• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp! Service/reparation (vintage chronograph)

holma20

Brons
Hej kära vänner har hittat en döö cool och ovanlig Zenith el primero som ej fungerar och är nästintill beredd att betala vad som för att få den fixad..
Va nere till urmakaren "lokalt" han sa då att han tyckte jag skulle lämna in den till en expert? Okej sa ja? Var hittar jag de:)
Fick svaret ingen aning Haha
Så nu vänder jag mig till er ,
Var kan jag lämna in den så ja vet till 100% att de kan laga den vilket felet än är?
Skulle vara jättetacksam för svar!

Ofc kmr några bilder:)

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Tack så länge!
 

marlun

Silver
Ha i åtanke att de brukar vara lite optimistiska med priset när du lämnar in klockan. Pappa lämnade sin sin Certina som han ärvde till stjärnurmakarna för renovering. De sa att det skulle kosta 2000kr och att de skulle byta sekundvisare och fixa ny krona. Gissa vad? När han skulle hämta ut klockan så kostade det 3700kr och de hade varken bytt sekundvisare eller krona. Men annars blev klockan betydligt finare
 
Vilket fynd ! En Zenith med ett tidigt El Primero-verk. Nytt glas förtjänar den. Hade också som många föreslagit valt urmakare med omsorg alternativt lämnat in den till AD. Låt oss se hur den ser ut när du får tillbaka den efter service/reparation. Grattis till en fin klocka !

Vänligen
Forumets undersköterska
 

holma20

Brons
Vilket fynd ! En Zenith med ett tidigt El Primero-verk. Nytt glas förtjänar den. Hade också som många föreslagit valt urmakare med omsorg alternativt lämnat in den till AD. Låt oss se hur den ser ut när du får tillbaka den efter service/reparation. Grattis till en fin klocka !

Vänligen
Forumets undersköterska
A384 är en snygg klocka!
Har själv en likadan ;)
image.jpeg

tack :) kommer dock bli en dyr reparation fick jag höra om jag nu ska göra det!
ca 15-20k :( svårt att fåtag i delar!
 

Daytona96

Silver
tack :) kommer dock bli en dyr reparation fick jag höra om jag nu ska göra det!
ca 15-20k :( svårt att fåtag i delar!
Det var saftigt, var det Zeniths service center?

Jag håller med om att ABC service center är bra och prisvärt, så ring och hör med honom om kostnadsförslag m.m
Låt dem ej röra tavla och visare!
 

ruchac

Titan
Det finns endast en lösning på ditt problem med ditt fina ur; nämligen Propellerfett! Det som inte särskilt många vet, är att Propellerfett kan lösa det mesta här i tillvaron. När det kommer till klockor blir det lite speciellt faktiskt. Nu är det ju inte så att gemene man bara kan gå och köpa Propellerfett hursomhelst, någon ordning måste det ju vara. Det finns vissa utvalda butiker här i landet som säljer Propellerfett, dom kan finnas lite här och där, man vet ju liksom aldrig någonting. Och när man har lyckats hitta en butik som har Propellerfett att tillgå, nu skall jag berätta en hemlighet, (berätta inte för någon snälla..!) så ligger oftast
den Propellerfettsbutiken i en källarlokal långt under jorden och allt är skumt och mystiskt och det doftar Propellerfett i hela lokalen på ett jättekonstigt sätt. Och av någon anledning drivs denna Propellerfettsbutiken av ett trevligt pensionärspar som bjuder på kaffe med påtår, men glöm det där med kaffe blatte, dom kör med helt vanligt svenskt Gevalia och det är ingen ide´ att fråga om mjölk och socker och sånt.
Och sedan måste man bevisa att man är medlem på Klocksnack på ett eller annat sätt för att få köpa det minsta uns av Propellerfett. Säljes endast på tub a 12 mg eller i s.k "Pundartunna" som då innehåller 514 liter Propellerfett. Vinsten i att köpa s.k "Pundartunna" minskar då drastiskt med 45%.
När man sedan har införskaffat Propellerfett, kommer vi till ett annat problem, hur få in Propellerfettet i själva urverket? Det finns en lösning! Ge aldrig upp hoppet!
Det hela handlar om att åka till Birmingham!
Där finns nämligen en liten butik i den idylliska utkanten av staden som säljer Propellerfetts-sprutor. Dessa är mycket viktiga för processen och ditt liv i helhet. Denna lilla mysiga butik har drivits av P J Harvey and Sons i generationer sedan 1675 och är specialiserade på just Propellerfetts-Syringes som det heter på engelska!
Inga problem, allas våra liv blir bättre!!!
Och nu till själva processen: DETTA ÄR MYCKET VIKTIGT!!! När du borrar ett hål i boetten för att tillföra Propellerfett i urverket, använd endast 00,4 mm borr!
Själva borrningen går till så här: Vänd klockan mot Dig och kom ihåg att BORRNING kan endast utföras av BEHÖRIG ansvarig enligt ISO 4684564 som har nära till lek och skratt.
Så att säga: Vänd klockan i en riktning som innebär att du kan se reflektionen av själva urtavlan fast i en annan vinkel innan du börjar borra, DETTA ÄR MYCKET VIKTIGT!!! Vinkeln skall i så fall motsvara ca 35% av den ursprungliga vinkeln.
Då börjar man borra sakta men säkert igenom boetten, detta brukar ta ca 18 minuter.
Sedan är det inga problem att spruta in Propellerfett i urverket.
När Propellerfettet har gjort sin verkan, detta kan handla om sekunder eller månader, ibland flera år, då måste man verkligen vara på sin vakt!
Har vinkeln varit fel från början är det bara att göra om hela processen!
Har man skakat om klockan måste man fråga sig?
Och i så fall varför?
DETTA ÄR MYCKET VIKTIGT!!!
Klockan ifråga måste skakas om!!!
ANNARS KAN URVERKET TA SKADA!!!
Det kan leda till att balanshjulet får defekter som man senare aldrig får höra talas om.
OCH ETT KUGGHJUL SOM BLIR SNETT!!!
Ingen vill ha ett kugghjul som är lite så där lagom snett i sin klocka!
Därför ÄR DET MYCKET VIKTIGT att hela denna operation måste utföras i totalt mörker!
DÄRFÖR ATT UV-LJUS KAN SKADA TILL DEN MILDA GRAD!!!
Om man håller klockan och svingar den i en båge fram och tillbaka blir allt bra igen, för då blir den en kronometer och Propellerfettet har löst det hela problemet. Tack för tipsandet!
 

