• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälp! visaren har lossnat

Lajpo

Basic
Hej!
Igår, för mindre än 24 h sedan köpte jag en Seamaster chronograph från 2011 på blocket. Klockan servades i slutet av 2015.
Eftersom länken är lite för kort har jag inte använt den idag men när jag kom hem från jobbet tittade jag lite på den och läste om hur jag skulle använda tidtagningen. När jag klickar igång tidtagningen så beter sig den översta visaren konstigt. den hoppar inte tillbaka till utgångsläget och när jag försöker nollställa den så plötsligt lossnar visaren (dvs. den lilla visaren längst upp). Visaren ligger nu löst inne i klockan. Visaren ser intakt ut och är inte sne eller så.
Säljaren svarar naturligtvis inte i telefon och kommer gissningsvis inte att vara behjälplig.

Min fråga är; hur mycket kostar detta att laga? Pratar vi hundralappar eller tiotusentals kronor? täcks det av någon slags omega-garanti eller liknande? Måste jag göra något slags trycktest efter att dom varit och petat inne i klockan. Jag tänkte gå till Bergströms Ur imorgon..
Jag känner mig förkrossad för jag var väldigt glad för min nya klocka som jag inte ens använt.

Är det bara visaren så är det nog hundralappar. Deppa inte ihop för mycket. Det kommer att ordna sig .

Edir: service-garantin har gått ut.

Har du papper på service? Garanti från service borde ha gått ut vid detta laget, men om den är servad hos AD och det inte skett åverkan (typ stötskada) så är det inte omöjligt att det kan bli någon form av goodwill. Oavsett så bör det inte kosta tiotusentals kronor. Allt från några hundralappar till några tusenlappar

Servicegarantin gick ut 17 december 2017, dvs. efter två år. Servicen gjordes på något som heter Krons.

Kändes skönt när nissehult skrev "några hundralappar".. men "några tusenlappar" känns sådär

Servicegarantin gick ut 17 december 2017, dvs. efter två år. Servicen gjordes på något som heter Krons.

Kändes skönt när nissehult skrev "några hundralappar".. men "några tusenlappar" känns sådär

Bästa hade varit att gå till Krons och ta med dig service pappret, då borde det bli gratis. Men har du inte vägarna förbi Krons så blir det ju svårt.

Tveksamt om det görs gratis eftersom Krons ändå rimligen behöver ta ut någon form av hanterings/lagningsavgift, men förutsatt att inget behöver göras utöver att fästa visaren tror jag inte du kommer över tusenlappen.
Ok. Problemet är att jag visserligen bor i Sthlm men jobbar i Uppsala, så jag är aldrig i Sthlm när dom har öppet, om jag inte typ tar ledigt från jobbet. Jag får prova Bergströms Ur. Är det stor prisskillnad beroende på vart man går?

Ok. Problemet är att jag visserligen bor i Sthlm men jobbar i Uppsala, så jag är aldrig i Sthlm när dom har öppet, om jag inte typ tar ledigt från jobbet. Jag får prova Bergströms Ur. Är det stor prisskillnad beroende på vart man går?

Priset tror jag inte varierar så kraftigt, tiden det tar att fixa kan nog variera mer. Jag är osäker på om Bergströms har egen verkstad. Men jag skulle i alla fall börja på Krons det finns ju i alla fall en rimlig chans att de kan ge dig ett schysst pris. Annars har du ju Rob E med egen verkstad.

Har du kvitto på service från Krons så hade jag absolut gått dit.
Med såpass nära servicegarantins utgång så bör du iallafall få ett bra bemötande.

Mycket större chans att prislappen dessutom hålls nere.

Tråkig situation, hoppas det löser sig för dig!

Jag var på Klockmaster Globen i höstas för att limma fast lume-pluppar på en tavla som låg och skvalpade runt inne i klockan. Tog en dag och kostade en timpeng. Snabbt och smidigt och billigt med andra ord. Handlar det som påpekats bara om att trycka dit visaren rekommenderar jag dem. Dessutom har de helgöppet.

Lycka till!

(Om) den inte har varit med om en kraftig yttre påverkan så hoppas jag verkligen inte Krons vill ha betalt för att sätta dit en visare som dem uppenbarligen inte satt dit ordentligt från början.

(Om) den inte har varit med om en kraftig yttre påverkan så hoppas jag verkligen inte Krons vill ha betalt för att sätta dit en visare som dem uppenbarligen inte satt dit ordentligt från början.
Problemet är väl att det är omöjligt att veta om klockan varit utsatt för yttre våld då den köpts begagnad.

