• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp, vad är detta? Tissot & Omega

seikoviktor

Breitling
Hej hej!
Jag är är ny här på klocksnack och på den senaste tiden blivit intresserad av klockor. För ett tag sedan ärvde jag två klockor av min morfar. Hade varit roligt att veta lite om klockorna. Enligt en lokal urmakare är de båda från 50-talet. All info är välkommet. Ber på förhand om ursäkt för dåliga bilder. Omegan är helt blank på baksidan på tissot står det: non magnetic, waterproof, shock absorber, tissot swiss.
IMG_2648.JPG
IMG_2736.JPG
 

rogart-63

Patek
Vet inte vad dom kallas med det är datum runt tavlan? Om du vill flippa så kan jag tänka mig den? Kallas för pointer date .
 

rogart-63

Patek
I all välmening så vore det mycket lättare att läsa din inlägg om du använde punkter istället för frågetecken på de underligaste ställen.
Inte varit min starka sida det där med var frågetecken ska sitta å var det ska vara punkt? Men för så gott jag kan? Förstår ni inte vad jag skriver så är det bra å skita i att läsa ?
 

rogart-63

Patek
I all välmening så vore det mycket lättare att läsa din inlägg om du använde punkter istället för frågetecken på de underligaste ställen.
Varför skulle det bli lättare. Dåligt formulerat inlägg å lite rörligt men frågetecknen är på rätt ställe . Kan jag erkänna.
Men korrektur läser dom inte direkt . Blir som det blir liksom .
 

BCKSTRM

Rolex
En liknande har gått dyrt på Kaplans men jag köpte min för 1500 för ett år sedan. Tavlan ser skadad ut så tror inte värdet är så högt. Dock en underbart charmig pjäs! Älskar min :)

Troligen sent 40 eller tidigt 50. Kanske cal 27-63?

Omegan ser nice ut men kan inte så mkt...

Bild på min tissot :)
IMG_3339.JPG
Edit:
Min referens är 6603. Den som nyligen såldes på Kaplans är 6605, så något sådant lär det väl vara.

Länk till Kaplans:
http://www.kaplans.se/en/auktioner/3211/vara/1319138

Lägg gärna upp fler bilder på klockorna!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Vilket vackert arvegods!
Den översta nedan är ref 6603 med verk från 1944 och med datumvisaren saknad i strid. Den undre ref 6605 med verk från 1953.
image.jpeg
image.jpeg
Trevligt, tissot pointerdates från 40-talet måste ju vara och nosa på titeln "första armbandsuret med datumkomplikation"?
 
Topp