holma20

Brons
Det var saftigt, var det Zeniths service center?

Jag håller med om att ABC service center är bra och prisvärt, så ring och hör med honom om kostnadsförslag m.m
Låt dem ej röra tavla och visare!
nej kolla med en kompis som servat i princip en likadan fast movado el primero och hade fått skickat den till en privat urmakare som satt på delar..
de är ju de som är grejen med min med, behöver lite nya delar som har gått av och ramla ur klockan när jag öppna den, där av de saftiga notan:(
tydligen riktigt dyrt med reservdelar till denna klocka då de är grymt svårt att hitta
 

Daytona96

Silver
nej kolla med en kompis som servat i princip en likadan fast movado el primero och hade fått skickat den till en privat urmakare som satt på delar..
de är ju de som är grejen med min med, behöver lite nya delar som har gått av och ramla ur klockan när jag öppna den, där av de saftiga notan:(
tydligen riktigt dyrt med reservdelar till denna klocka då de är grymt svårt att hitta
Okej, lycka till iallafall!
Det är en grymt snygg klocka, så den är värd en service:)
 

ruchac

Titan
Hej igen! Jag vill bara klargöra så att det inte blir några missförstånd på något sätt,
mitt föregående inlägg om Propellerfett var inte på något sätt menat att förolämpa
trådskaparen eller märket Zenith eller andra som kan ha tagit illa vid sig av min
lilla föreläsning om Propellerfettets formidabla egenskaper. Jag ber om ursäkt
ifall jag trampat någon på tårna. Jag borde skapat en fristående tråd om
Propellerfett, det förstår jag nu i efterhand. Och så småningom kommer jag
förmodligen skapa en sådan tråd också. Håller på att försöka insupa all
information som överhuvudtaget finns att tillgå kring Propellerfett. Men det
är verkligen inte lätt att få veta så mycket mer än det jag redan vet.
Mycket hemlighetsmakeri kring Propellerfett kan jag bara säga!
Vissa källor hävdar att Propellerfett uppfanns av Leonardo Da Vinci, andra
källor menar att Propellerfett uppkom av en slump, kaffesump råkade
blandas med bananskal och annat komposterbart i kommunalkontorets
fikarum i Bengtsfors och vips så blev det Propellerfett som gick att
utvinna ur denna gudomliga blandning!
INGEN VET RECEPTET ÄN IDAG!!!
Nog om Propellerfett för denna gång.
Och jag önskar dig all lycka till med din Zenith, holma20!
Är själv en sucker för Zenith, kommer med all säkerhet bli en Zenith för
mig också i framtiden. Gillar denna tillverkare, in-house och riktigt snygga
designer på många av deras ur. Och vem vill inte ha ett El Primero-urverk
på sin handled? Klassiker helt enkelt.
 
Topp