• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hjälpas åt att höja "taket"?

Rivalen

Guld
Jag tror att Daviden skrev häromdagen att vi slagit i taket kapacitetsmässigt och han skulle rätta till det. Jag upprepar det många sagt förut - jag är beredd att lägga en årlig slant till driften. Det skall vara frivilligt tycker jag. Inte som på Rolexforums t ex. Har inte PayPal en donation-funktion eller det finns säkert andra och enklare sätt.

Allt för att "taket" skall vara rejält högt och så att forumägarna inte behöver lägga till pengar för driften. Nedlagd tid är inponerande nog.

Lovar att inte ta upp ämnet ytterligare en gång, men fundera på om det inte är rätt väg. T ex 50:- x 300 blir ju i alla fall 15000:-.

Även om en del krånglar nu i inledningen så är det så förbaskat bra.

:)

Faan heller! Tänker inte lägga en spänn!

Hahahaha! Skojjar bara ;-)

Jag känner att jag får kommentera det här, då det kommit upp massor av gånger.

Tankarna om det finns, men det finns en del som talar emot det också.
T.ex. en potentiell uppdelning bland medlemmarna - de som inte kan/vill betala vs. de som minsann betalat för att finnas här. Tror ni inte att det kan skapa klyftor?
De som betalat kan anse sig ha mer privilegier osv. Kan kanske vara svårt att hålla det på "alla är lika"-nivån, som vi har nu.

T.ex. en potentiell uppdelning bland medlemmarna - de som inte kan/vill betala vs. de som minsann betalat för att finnas här. Tror ni inte att det kan skapa klyftor?
De som betalat kan anse sig ha mer privilegier osv. Kan kanske vara svårt att hålla det på "alla är lika"-nivån, som vi har nu.

Anonyma gåvor. Då kan ingen kräva det ena eller det andra, och alla är på samma nivå...

Vill bara flika in en tankeställning, detta forumet ökar ju användare hela tiden vad jag förstått, samt värdet på forumet med antalet unika användare.
Inte för att det är något som vad jag förstår inbringar pengar nu, men kan ju göra i framtiden.

Älskar och hänga här med tänker mig att om man nu ska donera pengar så vill man sedan inte se att forumet får massa reklam sen osv, hoppas ni förstår vad jag menar.

I mitt tycke så borde man kunna donera anonymt, då blir det inget tjaffs, och sen när du ser att ni behöver ha mer pengar för utrymme så skapar du bara en tråd och ber folk donera ytterligare anonymt..

Vill bara flika in en tankeställning, detta forumet ökar ju användare hela tiden vad jag förstått, samt värdet på forumet med antalet unika användare.
Inte för att det är något som vad jag förstår inbringar pengar nu, men kan ju göra i framtiden.

Älskar och hänga här med tänker mig att om man nu ska donera pengar så vill man sedan inte se att forumet får massa reklam sen osv, hoppas ni förstår vad jag menar.
Så mycket kan vi lova, att det aldrig kommer bli irrelevant reklam här - inte heller så mycket reklam att det stör forumupplevelsen. :)

Tanken med donationer är jättegod och det är superkul att forumet växer som det gör och att så många är engagerade. När vi som startade forumet har pratat om donationer har vi kommit fram till att det just nu inte är aktuellt. Driftskostnaderna är rätt låga och vi täcker upp allt bra med de sponsorer vi har (främst i form av priser och events). Det finns alltså inte ett reellt behov av pengar för att hålla forumet igång.

En annan aspekt av själva donationsdelen är att vi med stor sannolikhet skulle få ett överskott som vi på något sätt skulle vara tvungna att hantera. Detta skulle i sin tur leda till ytterligare administrativt arbete för oss...

Vad gäller en kommersialisering av forumet så är vår linje att forumet alltid ska bibehålla sin status som entusiastforum, av och för entusiaster.

Men som sagt, tanken med donationer är god och det känns sjukt bra att vi är så många som bidrar på forumet med bra inlägg och allmänt hög engagemangsnivå. Keep it up! :)

Vi kan väl till att börja med skala om de bilder vi vill läggar upp direkt, eller länka dem från en utomstående källa typ Photobucket. Det borde väl minska på belastningen. :)

Vi kan väl till att börja med skala om de bilder vi vill läggar upp direkt, eller länka dem från en utomstående källa typ Photobucket. Det borde väl minska på belastningen. :)
Det är inte belastningen som är problemet ...inte just nu iaf.
Jag la igår till en knapp under rutan där man skriver nytt inlägg, som gör att man kan ladda upp snabbt och smidigt till imgur.com.
Vi får köra på det så länge, tills vi fått rätt på allt - när jag känner mig trygg så slår jag på uppladdning till forumet igen - vilket är det bästa.

Det är lite märkligt det här, City Network har på pappret prisvärda tjänster (betydligt bättre än t ex Binero för ungefär samma pengar). Men de verkar ha kapacitetsproblem som uppenbarar sig då och då.

Jag hjälpte en bekant att migrera sin stora blogg till City Network och det fungerar ofta bra men ibland tvärdyker den, samma fenomen som klocksnack drabbas av. Nu har jag lite dålig samvete också då jag rekommenderade City Network tidigare :)

Frågan är om det är läge att gå över på en egen VPS med en egen Varnish?

