• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp Zenith

BCKSTRM

Rolex
Det viktigaste är ju att man själv gillar klockan och är nöjd, man köper ju inte klockor för andras skull, men eftersom jag aldrig sett en Zenith med den tavlan förut så frågade jag på ett annat forum och fick dom här svaren:

Not recommended. The case is not original. Furthermore a redial in a colour that never was used in the 1950s.

Definitely a redial! We had another Zenith some time back with that sort of "sparkly" dial colour and that one was even worse than yours.....
Angry.gif


Vill inte göra dig illa till mods men jag var lite nyfiken själv om det kunde vara äkta, nu behöver ju inte dom här svaren vara ristade i sten men jag litar på dom, men som sagt bara du själv är nöjd.

Hej och stort tack!

Jag har nu mailat säljaren och sagt att jag kommer returnera klockan och kräver full ersättning.

Känns sjukt trist då jag tycker den var grymt snygg, men då det bara verkar vara verket som är Zenith kommer jag bara störa mig på det när jag bär den... :(

Hatar att det är så jävla svårt med vintage...
 

BCKSTRM

Rolex
Har nu sagt att jag vill returnera den och fick följande svar:

Ok.....when you receive the package just exchange the adress on the box...do not open the box....after you send it....just send me a message with the tracking number....

On the day that I receive the watch back you will receive your full payment refunded back to your PayPal account...this is the easiest way and the fastest....

I will try to cancel the shipment but I do not think I will succeed....

Buy the way regarding what the forums say....the dial is original and all the other parts.....the case is a swiss made new old stock ....made for zenith 40 calibers...

But if your opinion is different...that is no problem....my buyers are always safe with me...and get their respect from my side.....

Keep in touch next week...or today if I can cancel the transit...

Regards, John

Har dock pratat med Paypal som tyckte jag skulle öppna ett "krav". Känns jävligt surt, och särskilt om den skulle vara original, men det är den väl inte anar jag... :(

Om jag vill kolla om den är original, vart bör man vända sig? Är tex Kaplans bättre än forum, eller ska jag helt enkelt acceptera att jag gick på en nit?
 

hedbrg

Panerai
De är ju en tydlig ring där subdialen sitter, har den varit i annan färg från början? Att man kapat sexan som man gjort tyder ju också på något sånt.

Ommålad eller inte, NOS case och allt sånt så tycker jag fortfarande de är en grym dressare för under 5 lök.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Huruvida du gått på en nit beror på dina egna preferenser. Måste klockan vara helt i original gör du rätt i att returnera den. Kronan och bakstycket är osignerade. Du har ditt svar redan där. Tavlan kan vara original även om den är ommålad. Är ommålade tavlor inte något för dig bör du returnera den. Om du kan leva med att vissa delar är utbytta och att tavlan är ommålad så bör du behålla den.
 

BCKSTRM

Rolex
marconimotet och hedbrg, tack för svar!
Jag vet ärligt talat inte hur jag känner för delar som icke är original. Att kronan är bytt skiter jag i. Om tavlan är ommålad men original utöver det vet jag inte om jag kan leva med, kanske. Att baksidan är bytt spelar väl inte så stor roll, men om hela caset inte är original (?) känns ju det dryg. Alltså, om jag i princip köpt en nonameklocka med ett zenithverk känns inte det så kul...

Det är väl lixom var gränsen går för fake som jag känner mig osäker på... Även om denna var tänkt som en keeper vill jag såklart att den ska gå att sälja.

Vet ni något bra ställe att få allt kontrollerat? Om tavlan skulle vara helt original och bara blivit stardust kommer jag def behålla den även om krona och baksidan är bytt. Dock förstår jag det som att tavlan med största sannolikhet inte är original.

En siesta fråga: NOS, är inte det bara att det är original men oanvänt? Det är väl isf bara bra?
 

BCKSTRM

Rolex
Han går med på att betala tillbaka allt innan jag skickar, vilket är bra såklart :)

Han kunde inte dra av ngt på priset då det var flera som hade hört av sig och ville köpa till klubbat pris...

Är lite velig om jag ska behålla den trots eventuella AM-delar. Vad skulle ni göra? Behålla eller skicka tillbaka? Tror ni att den går att sälja till ungefär samma pris om man är ärlig med att man inte vet om alla delar är original/vilka delar som ej är original (om det komstateras)?

Skulle verkligen behöva en dessklocka men hittar sällan någon jag vill ha (då de flesta är för små)...
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Han går med på att betala tillbaka allt innan jag skickar, vilket är bra såklart :)

Han kunde inte dra av ngt på priset då det var flera som hade hört av sig och ville köpa till klubbat pris...

Är lite velig om jag ska behålla den trots eventuella AM-delar. Vad skulle ni göra? Behålla eller skicka tillbaka? Tror ni att den går att sälja till ungefär samma pris om man är ärlig med att man inte vet om alla delar är original/vilka delar som ej är original (om det komstateras)?

