• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp tack, oroväckande ljud...

MERL

Omega
Har haft min portuguese 3714 i en månad nu och är sjukt nöjd med den. Dock så har jag den senaste veckan upptäckt ett oroväckande "vasst" klickande ljud som uret avger sig när jag vrider på handleden/skakar den lite lätt efter att ha hållit handen stilla en kort stund. Det handlar inte om de harmoniska ljuden som verket lämnar utan det kommer oregelbundet, är ett ljud som sticker i öronen samt att det kommer en gång åt gången. Förhoppningsvis är detta något helt naturligt men som ny i gamet är jag ändå orolig över att något kan ha hänt. Klockan fungerar som den ska, springer iväg ca 2 sek/dygn.

Any ideas? Bör jag låta de jag köpte den av titta till den? Vill ogärna klampa in där med ett icke-problem...

Tack på förhand
 
D

Deleted member 124

Guest
Med risk att dumförklara dig – det är inte bara rotorn som låter? Jag själv reagerade på ljudet från rotorn på min brors IWC som var avsevärt mycket högre än det eta 2892 jag hade i min dåvarande klocka.
 

MERL

Omega
pethul skrev:
Med risk att dumförklara dig – det är inte bara rotorn som låter? Jag själv reagerade på ljudet från rotorn på min brors IWC som var avsevärt mycket högre än det eta 2892 jag hade i min dåvarande klocka.

Ingen risk, jag förstod att den skulle komma :)

Rotorn, den har jag älskat sedan start, hur den brummar igång efter en tids inaktivitet. Samma med det avslutande klick-ljudet som ter sig normalt. Dock är det ett vassare "knäppande" ljud som kan komma oregelbundet, i början eller slutet av en handrörelse som oroar mig. Det är ett väldigt skarpt och högre ljud jämförelse med de övriga mer harmoniska ljuden (höga jämfört med andra ur) som den avger sig. DET ljudet, känns fel, men eftersom jag är nybörjare så kan det ju vara helt normalt med sånna ljud(?)
 

MERL

Omega
Johan M skrev:
Har du länk på den och kan det vara den som låter?

Har croc.. Men hållt i spännet och klockan, ljudet är från klockan. Men tror det är bäst jag går och kollar för det är omöjligt för er att kunna identifiera problemet utan att höra det irl ;)
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Jag hade lite samma ljud (tror jag?), men jag insåg tillslut att det kom från bandstiftet på något sätt. Kände mig lite dum för jag trodde verkligen det var problem med klockan. Hoppas det är någon struntsak för dig också!
 
Topp