Oavsett bergströms eller krons så borde det inte kosta mer än ett par hundralappar upp till 1000. Det är bara för AD att plocka ur verket, montera dit visaren, tillbaks med verket i boetten och sedan trycktesta klockan.

Uppdatering;
Gick till Krons och fick ett ganska dåligt bemötande. Dom sa att det inte gick på garantin och att jag måste bekosta en ny service (7500kr). Tydligen vill/får inga AD bara sätta dit visaren utan måste serva allt. Jag gick därför till Åke Falk urhandel på Nybrogatan som skulle se vad som behövde göras. Han skulle ha 1000kr för att sätta dit visaren. Mitt intresse för klockor har inte direkt tilltagit. Det är ju värre än att äga en italiensk bil

Uppdatering;
Gick till Krons och fick ett ganska dåligt bemötande. Dom sa att det inte gick på garantin och att jag måste bekosta en ny service (7500kr). Tydligen vill/får inga AD bara sätta dit visaren utan måste serva allt. Jag gick därför till Åke Falk urhandel på Nybrogatan som skulle se vad som behövde göras. Han skulle ha 1000kr för att sätta dit visaren. Mitt intresse för klockor har inte direkt tilltagit. Det är ju värre än att äga en italiensk bil
Köp nytt eller titta på/testa en beggad klocka innan du köper.

Aj då, dåliga erfarenheter av Italienska bilar och nu begagnade klockor ;) Det får väl anses vara en ganska dålig idé att köpa en klocka på blocket utan att först testa och undersöka den ordentligt? Nu får du inte tag i säljaren via telefon, hur gick affären till ifrån början? Här på KS talas det ofta om att köpa säljaren innan affär, det är ett gott råd om man inte träffas f2f och undersöker klockan innan man betalar. Det här är det min pappa brukade kalla för "läropengar". Det är bara att bita ihop och gå vidare, och inte göra samma misstag två gånger. Om detta gör att ditt klockintresse svalnade så är det trist, men jag kan tipsa om att det går att underhålla det med billigare klockor också. Hoppas det löser sig för dig :)
(om klockan servades 4 år efter nyköp 2015 så är det väl din tur att serva den nästa år ändå, nu vet du ju vad det kostar också).

Aj då, dåliga erfarenheter av Italienska bilar och nu begagnade klockor ;) Det får väl anses vara en ganska dålig idé att köpa en klocka på blocket utan att först testa och undersöka den ordentligt? Nu får du inte tag i säljaren via telefon, hur gick affären till ifrån början? Här på KS talas det ofta om att köpa säljaren innan affär, det är ett gott råd om man inte träffas f2f och undersöker klockan innan man betalar. Det här är det min pappa brukade kalla för "läropengar". Det är bara att bita ihop och gå vidare, och inte göra samma misstag två gånger. Om detta gör att ditt klockintresse svalnade så är det trist, men jag kan tipsa om att det går att underhålla det med billigare klockor också. Hoppas det löser sig för dig :)
(om klockan servades 4 år efter nyköp 2015 så är det väl din tur att serva den nästa år ändå, nu vet du ju vad det kostar också).

Haha ja :) lyckligtvis hade jag lite tur i oturen. Åke Falk fixade till slut visaren och nu funkar den som den ska. Kostade dryga tusenlappen, så det var väl ok. Jag träffade säljaren f2f och undersökte klockan, hittade inga fel och han verkade vara reko.

Köpte klockan för att jag läst att den skulle vara robust och klara det mesta med sitt ETA-urverk. Min Breitling som jag haft i flera år har alltid funkat prima. Den försökte jag sälja på blocket men blev mordhotad när jag konfronterade en köpare med att han försökte lura mig.. Jag ska kanske i rättvisans namn ska säga att mitt intresse för blocket svalnat snarare än intresset för klockor :)

Min italienska bil köpte jag också på blocket...

Haha ja :) lyckligtvis hade jag lite tur i oturen. Åke Falk fixade till slut visaren och nu funkar den som den ska. Kostade dryga tusenlappen, så det var väl ok. Jag träffade säljaren f2f och undersökte klockan, hittade inga fel och han verkade vara reko.

Köpte klockan för att jag läst att den skulle vara robust och klara det mesta med sitt ETA-urverk. Min Breitling som jag haft i flera år har alltid funkat prima. Den försökte jag sälja på blocket men blev mordhotad när jag konfronterade en köpare med att han försökte lura mig.. Jag ska kanske i rättvisans namn ska säga att mitt intresse för blocket svalnat snarare än intresset för klockor :)

Min italienska bil köpte jag också på blocket...
I regel får man vad man betalar för och köper således indirekt också säljaren. Gör du ett "klipp" på Blocket så go figure...

Tillbaka
Topp