Skulle verkligen behöva en dessklocka men hittar sällan någon jag vill ha (då de flesta är för små)...
Det känns som att du tvekar för mycket. Returnera och använd pengarna till att införskaffa en annan klocka som faller dig mer väl i smaken. Det finns en uppsjö av märken som tillverkat fina vintage dressare för de pengarna.
 

BCKSTRM

Rolex
Tråkigt med ditt köp och skämskudde på mig som inte såg det när du ställde ut frågan innan köp :(

Du ska absolut inte skämmas! Tack för den respons du gav! Det löser sig ju också smidigt nu. Dock känns det synd då jag verkligen gillade den... Känns ju också lite drygt att han nu får mer betalt, vilket ju antyder att jag fick den ganska billigt.

Vidare sade han såhär gällande delarna:

Crown....Swiss made.....for zenith stem...but not marked...
Dial original.....refinished....
Movement...original...
The case...Swiss made for zenith 40 caliber...not signed..

Btw: Vad är det för dressare på bilden och vad är det för diameter?
 

WatchIT

Panerai
Dressaren på bilden är en Zenit 2542pc tillverkad i Maj-67 enligt Zenith själva. Köpte den på Tradera för +10 år sedan i syfte att använda men eftersom den är NOS (se separat tråd) så har jag inte förmått mig att använda den.

Funderar på att lämna in den på Kaplans maj auktion men inte bestämt mig. Tror den är 35 utan krona men inte hundra. Kommer från en nedlagd uraffär i Norrköping.

Jag har dock en annan Zenith från 59 som jag använder. Cal 120. Tycker verkligen om Zenith.
 

WatchIT

Panerai
http://www.tradera.com/Profile/Items/List?alias=seller&memberId=2844890

Denna säljare på Tradera upplever jag som seriös. Köpt både en Omega till mig själv och en Zenith dressare åt en kompis av honom. Riktigt nöjd. Han skriver ut om tavla/krona inte är original. Min Omega har en patinerad svart urtavla och ser i mitt tycke bättre ut än en som ser ny ut. Svart tenderar till att bli guldbrun och I just love it. Var inte rädd för patina ;) Lycka till nu, du kommer hitta det du söker...
 

Exxet

Rolex
Hoppas allt löser sig, trist när det blir så här, prova med att kontakta Zeniths huvudkontor i Schweiz, dom borde veta om det fanns en sådan tavla, skulle gissa att tavlan har sett ut så här en gång i tiden:

Zenith c 40.jpg
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Vidare sade han såhär gällande delarna:

Crown....Swiss made.....for zenith stem...but not marked...
Dial original.....refinished....
The case...Swiss made for zenith 40 caliber...not signed..


Han säger ju i klartext att det är en redial och att krona och boett inte är original (eller zenith), men den informationen var inte explicit i annonsen. Jag tycker inte du ska skämmas att vilja ha pengarna tillbaka, och jag håller med de övriga - jag tror att om du stör dig lite nu så kommer du inte störa dig mindre längre fram. 5k får man ganska mycket vintage för. Att andra är intresserade är ett klassiskt försäljarknep och betyder för det första inte nödvändigtvis att det är sant, men framförallt betyder det inte att du ska vara det.
Snygg klocka, men trist att det inte var en "fin" klocka.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Hoppas allt löser sig, trist när det blir så här, prova med att kontakta Zeniths huvudkontor i Schweiz, dom borde veta om det fanns en sådan tavla, skulle gissa att tavlan har sett ut så här en gång i tiden:

Zenith c 40.jpg


Kanske kan vara intressant att se: Detta är min gamla zenith med ett cal 126.6 inuti. Så ska case/tavla se ut, även om skicket inte är det bästa:
2013-08-14 15.00.31.jpg
2013-08-14 15.00.39.jpg
2013-08-14 15.01.48.jpg
2013-08-14 15.03.27.jpg
DSC_0482.JPG
Foto 2014-03-28 07 13 02.jpg
IMG_5236.jpg
IMG_5374.jpg
 

BCKSTRM

Rolex
Han har nu ersatt allt och jag ska skicka tillbaka klockan när jag får den.
Ropade dock precis hem denna skönhet:
image.jpg

2650:- ink frakt för en NOS. Dyrt kanske med tanke på Quartz, men den var ju sjukt fet enligt mig och lär göra sig bra med blå kostym :)
 

BCKSTRM

Rolex
Här kommer några bilder på nya Zenithen: Tycker den blev riktigt bra, särskilt till kostym :)
image.jpg

image.jpg

image.jpg


Dock är det en liten missfärgning på länken. Det stör inte (mig) nämnvärt, men om någon har tips på hur man får bort det hade ju det varit fint :) Det verkar vara något som kommit från "gångjärnen".
image.jpg
 
Topp