• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hjälp...

Hej allihopa. Jag är ny här på ks, har alltid tyckt att det är kul med klockor men har bara haft billigare klockor typ Gant, Skagen och olika smartwatches.
Nu tänkte jag köpa mig en (för mig) dyrare klocka som ska funka till vardag och fest.
Tänkte lägga mellan 20-30 k men det är en djungel. Vad ska man satsa på?
Alla tips mottages tacksamt.
/ en rookie
 
Kronograf är jag nog mest inne på.. Har tittat en del på Tag Heuer men det är väldigt blandat betyg på dem känns det som. Och 20-30 är som sagt mycket pengar för mig så man vill ju inte köpa nån "skit "
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Kronograf är jag nog mest inne på.. Har tittat en del på Tag Heuer men det är väldigt blandat betyg på dem känns det som. Och 20-30 är som sagt mycket pengar för mig så man vill ju inte köpa nån "skit "
En Omega Speedmaster Professional är nog mest klassisk i det prisspannet, alt. en begagnad re-issue Heuer Carrera (eller nya Autavia kanske?) eller Breitling Navitimer. Men rekommenderar med kraft att du istället surfar runt på forumet och bildar dig en egen uppfattning istället för att lyssna på alla andra.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Ja då var valet enkelt. Du kan nog få en ny för 30 eller strax över.

UEcpyNy.jpg
 

Husse

Patek
Hej allihopa. Jag är ny här på ks, har alltid tyckt att det är kul med klockor men har bara haft billigare klockor typ Gant, Skagen och olika smartwatches.
Nu tänkte jag köpa mig en (för mig) dyrare klocka som ska funka till vardag och fest.
Tänkte lägga mellan 20-30 k men det är en djungel. Vad ska man satsa på?
Alla tips mottages tacksamt.
/ en rookie
Glömde naturligtvis att hälsa dig välkommen ner i vårat härliga klockträsk!
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hej allihopa. Jag är ny här på ks, har alltid tyckt att det är kul med klockor men har bara haft billigare klockor typ Gant, Skagen och olika smartwatches.
Nu tänkte jag köpa mig en (för mig) dyrare klocka som ska funka till vardag och fest.
Tänkte lägga mellan 20-30 k men det är en djungel. Vad ska man satsa på?
Alla tips mottages tacksamt.
/ en rookie
Omega. Aqua. Terra. Skyfall (helst) går att hitta begagnade för 20-30k i bra skick. En perfekt blandning av sportighet och dress!
 

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
Fördelen med en beg är ju att den stora värdeminskningen redan skett. Skulle du känna att du vill flippa klockan efter ett tag gör du inte alla samma förlust på den. Dessutom kan du hitta begagnat i riktigt bra skick! Jag skulle rekommendera Breitlings Superocean Steelfish, alternativt en Omega Speedmaster om du vill ha en klocka som är lite mer stilren!:)
 

Mcgregor

Rolex
2-Faktor
Kanske lite tunt med information vad du söker och vad/hur du kommer använda klockan..

Kom gärna tillbaka med lite kriterier och vad du gillar idag. Även hur du kommer använda klockan.
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Beg Rolex Datejust i stål
Ny Speedmaster professional

Helt olika klockor, men båda är klassiker och skulle bli en härlig kombo tillsammans :)
 

Åskviggen

Panerai
Inom det prissegmentet finns det mycket att välja på. Jag tror att det är bäst att du orienterar dig genom om du vill ha en mer "beateraktig" eller dressad. Se till att kolla runt länge då ens åsikt tenderar att vara bipolär:D
298d33d91ef2318df48cb0e29cffcc9c--vintage-rolex-modern.jpg

Rolex Explorer 1 ligger precis på din budgetgräns.
untitled.png

Något billigare är Tudor Black Bay 36mm. Modellen är väldigt lik men annorlunda formspråk.
IMG_8591-1.jpg
Såg en Rolex Explorer 2 på Chrono24 igår ute för 33 000. Om du är intresserad av något robustare.
Tudor-Heritage-Black-Bay-79230-with-manufacture-movement-2016-8-1500x592.jpg
Tudor black bay med inhouseverket ligger runt 25 på andrahandsmarknaden.
2a4717799fca3ed7a7b5818564a6b170.jpg

