• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp! Val av dykare

Redtooth

Breitling
Hej allesammans.

Fick igång mitt klockintresse i vintras, köpte mig en Omega Speedmaster date som jag är väldigt nöjd med.

Tänkte nu komplettera med ytterligare en klocka, en billigare dykare 40-43mm, automat, gärna på oysterlänk.
Tänkte mig under 10 000:- men så hittade jag Oris Aquis Date :oops:

Innan jag låser in mig helt på Oris undrar jag om det finns några klockor under 10K att betrakta?
Sett några väldigt fina SEIKO här och dessutom för kaffepengar?
Orient verkar dyka upp med när jag söker.

Ge mig lite tips på fina ur, gärna med bild.
Både nya och beg tips är välkomna pris mellan 0 - 10 000:-
 

Redtooth

Breitling
Har sett den, hade lite mycket märken på ringen för min smak till dom pengarna.
Då kan jag lägga till och få en flong ny istället.

Inga andra tips på dykare?
 

Randel

Cartier
Seiko SKX007 är ett spontant tips på något som är ruskigt prisvärt (läs: billigt). Vill du lägga 10.000:- så kan du ju kolla på en begagnad Omega Seamaster Professional (SMP) som du borde kunna hitta för den summan eller några kronor till.

Ska du ha den att dyka med eller är det bara själva utseende du är ute efter? Longines Legend Diver är en väldigt prisvärd klocka i vintage-dykare-stil som är galet snygg, tycker jag i alla fall.
 

Redtooth

Breitling
För ca 3kkr får du en seiko sbdc001 aka sumo. Mycket mycket klocka för pengarna. Kolla in den, funkar på länk gummi och nato.

Skall spana in denna, någon som har en handledsbild?

Certina ds action diver ä rätt fin 6000:- ca

Den ser också trevlig ut, får försöka hitta några handledsbilder

Seiko SKX007 är ett spontant tips på något som är ruskigt prisvärt (läs: billigt). Vill du lägga 10.000:- så kan du ju kolla på en begagnad Omega Seamaster Professional (SMP) som du borde kunna hitta för den summan eller några kronor till.

Ska du ha den att dyka med eller är det bara själva utseende du är ute efter? Longines Legend Diver är en väldigt prisvärd klocka i vintage-dykare-stil som är galet snygg, tycker jag i alla fall.

Den kommer förmodligen få följa med på par dyk för skoj skull i sommar.
Annars dyker jag mest tekniskt, så det är utseendet jag är ute efter .

Hur är Seiko SKX klockor kvalitetsmässigt?
 

Randel

Cartier
Skall spana in denna, någon som har en handledsbild?



Den ser också trevlig ut, får försöka hitta några handledsbilder



Den kommer förmodligen få följa med på par dyk för skoj skull i sommar.
Annars dyker jag mest tekniskt, så det är utseendet jag är ute efter .

Hur är Seiko SKX klockor kvalitetsmässigt?


Det beror som vanligt på vad man jämför med, för jag betalde 1.400:- för min SKX007 och att få en automatisk dykare som håller tiden bra för det priset är ju ganska löjligt. Visst, det är inte alls samma kvalitetskänsla som i min Rolex 116710 men det är väl inte speciellt konstigt heller.
 

Redtooth

Breitling
Det beror som vanligt på vad man jämför med, för jag betalde 1.400:- för min SKX007 och att få en automatisk dykare som håller tiden bra för det priset är ju ganska löjligt. Visst, det är inte alls samma kvalitetskänsla som i min Rolex 116710 men det är väl inte speciellt konstigt heller.


Om vi jämför SKX007 mot Sumon som nämnts ovan, Oris aqua samt Certina ds action.
Vad är mest och trevligast UR för pengarna.

Man kanske skall köpa två då SKX007 är väldigt billig.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Om vi jämför SKX007 mot Sumon som nämnts ovan, Oris aqua samt Certina ds action.
Vad är mest och trevligast UR för pengarna.

Man kanske skall köpa två då SKX007 är väldigt billig.
Sumo och SKX är mil ifrån varandra kvalitetsmässigt skulle jag påstå. Däremot är ju sumon större.

Detsamma med SKX och Certina action diver. Certinan smäller skx på fingrarna på alla punkter. Oris har jag ingen koll på. Men konstigt vore annat då både ds diver och sumo är 2x dyrare än SKX.
 
Syftade på tavlan, kanske var fel ordval, men plottrig då?

Jag tycker den är ren och snygg. But it's all in the eye of the beholder ;-)

image.jpg
 

Björklund

Panerai
Har funderat på att sälja denna ett flertal gånger men varje gång inser jag att jag gillar den lite för mycket. Bra pris, bra kvalitét, kostar inte skjortan att serva, går att variera mycket med olika band, lagom dressad sport-beater.

image.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Givetvis ger jag dig lite orientexempel :D

Först ut är Orient Mako, pris 1000-1200 kr. Bilden nedan är min men finns även med blå tavla blå ring, svart tavla svart ring och orange tavla svart ring. Klockan går att få på gummi och på länk, jag föredrar Nato. Klockan mäter 41 mm.
image.jpg


Sedan finns givetvis Orient Ray, pris 1000-1400 kr. Bilden nedan är ett exempel, finns med orange tavla svart ring, svart tavla svart ring, blå tavla blåring och en svarttavlad variant med svartmålat armband och boett. Kommer också på länk eller gummi. Klockan mäter 41 mm.
image.jpg


Om du kan tänka dig att gå upp till 44 mm finns Orient Mako XL, finns i en massa olika färkombinationer på tavla och ring, pris brukar vara 1500-2000 kr. Kommer på länk.
image.jpg


Sedan om du vill ha en lite brutalare dykare finns Orient Pro Saturation Diver, pris 8000-12000 kr. Nedan är min på mesh, finns även med vit och svart urtavla. Klockan är heliumtät (om du tror att du kommer sitta i en högtryckskammare någon gång) mäter 45x55x16 mm så det är en rejäl pjäs men den är hård.
image.jpg


Om du vill strecha dina storlekskrav ytterligare finns DW0300xx (bilden nedan är en DW03002W), pris 2000-2500 kr. Jag vet att jag sett den med grön och svart tavla också. Mäter dock 46 mm.
image.jpg


Om du sedan bara vill gå bananas finns M-Force, robusta stryktåliga klockor i prisspannet 2500-4500 kr. Det finns lite olika modeller inom spannet 44-49 mm. Den på bilden nedan är ett exempel på modellen som mäter 49 mm, det finns lite olika färgkombinationer även av dessa. Dessa klockor är designade för att vara stryktåliga.
image.jpg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Hur är Seiko SKX klockor kvalitetsmässigt?

just SKX har jag inte pillat på men jag har en SNZ och den är... som den är.
Klockan i sig är bra kvalitet. Länken är sisådär. Inte alls i närheten av vad min tidigare Tissot PRC200 var i länk väg men fungerade.
Bra klocka i övrigt son tål sin stryk.
Väl värd tusenlappen jag gav för den.
 
Glycine combat sub verkar få mycket cred här på KS. Har aldrig haft någon själv, men varit nära nån gång...

Annars finns det kanske möjlighet att hitta en beggat Longines Legend Diver för 10k eller strax över.

Sinn är ett märke som jag också gärna skulle vilja testa själv..
 
Topp