• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp vid köp - JLC certificate vs service document?

ceder

Basic
Hej!
Detta blir min första post efter många lästa spaltmeter: försöker få till stånd ett köp av första klockan. Klockan är en JLC master control date och säljaren på C24 är en dokumenterad goodguy här på KS. Efter mycket mailande fram och tillbaka tänkte jag nu be om lite hjälp med att reda ut begreppen. Klockan säljs med "Box and papers" men när jag frågade varför årsmodellen var okänd (borde inte det stå i dessa papper?) fick jag nedan svar. Hur ser ni på detta? Är de likvärdiga dokument? Han skickade bild på det officiella JLC service dokumentet och det verkar ok.

Fråga två nu när jag ändå skapar en post:
Service 2011 - räknas det för något eller innebär det i pricip att jag bör räkna in service i köpet här?
------
There is no original warranty certificate, it is „only“ an official warranty service document from JLC – there was a service done at 2011. It runs good and keeps good time, no maintenance needed at the moment. Hence the original warranty certificte is not included, I cannot exactly say how old the watch is. I assume it is from 2007-2008.
------

Stort tack på förhand!

Om det är officiella dokument från JLC på en service, som matchar klockans verknummer och/eller serienummer så fungerar det som ett 'äkthetsintyg'. JLC skulle inte serva en kopia.

Men att tänka på är att en service var utförd för 6 år sedan om man räknar hela år. Vilket säger mig att det är dags för en ny väldigt snart. Nu är jag ingen expert på JLC. Men generellt så pratar man om intervaller om 5 år mellan service.

Det var alltså 3-4 år mellan troligt inköpsdatum och första servicen samt 6 år sedan förra servicen....
Då får du alltså räkna med service igen.

Hej, stort tack för svar! Ska ta en diskussion om priset med säljaren givet servicekostnanden som kommer uppstå ganska omgående då. Men känslan är att jag skulle föredra ett exemplar med mindre initialt servicebehov.

Tillbaka
Topp