Något helt annorlunda, Vintage kronograf från Seiko. Finns på Ebay kostar kring 15-20. Otroligt fint, kan vara roligt att ha något som är lite annorlunda också.
Hoppas att du hittar rätt och att bilderna var till någon hjälp!
(OBS bilder tagna från nätet)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Inom det prissegmentet finns det mycket att välja på. Jag tror att det är bäst att du orienterar dig genom om du vill ha en mer "beateraktig" eller dressad. Se till att kolla runt länge då ens åsikt tenderar att vara bipolär:D
298d33d91ef2318df48cb0e29cffcc9c--vintage-rolex-modern.jpg

Rolex Explorer 1 ligger precis på din budgetgräns.
untitled.png

Något billigare är Tudor Black Bay 36mm. Modellen är väldigt lik men annorlunda formspråk.
IMG_8591-1.jpg
Såg en Rolex Explorer 2 på Chrono24 igår ute för 33 000. Om du är intresserad av något robustare.
Tudor-Heritage-Black-Bay-79230-with-manufacture-movement-2016-8-1500x592.jpg
Tudor black bay med inhouseverket ligger runt 25 på andrahandsmarknaden.
2a4717799fca3ed7a7b5818564a6b170.jpg

Något helt annorlunda, Vintage kronograf från Seiko. Finns på Ebay kostar kring 15-20. Otroligt fint, kan vara roligt att ha något som är lite annorlunda också.
Hoppas att du hittar rätt och att bilderna var till någon hjälp!
(OBS bilder tagna från nätet)
Han får ingen exp2 och absolut inte refen (216570) du visade för 30k. Kanske en sämre 16570 utan tillbehör (avråder från en dassig, ska det vara ska det vara).

Om du gillar Explorer 1 är det nog bara 14270 som ryms inom din budget (om du har tur).

Jag hade inte köpt Rolex om budgeten är på 30, såvida jag inte var intresserad av en äldre datejust eller oysterquartz.

Röstar fortfarande Speedmaster Professional!
 

Åskviggen

Panerai
Han får ingen exp2 och absolut inte refen (216570) du visade för 30k. Kanske en sämre 16570 utan tillbehör (avråder från en dassig, ska det vara ska det vara).

Om du gillar Explorer 1 är det nog bara 14270 som ryms inom din budget (om du har tur).

Jag hade inte köpt Rolex om budgeten är på 30, såvida jag inte var intresserad av en äldre datejust eller oysterquartz.

Röstar fortfarande Speedmaster Professional!
Du har rätt. Jag är inte påläst om referensnummer.
 

marw

Panerai
2-Faktor
Ska du ha en ny klocka så är väl en Omega speedmaster pro ett utmärkt val. Jag skulle dock tveklöst välja en begagnad Rolex 14270, du borde kunna hitta ett ok ex för strax över 30k.
 

Zacko

Omega
Hej allihopa. Jag är ny här på ks, har alltid tyckt att det är kul med klockor men har bara haft billigare klockor typ Gant, Skagen och olika smartwatches.
Nu tänkte jag köpa mig en (för mig) dyrare klocka som ska funka till vardag och fest.
Tänkte lägga mellan 20-30 k men det är en djungel. Vad ska man satsa på?
Alla tips mottages tacksamt.
/ en rookie

Några alternativ från Louis Erard som alla listar mellan 20 - 30 nya. Håller dock med många andra här att du borde kika runt och bestämma dig för vilken typ av klocka du skulle rocka helst
280A398D-21A7-4C2A-9991-39247CE5A0D9.jpeg
E567CF87-AF8E-4F0B-9616-D69ED06FC632.jpeg
9BDB3E1F-E5FD-4F78-8D78-95FE191FED0A.jpeg
E20221BE-D5B1-4A50-ABF6-1484E241CB7B.jpeg
 

Chad

Rolex
Som många redan sagt är det en Speedy du ska ha. Mångsidig, snygg och lättflippad (när den dagen kommer :))
 
Förutsätter att han gillar klockor och vill behålla den ögonsten han väljer och inte bara väljer en Rolle för att dom håller värdet bäst.

Dock så föreslog jag Omega....men har du känt på dom där själv, håller dom en kvalite som man förväntar sig för en klocka på 30k, om man ska ge råd för en som vil ha hjälp bör man kunna stå bakom det valet, bara nyfiken hur du kom upp med det alternativet..
 
Topp