• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp!

mouqvist

Rolex
Jag vill vara en one watch guy och har fått hem en oanvänd Orfina (Royal Navy) Military MKII
Fantastisk klocka (borde veta, har haft 3 stycken genom åren) men jag har kommit på att Eterna gör en fin modell, nämligen Kontiki automatic, här kommer länken
http://www.chrono24.se/eterna/konti...sedOrNew=new&watchCategories=301&watchTypes=U

Nu undrar jag om jag ska behålla Orfinan eller lämna tillbaka den (om inte någon vill köpa den, se min annons nedan, OBS då måste affären göras imorgon, jag har öppet köp i tre dagar)
Tittar man på specifikationerna skiljer sig klockor inte mycket, förutom att Orfina är skyddad mot magnetfält och är rätt sällsynd. Ett minus är att den är vattentät till 50m endast utan skruvad krona (jfm Eterna 200m) så jag kan inte bada med den. Jag kan inget om Eterna och kan inte prova någon heller innan jag bestämmer mig. Jag vet att beslutet är mitt och att alla tänker olika men jag undrar vilken av klockorna som ni tror kommer att ge mig mest glädje samt hålla ett högre värde genom tiden?

https://klocksnack.se/threads/ny-och-oanvänd-orfina-military-mkii.17322/
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Utseende är en smaksak, men jag skulle alla dagar i veckan föredra Orfinan. Kanske inte värt så mycket då jag är löjligt förtjust i klockor av flygartyp. Eternan tilltalar mig inte alls med sina stora index. Urtavlan ser klart överlastad ut. Hade jag inte haft min IWC Mark XVI skulle jag mycket väl kunna tänka mig Orfinan. Behåll den och köp en Seiko SKX007 för att bada med. Jag får min i morgon om allt går som det ska. :D

Sorry! ;)
 

mouqvist

Rolex
Kan hålla med dig laketwig, då jag dessutom inte badar med dyrare klockor för att inte repa dem eller få en ding, det handlar mer om att vara safe så att säga. Får höra vad andra har att säga.
 

mouqvist

Rolex
Jag vet, tänkte iofs också på ev värdeminskning. Jag flippar ofta och det märks i klockkassan... Hade kunnat köpa flera Rolex för de pengar som jag har förlorat inom åren!
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Även om jag personligen skulle föredra en vattentät klocka tror jag att man tröttnar fort på Eternan. Den är FÖR speciell. :)
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Eterna Kontiki är väl en klassisk modell som bars just på Kontiki expeditionen även om dagens modeller skiljer sig en hel del från de äldre. Sedan är Eterna uppköpt av Porsche design sen en tid tillbaka för att Porsche ville komma åt Eternas inhouse verk har jag för mig, men det är inte säkert att det sitter inhouse verk i Kontikin.
mvh
garfield
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tog fel i föregående post. Porsche har ägt Eterna i typ 20 år men sålde 2011 till en kinesisk klockjätte, China Haidan. Har ett antal intressanta verk, bl.a. ett som heter Spherodrive med dubbla kullagrade drivfjäderhus och en gångreserv på 8 dagar. Det verkar dock som att det i den vanligaste Kontikifamiljen sitter ETA 2824 verk.
mvh
garfield
 
Topp