• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp Seiko 7002

Cruzcampo

Breitling
Hej!

Inleder med att tala om att. Min kunskap om klockor stannar vid att de skall vara snygga och visa tiden, så bespara mig facktermer och kodord tack! :)
Har ett litet bekymmer som någon kanske kan hjälpa mig med. Har en gammal Seiko 7002-7000 som har valt att sluta gå. Lämnade in den till stadens urmakare och fick då beskedet att den är för gammal för att laga, finns inga reservdelar att få tag på. Nu är det som så att jag tycker väldigt mycket om just denna klocka, och vill inte riktig ge upp så lätt. Nåt borde väl går att göra? Alla tips mottages tacksamt.

Som bonusfråga lägger jag in följande, mest för att det är kul att se om någon vet. Det lilla jag orkat googla fram om min klocka så skall en 7002-7000 ha fyrkantiga markeringar för timmar, men som synes på bilden har min runda. Har jag fattat fel eller är min ombyggd? Eller är det kanske en kopia? :)

image.jpg


Tack på förhand/ C
 

Exxet

Rolex
Förmodligen ingen kopia bara en sk After-Market tavla (AM) tyvärr verkar det vara så att många urmakare inte vill hålla på med äldre klockor, du får försöka hitta en pensionerad urmakare lr liknande, t ex. McGyver här på forumet, vad som är fel kan ju vara nästan vad som helst, skitigt verk, trasig uppdragsfjäder, mm mm. Delar finns nästan alltid att få tag i men sällan nya från Seiko, det är beggat som gäller och sånt håller inte urmakaren på fina gatan på med.

En bra tråd om du vill fördjupa dig i 7002:an:

http://forums.watchuseek.com/f281/how-buy-seiko-7002-diver-collectors-buying-guide-258086.html

Den här är ganska lik din förutom färgen bezelen (vridring) http://www.ebay.co.uk/itm/SEIKO-700...es_Watches_MensWatches_GL&hash=item25927af513

MVH.
 
Topp