Eppi
Basic
Hej, jag har nyligen köpt en tvåton 16233 Rolex Datejust 36mm -93. Jag har alltid velat ha en äldre Datejust i guld/stål, för ca 1 vecka sen så hittade jag ett företag via blocket som sålde den typ jag var ute efter, googlade lite på deras företagsnamn och allting verkade OK. Den skulle säljas med box dock utan certifikat. Samt att orginaltavlan var utbytt till en eftermarknads men den som satt orginal medföljde så jag tänkte låta en urmakare här i stan få byta tillbaka till den, bortsett från urtavlan så skulle allting vara genuint. Hur som helst så kontaktade jag dom och bad dom skicka lite mer bilder då jag tyckte att datumet i rutan såg ut att sitta snett, samt att glaset såg ut att vara lite väl högt för att vara saffirglas, han påstod att det bara var glaset som gav en illusionen av datumets felplacering, fick sen några väldigt suddiga bilder där den fortfarande såg ut att sitta fel. Fick som svar igen att den satt helt centrerat att det bara är svårt att få det att bli rätt på bild. Tänkte att det mycket väl kunde stämma det han sa så jag bestämde mig för att slå till, allting rullar på och sen just innan han skulle skicka paketet så ringde han och förklarade att han hade två boxar jag fick välja mellan, en äldre och en lite nyare. Jag frågade vad skillnaden var och hur skicket var på dom båda osv. Fick som svar att båda var i väldigt fint skick men att den nyare betraktas som mer tilltalande. Han skickar sen bilder på båda två samt frågar vilken jag vill ha, ser att den äldre är i trä och saknar kudden som klockan ska sitta på så jag tänkte att den nyare skulle vara ett bättre val. Jag svarade att -” jag väljer hellre den nyare om den är helt genuin (vilket jag utgår ifrån)”. Som svar fick jag att den var skickad.
Jag får sen hem den, öppnar den och min första reaktion var ”är det verkligen såhär en äkta rolexbox ska se ut”. Baksidan av boxen har flertal fläckar från limm, papperet på utsidan av boxen ser dåligt inpassat ut, hörnen är skurna snett och alla skarvar ser överlag ut att va väldigt dåligt gjorda. Nu har jag ingen tidigare erfarenhet av boxarna så jag vet inte ifall dom bara gjordes så eller om det är vanligt att dom limmas om. Min magkänsla redan då gjorde att det kändes lite lurt, jag öppnar upp den och tar upp klockan. Jag inser att som jag misstänkte så sitter datumet snett och glaset ser på tok för högt ut. Guldringen runt boetten täcker knappt halva glasets på höjden. Jag går direkt till en lokal urmakare och ber han titta på den, han öppnade upp den och kunde konstatera att det var rätt urverk samt att den verkade äkta men att nånting med glaset och urtavlan var fel. Sen tyckte han också att armbandets passform mot klockan såg konstig ut , jag själv har tyckt att det verkar se ut så på dom flesta äldre datejust. Han sa att packningarna behövde bytas och att det var bytt till en felaktig skruv med fel längd som höll fast urverket(?) plus att den skulle behövt en service. Alla nummer verkar stämma och allting ser bara bra ut i mina ögon förutom boxen, datumet och glaset. Jag hoppas det är någon som orkar läsa igenom allt och jag skulle verkligen uppskatta ifall någon med goda kunskaper skulle kunna ge mig råd om vad ni tycker att jag bör göra eller försöka ge mig en möjlig förklaring till vad som kan vara orsaken till det här. Jag lägger helst inte upp några bilder här i gruppen då jag inte hunnit prata med säljaren än, men om någon skulle vilja hjälpa till så kan jag skicka det via PM.
Är tacksam för alla svar, trevlig helg & god jul!
Jag får sen hem den, öppnar den och min första reaktion var ”är det verkligen såhär en äkta rolexbox ska se ut”. Baksidan av boxen har flertal fläckar från limm, papperet på utsidan av boxen ser dåligt inpassat ut, hörnen är skurna snett och alla skarvar ser överlag ut att va väldigt dåligt gjorda. Nu har jag ingen tidigare erfarenhet av boxarna så jag vet inte ifall dom bara gjordes så eller om det är vanligt att dom limmas om. Min magkänsla redan då gjorde att det kändes lite lurt, jag öppnar upp den och tar upp klockan. Jag inser att som jag misstänkte så sitter datumet snett och glaset ser på tok för högt ut. Guldringen runt boetten täcker knappt halva glasets på höjden. Jag går direkt till en lokal urmakare och ber han titta på den, han öppnade upp den och kunde konstatera att det var rätt urverk samt att den verkade äkta men att nånting med glaset och urtavlan var fel. Sen tyckte han också att armbandets passform mot klockan såg konstig ut , jag själv har tyckt att det verkar se ut så på dom flesta äldre datejust. Han sa att packningarna behövde bytas och att det var bytt till en felaktig skruv med fel längd som höll fast urverket(?) plus att den skulle behövt en service. Alla nummer verkar stämma och allting ser bara bra ut i mina ögon förutom boxen, datumet och glaset. Jag hoppas det är någon som orkar läsa igenom allt och jag skulle verkligen uppskatta ifall någon med goda kunskaper skulle kunna ge mig råd om vad ni tycker att jag bör göra eller försöka ge mig en möjlig förklaring till vad som kan vara orsaken till det här. Jag lägger helst inte upp några bilder här i gruppen då jag inte hunnit prata med säljaren än, men om någon skulle vilja hjälpa till så kan jag skicka det via PM.
Är tacksam för alla svar, trevlig helg & god jul!