• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp! Vad kommer här näst??

Granada

Breitling
Tjenare! :)

Som rubriken hintar om så är jag ute efter hjälp och idéer kring mitt nästa köp.
Jag äger sedan tidigare en Certina Ds Action Diver vilket var min första "riktiga" klocka, eller iallafall något åt det hållet. Intresset för klockor blev då inte mindre och ett tag senare tog köplusten över och jag köpte mig en klassiker, Omega Speedmaster.
Köpet är jag otroligt nöjd med men precis som jag blivit varnad för så växer bara lusten efter något nytt och glänsande :)

Speedmastern var ett rätt solklart första köp för min del, föll direkt tillbaka till den när jag smygkikade på andra modeller. Där emot så har jag inte fastnat riktigt på samma sätt för någon annan modell i nuläget och jag tänker verkligen inte låta mig själv köpa något bara för köpandets skull. Men sugen är man allt och självklart finns det massor utav modeller man skulle vilja ha.. Jag har kollat runt och funderat på bl.a Tudor Black Bay Heritage, Datejust 1601, Sub, någon form utav Panerai mm.

Så jag skulle helt enkelt uppskatta allt ifrån tips och idéer till erfarenheter kring olika modeller från er mer (eller mindre) erfarna klockentusiaster! Allt mellan himmel och jord, hit me!
Är tacksam för alla små tankar kring det hela!

Tack på förhand! :D


Och juste.. har tänkt att hålla mig runt ca 40 små kakor (helst något under men är det något väldigt lockande så..)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Kolla in moderna datejust. Eller Grand seiko. De ligger i ditt prisspann.
De kompletterar din omega schysst.
Eller en enklare panna.

Vad tror du?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Vad tror du om en vit 16570?
Snyggt nu på sommaren och lika krispig på vintern :)
image.jpeg
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Bestäm dig inte, prova runt. För 40k kan du prova runt bland massor kul modeller utan att förlora några större pengar.
 

Granada

Breitling
Kolla in moderna datejust. Eller Grand seiko. De ligger i ditt prisspann.
De kompletterar din omega schysst.
Eller en enklare panna.

Vad tror du?
Kikat runt lite på diverse varianter, datejust-modellerna med den "räfflade" ringen (vitguld?) är ju inte helt tokiga.. men där följer ju prislappen med! Har du själv någon favorit eller rekommenderbar variant av datejusten eller någon panna?

Tusen tack för svaret :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Kikat runt lite på diverse varianter, datejust-modellerna med den "räfflade" ringen (vitguld?) är ju inte helt tokiga.. men där följer ju prislappen med! Har du själv någon favorit eller rekommenderbar variant av datejusten eller någon panna?

Tusen tack för svaret :)
Tyvärr ingen panna i min samling. Finns väl en på ks för 36lax.
Om du kan stretcha några kakor säger jag 116200.
En kavalkad:
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 

Granada

Breitling
Bestäm dig inte, prova runt. För 40k kan du prova runt bland massor kul modeller utan att förlora några större pengar.
Också varit en tanken.. Det som gjort att jag dragit mig för det är väl min brist på kunskap, är fortfarande ny kring det hela och lite skraj för att göra felköp osv.. men nångång måste väl man klippa navelsträngen iofo.. ;) Tack för svaret!!
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det är många vägar man kan gå i det här träsket. En tuva nästan alla kliver på är Rolex. Köp en begagnad servad fullsetare av en mainstreammodell så kan du lätt sälja den om du vill gå vidare och prova nästa tuva och se om den bär. Det är så svårt att vara konkret när man inte vet vad du går igång på. En billigare Panerai base kanske? Fantisera om att du ska sälja den klocka du ännu inte köpt. Då skapar du förutsättningar att byta utan att det kostar för mycket. Varför inte den gamla modellen Omega seamaster planet ocean (caliber 2500) kanske? En mer prisvärd klocka finns knappt. Den utan Kronograf tycker jag är snyggast för tavlan blir så ren. 45 mm är snyggast, tycker jag, om du kan ha den. Lycka till!
 

Klave

Omega
Delar din historia. Min första riktiga klocka var en Certina DS Action Diver några månader efter köpte jag även en Speedmaster. :D
Letar också efter mitt nästa köp har snöat in mig lite på Rolex de modellerna jag kollar mest på är Pepsi GMT, Explorer II (Svart) och Datejust (Vintage).

Hoppas mina funderingar gjorde det lättare för dig. :)
 
Topp