla världar :)

/M
 

Andreas777

Cartier
1950 boetten i 44mm utförandet är snygg men sitter också lite konstigt. Mer ovanpå armen, än på armen om du förstår vad jag menar... Tror du måste pröva dig fram. Jag gillar PR på 233, på bild är den grym.
/a
 

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
Det är mer vanligt att man börjar nerifrån och upp (44 till 47) men det funkar såklart att hoppa direkt till luminor 47 om du har vristen och om det är vad du vill ha.
Av dom tre du nämner hade jag personligen valt 422. En klassisk nyutgiven panna utan extra kruseduller.

Viktigaste här är att du utgår från vad du vill ha och vilken som sitter bra på vristen, bästa vore om du får möjlighet att pröva de olika modellerna.

Lycka till! :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tjena

Jag tänkte om jag ändå kör på bland annat en stor dykare så kanske steget till en 47mm inte är så stort. Men jag måste som sagt prova på och känna och klämma (om jag får möjlighet till det).

Finns det någon annan modell jag bör beakta?

372 är fin men jag tycker den är för simple(base)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

Yoshiikee

Rolex
2-Faktor
Tjena

Jag tänkte om jag ändå kör på bland annat en stor dykare så kanske steget till en 47mm inte är så stort. Men jag måste som sagt prova på och känna och klämma (om jag får möjlighet till det).

Finns det någon annan modell jag bör beakta?

372 är fin men jag tycker den är för simple(base)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Det finns inte många serietillverkade modeller på 47(luminor), det där är dom enda. Finns fler 47or som special edition modeller men dom är antingen för svåra att få tag på och det faktum att du oftast får betala mkt mer än motsvarande 422.
Alternativen är antingen submersible 47 eller radiomir 47.
305 eller 389 gillar jag personligen som submersible 47 (lutar åt ev inköp av 389 för egen del), alternativt 514 för radiomir (424 el 425 e kanske för cleana men dom är också 47).

/MG
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tjena

Nu har jag varit och kikat lite

uploadfromtaptalk1396070055709.jpg
uploadfromtaptalk1396070074576.jpg

uploadfromtaptalk1396070629775.jpg


Måste säga att för min del är det inte så mycket att diskutera ur ett utseende perspektiv vilken som ser bäst ut.

Nu var det förvisso en 423 som har PR-visare på tavlan.

Vad gäller hur de satt så tycker jag 423 satt bättre runt armen. 451 satt mer på armen.

Båda klockorna är stora, men inget överdrivet från mitt perspektiv. Blir ingen kostym klocka av någon av dem....

Jag skall se om jag kan prova en 312 alt 320. 422 är nog svårslagen och assolutamentebandet är inte att leka med :)
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1396070597126.jpg
    uploadfromtaptalk1396070597126.jpg
    154.4 KB · Visningar: 56

MaziK

Rolex
2-Faktor
Som lite rolig kuriosa så var Sveriges senaste vinnare av Roland Garros där samtidigt, men hade intresse för ett annat märke :) i lite dyrare prisklass haha.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Finns det några favorithandlare hos er, för inköp av just Panerai?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
 
Topp