Det är inte belastningen som är problemet ...inte just nu iaf.
Jag la igår till en knapp under rutan där man skriver nytt inlägg, som gör att man kan ladda upp snabbt och smidigt till imgur.com.
Vi får köra på det så länge, tills vi fått rätt på allt - när jag känner mig trygg så slår jag på uppladdning till forumet igen - vilket är det bästa.

Okej, jag trodde att det var för att vi laddade upp för tunga foton och fyllde max-kvoten på servern ni ligger på. Har nämligen vart med om det på ett annat forum som jag hjälpte till att moderera på. Detta avhjälpets senare med att lägga till fler sponsorer på sidan. Var gång vi klickade på en sponsorlänk så genererade det en "träff". Ju fler "träffar", desstå mer pengar gav sponsorerna till forumet.

Jag vågar påstå att vi delar ett intresse som alla har olika ekonomiska förutsättningar inom. Ändå har det aldrig gjorts någon skillnad på den som kör Patek,Rolle eller Seiko osv. Det har alltid varit en god och jämlik stämning på forumet.

Om vi ska motarbeta synliga (och onödiga) distinktioner mellan användare på forumet så är det självklart anonyma donationer som förordas.

Det är lite märkligt det här, City Network har på pappret prisvärda tjänster (betydligt bättre än t ex Binero för ungefär samma pengar). Men de verkar ha kapacitetsproblem som uppenbarar sig då och då.

Jag hjälpte en bekant att migrera sin stora blogg till City Network och det fungerar ofta bra men ibland tvärdyker den, samma fenomen som klocksnack drabbas av. Nu har jag lite dålig samvete också då jag rekommenderade City Network tidigare :)

Frågan är om det är läge att gå över på en egen VPS med en egen Varnish?
Ingen skugga på City Network - de har erbjudit VPS om de inte skulle få rätt på våra problem. Kommer följa upp deras jobb senare idag.

Ingen skugga på City Network - de har erbjudit VPS om de inte skulle få rätt på våra problem. Kommer följa upp deras jobb senare idag.

Det var schysst av dem, du får gärna meddela när du följt upp arbetet (PM om du inte vill skriva här...). Är lite intresserad av dom kommer fram till nämligen :)

En annan aspekt av själva donationsdelen är att vi med stor sannolikhet skulle få ett överskott som vi på något sätt skulle vara tvungna att hantera. Detta skulle i sin tur leda till ytterligare administrativt arbete för oss...
Varför inte köra som många privata torrent-siter gjorde förr och kanske fortfarande gör? En enkel stapel där du ser om det finns pengar till månadens räkningar. Är det under 100% så är donationer välkommet och är det över så har man bara en text som säger att allt är klappat och klart och att man klarar sig just nu. Eventuellt överskott bokas bara mot nästa månad när stapeln är återställd.

Visar det sig att man har pengar för många månader framöver så tar man bara bort donationsmöjligheten.

Det är inte mycket arbete att administrera och det säkerställer att ni själva inte behöver ta pengar från egen ficka om ni nu inte prompt vill göra det.

Det känns för all del som en icke-fråga om ni nu är happy som det är. Lösningen är förhållandevis enkel att lägga upp och ta hand om.

Varför inte köra som många privata torrent-siter gjorde förr och kanske fortfarande gör? En enkel stapel där du ser om det finns pengar till månadens räkningar. Är det under 100% så är donationer välkommet och är det över så har man bara en text som säger att allt är klappat och klart och att man klarar sig just nu. Eventuellt överskott bokas bara mot nästa månad när stapeln är återställd.

Visar det sig att man har pengar för många månader framöver så tar man bara bort donationsmöjligheten.

Det är inte mycket arbete att administrera och det säkerställer att ni själva inte behöver ta pengar från egen ficka om ni nu inte prompt vill göra det.

Det känns för all del som en icke-fråga om ni nu är happy som det är. Lösningen är förhållandevis enkel att lägga upp och ta hand om.

Vi ÄR happy som det är. Men tack för förslaget. :)

Och om någon VILL donera pengar får ni gärna göra det till KS insamling till Barncancerfonden eller annat välgörande ändamål. Där finns alltid hål att fylla med dollars! ;)

Jag trodde som Viggen att en kapacitetshöjning behövdes och att det kanske var ett pengatungt steg som måste tas. WUS besöker jag bara i undantagsfall för att det är så segt. Här är vindsnabbt - underbart.

Som Joberman sa, anonymt är bra. Jag har inget behov av att det står "pledgemember/sponsor/donator eller liknande under min Nick.

Hoppas bara att om ni behöver pengar framöver att ni inte tvekar, så kan var och en (anonymt) donera om den vill och när ni fått ihop tillräckligt för ett driftsår så kan ni stänga funktionen tills nästa gång. Skulle ni råka få en slant "över" något år så ta en pilsner och njut eller hitta på nåt Ks-kul för den pengen i så fall. Jag har inget behov av någon redovisning.

OK, ni känner värmen som blåser emot er - ha det gott! / Riv

Tillbaka
Topp